Oddziały przygotowawcze w szkole – jak je sprawnie zorganizować? – dobra praktyka
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
dyrektorzy, wicedyrektorzy wszystkich typów szkół i placówek oświatowych, dyrektorzy po raz pierwszy rozpoczynający pracę na stanowisku, zainteresowani nauczyciele
Termin:
25 marca 2022 (piątek), godz. 11:00-11:45
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Celem szkolenia jest wsparcie dzieci cudzoziemskich rozpoczynających naukę w polskiej szkole. Dodatkowe zajęcia z języka polskiego lub innego przedmiotu to często połowiczna pomoc dla uczniów cudzoziemskich. Podczas seminarium odpowiemy sobie na pytania: jak przebiega proces tworzenia oddziału przygotowawczego* w szkole oraz jak wyglądają takie zajęcia edukacyjne z punktu widzenia praktyka?
Gościem spotkania będzie p. Anna Listewnik – doradca metodyczny ds. języka polskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 57 im. gen. W. Andersa w Gdańsku, w której od ponad dwudziestu lat działa Międzyszkolny Punkt Nauki Kultury i Języka Ukraińskiego oraz prowadzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym, a także wdrożona jest innowacja pt. „Nauczanie języka ukraińskiego jako dodatkowego”.
* oddział przygotowawczy to oddział szkolny, tworzony dla dzieci, które wcześniej uczęszczały do szkoły za granicą Polski, a obecnie podlegają obowiązkowi szkolnemu w naszym kraju. Jest to forma wsparcia dla dzieci, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność podczas minimum 80% czasu trwania spotkania, aktywność uczestników.
Odniesienie do podstawy programowej: zapisy preambuły podstawy programowej kształcenia ogólnego: Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Kształcenie i wychowanie w szkole podstawowej sprzyja rozwijaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka Realizacja kierunku polityki oświatowej państwa – 4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
Prowadząca/y:

Anna Listewnik
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego

Jolanta Kijakowska
PCEN – nauczyciel konsultant ds. kadry kierowniczej oświaty
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
95
Koordynator:
Jolanta Kijakowska
nauczyciel konsultant ds. kadry kierowniczej oświaty
e-mail: jolanta.kijakowska@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 56