Osoby neuroróżnorodne w edukacji i na rynku pracy – szanse i wyzwania

Osoby neuroróżnorodne w edukacji i na rynku pracy – szanse i wyzwania

Adresaci:

dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół i placówek woj. pomorskiego, psycholodzy i pedagodzy szkolni, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, wychowawcy

Termin:

28 maja 2025 (środa), godz. 09:00-15:30

Forma i czas trwania:

konferencja,  8 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna "Osiek" wraz z Gdańską Fundacją Oświatową i Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli zapraszają na konferencję pt. Osoby neuroróżnorodne w edukacji i na rynku pracy – szanse i wyzwania.

To wyjątkowe wydarzenie podkreśla znaczenie inkluzywnego podejścia do osób o różnorodnych profilach poznawczych, takich jak: autyzm, zespół Aspergera, ADHD czy dysleksja.

Eksperci, praktycy i osoby z doświadczeniem własnym podzielą się wiedzą na temat dostosowań, strategii wsparcia, korzyści oraz trudności płynących z różnorodności neurologicznej.

To okazja do zdobycia praktycznych narzędzi, wymiany doświadczeń i budowania bardziej otwartego środowiska na uczelniach, w szkołach i w miejscach pracy.

Cele konferencji obejmują:

  • zwiększenie wiedzy na temat neuroróżnorodności, jej znaczenia i wyzwań, z jakimi mierzą się osoby neuroatypowe;
  • promowanie inkluzyjności, czyli jak tworzyć przyjazne środowiska edukacyjne i zawodowe, które uwzględniają potrzeby osób neuroatypowych;
  • wymianę dobrych praktyk dotyczących skutecznych strategii wsparcia stosowanych w szkołach, uczelniach i firmach;
  • budowanie mostów między teorią a praktyką – łączenie naukowców, nauczycieli, pracodawców i osób neuroatypowych w celu znalezienia najlepszych rozwiązań;
  • zmniejszanie barier i stereotypów, czyli obalanie mitów dotyczących neuroatypowości i pokazanie jej wartości dla społeczeństwa;
  • dostarczenie narzędzi i strategii – wyposażenie uczestników w praktyczne wskazówki dotyczące wsparcia edukacyjnego i zawodowego.

 

PROGRAM

 

8.30

Rejestracja uczestników; powitalna kawa

9.00

Otwarcie konferencji

Krótkie wprowadzenie do tematu różnorodności

9.15

Wystąpienia przedstawicieli zaproszonych instytucji:

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Urząd Miasta Gdańska, prezesi firm partnerskich

9.30

Neuromity a rzeczywistość – co nauka mówi o mózgach osób neuroróżnorodnych

dr Wojciech Glac – neurobiolog, profesor UG, wykładowca

10.10

Kompetencje przyszłości a neuroróżnorodność- jak budować kariery zgodne z naszymi zasobami

dr hab. Łukasz Sienkiewicz – profesor PG, doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych

10.50

Przerwa kawowa, rozmowy stolikowe

11.15

Dojrzałość organizacyjna jako wsparcie zatrudnialności osób neuroróżnorodnych

dr hab. Michał Tomczak – profesor PG, naukowiec zajmujący się badaniami nad neuroróżnorodnością

11.55

Przyszłość różnorodności

Panel dyskusyjny

13.00

Lunch, rozmowy stolikowe

13.45

Diagnoza neuroatypowości i jej znaczenie w edukacji

Agnieszka Wiankowska, Agnieszka Gurzyńska-Ellwart – psycholożki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Osiek”

14.15

Prezentacje praktyk dotyczących inkluzyjności w firmach, na uczelniach, szkołach stosowanych przez: Krzysztof Tokarski, Caffe Aktywni, SWPS, Politechnika Gdańska, GFO, PCEN.

15.15

Krótkie podsumowanie kluczowych wniosków z konferencji oraz refleksje uczestników

15.30

Zakończenie konferencji

 

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

udział w konferencji.

Odniesienie do podstawy programowej: 

zapisy w preambule podstawy programowej kształcenia ogólnego:

Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Prowadząca/y:

 Agnieszka Gurzyńska–Ellwart grafika

Agnieszka Gurzyńska–Ellwart

psycholog i doradca zawodowy, od wielu lat związana z Poradnią Osiek, a obecnie również z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 5 w Gdańsku. W pracy z rodzicami korzysta z uprawnień realizatora programu "Szkoły dla rodziców i wychowawców". Specjalizuje się w diagnozie dzieci i młodzieży, zarówno w zakresie trudności poznawczych jak i emocjonalnych, a obecnie również w kierunku spektrum autyzmu. Certyfikowany diagnosta ADOS-2 oraz ADI –R czyli wystandaryzowanych narzędzi przeznaczonych do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci i dorosłych. 

 Agnieszka Wiankowska grafika

Agnieszka Wiankowska

psycholog. Od kilkunastu lat związana zawodowo z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną „Osiek”. Pracuje z dziećmi, młodzieżą, rodzicami i nauczycielami. Prowadzi konsultacje, warsztaty, szkolenia oraz diagnozy psychologiczne. Autorka artykułów psychologicznych w czasopiśmie „Głos Pedagogiczny”. Ukończyła 4-letnie Szkolenie Psychoterapeutyczne atestowane przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Członek Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.

dr Wojciech Glac, prof. UG grafika

dr Wojciech Glac, prof. UG

wykładowca Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego – zwycięzca konkursu Popularyzator Nauki 2019 w kategorii „Naukowiec”, organizowanego przez serwis PAP Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Badacz UG, dydaktyk i popularyzator wiedzy na temat mózgu oraz pomysłodawca i organizator Dni Mózgu na Uniwersytecie Gdańskim /Pracownia Neurobiologii Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka/. Wygłosił kilkaset wykładów i warsztatów dotyczących mózgu Neurobiolog stworzył też grę planszową „Infekcja”, w której można obronić organizm zakażony koronawirusem.

dr hab. Łukasz Sienkiewicz, prof. PG

absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych. Profesor uczelni w Katedrze Przedsiębiorczości Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Współzałożyciel Instytutu Analiz Rynku Pracy. Specjalizuje się w problematyce rozwoju kapitału ludzkiego, rynku pracy i edukacji, inkluzywności oraz polityk publicznych w tym zakresie. Autor i współautor ponad 90 recenzowanych publikacji naukowych oraz ponad 100 opracowań eksperckich dla organizacji międzynarodowych (Komisja Europejska, ETF, CEDEFOP, Eurofound) oraz praktyki gospodarczej. Ekspert Komisji Europejskiej w zakresie rynku pracy, umiejętności oraz Publicznych Służb Zatrudnienia oraz ekspert krajowy w zakresie prognozowania zapotrzebowania na umiejętności i rozwoju sytuacji na rynku pracy przy CEDEFOP – Europejskim Centrum Rozwoju Szkoleń Zawodowych. Obecnie zaangażowany w realizację projektu ENHANCE+, projektu EU-ALMPO w ramach Horizon Europe oraz w realizację projektów Erasmus+, w tym Europe 4.0 Digital Citizens, Newcomers@Work oraz Microidea. Pełni rolę eksperta Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w projektach BKL 3.0 oraz w przygotowaniu pilotażu Indywidualnych Kont Rozwojowych. Wykładowca licznych studiów podyplomowych oraz International MBA Programme Politechniki Gdańskiej.

dr hab. Michał Tomczak, prof. PG

profesor na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Prodziekan ds. Współpracy i Rozwoju. Pracował jako naukowiec wizytujący w University of North Texas, University of Western Australia oraz Curtin University. Pierwszy polski naukowiec w obrębie dyscypliny nauk o zarzadzaniu, który zajął się badaniami nad neuroróżnorodnością i pracą zawodową. Autor i współautor ponad 50 publikacji w obszarze Zarządzania Zasobami Ludzkimi, w tym przede wszystkim z zakresu praktyk zarządczych i modyfikacji środowiska pracy na rzecz inkluzji osób neuroatypowych. Kierownik i wykonawca w kilku projektach finansowanych m.in. przez Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Współtwórca pierwszego w kraju kierunku studiów „Neuroróżnorodność w miejscu pracy” na SWPS w Warszawie.

Miejsce szkolenia:

Centrum Hevelianum w Gdańsku

ul. Gradowa 6

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

75

Koordynator:

Piotr Zubowicz grafika

Piotr Zubowicz

starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia

e-mail: piotr.zubowicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 61

Marcin Męczykowski

Specjalista ds. organizowania doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego

e-mail: marcin.meczykowski@pcen.gda.pl

tel. 58 34 04 149