Nowoczesne narzędzia AI w nauczaniu fizyki w szkole podstawowej

Status:

rejestracja od 1 września 2025

Adresaci:

nauczyciele fizyki szkół podstawowych.

Termin:

4 października 2025 (sobota), godz. 10:00-13:00

Forma i czas trwania:

szkolenie,  4 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Nowe technologie, w tym generatywna sztuczna inteligencja, stają się coraz bardziej dostępne i przydatne w codziennej pracy nauczyciela. Właściwie wykorzystane mogą wspierać proces nauczania, zwiększać zaangażowanie uczniów i ułatwiać im zrozumienie trudnych pojęć. To szkolenie pozwoli nauczycielom poznać praktyczne sposoby wykorzystania AI na lekcjach fizyki, zgodnie z wymaganiami podstawy programowej. 

Uczestnicy:

  • poznają zasady działania AI, uczenia maszynowego i promptowania w kontekście edukacji,
  • nauczą się generować ilustracje, zdjęcia, proste animacje i filmiki obrazujące zjawiska fizyczne,
  • dowiedzą się, jak dostosowywać język i sposób tłumaczenia do poziomu uczniów – od ucznia przeciętnego po zdolnego lub wymagającego wsparcia.

W części praktycznej przetestują:

  • przygotowywanie quizów, zadań i scenariuszy doświadczeń z pomocą ChataGPT,
  • generowanie materiałów wizualnych wspierających analizę wykresów, tabel i danych pomiarowych,
  • sposoby różnicowania treści zgodnie z celami ogólnymi podstawy programowej.

Zabiorą ze sobą:

  • gotowy zestaw promptów i przykładów generatywnych materiałów dydaktycznych (teksty, grafiki, filmiki, quizy),
  • praktyczne kompetencje cyfrowe pozwalające prowadzić ciekawe, zróżnicowane lekcje fizyki,
  • umiejętność indywidualizowania treści i tworzenia angażujących, interaktywnych materiałów zgodnych z nową podstawą programową

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność na szkoleniu.

Odniesienie do podstawy programowej: 

szkolenie realizuje wymagania podstawy programowej fizyki dla szkoły podstawowej, w szczególności punkty dotyczące planowania i przeprowadzania doświadczeń oraz analizowania i prezentowania wyników z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (cele ogólne: I.2, I.3; wymagania przekrojowe: II.1, II.3).

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:

5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Prowadząca/y:

ekspert zewnętrzny

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 113)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

24

Koordynator:

Irmina Buczek grafika

Irmina Buczek

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii

e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 62

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze