Osoby neuroróżnorodne w edukacji i na rynku pracy – szanse i wyzwania
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół i placówek woj. pomorskiego, psycholodzy i pedagodzy szkolni, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, wychowawcy
Termin:
28 maja 2025 (środa), godz. 09:00-15:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna "Osiek" wraz z Gdańską Fundacją Oświatową i Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli zapraszają na konferencję pt. Osoby neuroróżnorodne w edukacji i na rynku pracy – szanse i wyzwania.
To wyjątkowe wydarzenie podkreśla znaczenie inkluzywnego podejścia do osób o różnorodnych profilach poznawczych, takich jak: autyzm, zespół Aspergera, ADHD czy dysleksja.
Eksperci, praktycy i osoby z doświadczeniem własnym podzielą się wiedzą na temat dostosowań, strategii wsparcia, korzyści oraz trudności płynących z różnorodności neurologicznej.
To okazja do zdobycia praktycznych narzędzi, wymiany doświadczeń i budowania bardziej otwartego środowiska na uczelniach, w szkołach i w miejscach pracy.
Cele konferencji obejmują:
- zwiększenie wiedzy na temat neuroróżnorodności, jej znaczenia i wyzwań, z jakimi mierzą się osoby neuroatypowe;
- promowanie inkluzyjności, czyli jak tworzyć przyjazne środowiska edukacyjne i zawodowe, które uwzględniają potrzeby osób neuroatypowych;
- wymianę dobrych praktyk dotyczących skutecznych strategii wsparcia stosowanych w szkołach, uczelniach i firmach;
- budowanie mostów między teorią a praktyką – łączenie naukowców, nauczycieli, pracodawców i osób neuroatypowych w celu znalezienia najlepszych rozwiązań;
- zmniejszanie barier i stereotypów, czyli obalanie mitów dotyczących neuroatypowości i pokazanie jej wartości dla społeczeństwa;
- dostarczenie narzędzi i strategii – wyposażenie uczestników w praktyczne wskazówki dotyczące wsparcia edukacyjnego i zawodowego.
8.30 | Rejestracja uczestników; powitalna kawa |
9.00 | Otwarcie konferencji Krótkie wprowadzenie do tematu różnorodności |
9.15 | Wystąpienia przedstawicieli zaproszonych instytucji: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Urząd Miasta Gdańska, prezesi firm partnerskich |
9.30 | Neuromity a rzeczywistość – co nauka mówi o mózgach osób neuroróżnorodnych dr Wojciech Glac – neurobiolog, profesor UG, wykładowca |
10.10 | Kompetencje przyszłości a neuroróżnorodność- jak budować kariery zgodne z naszymi zasobami dr hab. Łukasz Sienkiewicz – profesor PG, doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych |
10.50 | Przerwa kawowa, rozmowy stolikowe |
11.15 | Dojrzałość organizacyjna jako wsparcie zatrudnialności osób neuroróżnorodnych dr hab. Michał Tomczak – profesor PG, naukowiec zajmujący się badaniami nad neuroróżnorodnością |
11.55 | Przyszłość różnorodności Panel dyskusyjny |
13.00 | Lunch, rozmowy stolikowe |
13.45 | Diagnoza neuroatypowości i jej znaczenie w edukacji Agnieszka Wiankowska, Agnieszka Gurzyńska-Ellwart – psycholożki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Osiek” |
14.15 | Prezentacje praktyk dotyczących inkluzyjności w firmach, na uczelniach, szkołach stosowanych przez: Krzysztof Tokarski, Caffe Aktywni, SWPS, Politechnika Gdańska, GFO, PCEN. |
15.15 | Krótkie podsumowanie kluczowych wniosków z konferencji oraz refleksje uczestników |
15.30 | Zakończenie konferencji |
Warunki uzyskania zaświadczenia: udział w konferencji.
Odniesienie do podstawy programowej: zapisy w preambule podstawy programowej kształcenia ogólnego: Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Prowadząca/y:

Agnieszka Gurzyńska–Ellwart
psycholog i doradca zawodowy, od wielu lat związana z Poradnią Osiek, a obecnie również z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 5 w Gdańsku. W pracy z rodzicami korzysta z uprawnień realizatora programu "Szkoły dla rodziców i wychowawców". Specjalizuje się w diagnozie dzieci i młodzieży, zarówno w zakresie trudności poznawczych jak i emocjonalnych, a obecnie również w kierunku spektrum autyzmu. Certyfikowany diagnosta ADOS-2 oraz ADI –R czyli wystandaryzowanych narzędzi przeznaczonych do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci i dorosłych.

Agnieszka Wiankowska
psycholog. Od kilkunastu lat związana zawodowo z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną „Osiek”. Pracuje z dziećmi, młodzieżą, rodzicami i nauczycielami. Prowadzi konsultacje, warsztaty, szkolenia oraz diagnozy psychologiczne. Autorka artykułów psychologicznych w czasopiśmie „Głos Pedagogiczny”. Ukończyła 4-letnie Szkolenie Psychoterapeutyczne atestowane przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Członek Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.

dr Wojciech Glac, prof. UG
wykładowca Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego – zwycięzca konkursu Popularyzator Nauki 2019 w kategorii „Naukowiec”, organizowanego przez serwis PAP Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Badacz UG, dydaktyk i popularyzator wiedzy na temat mózgu oraz pomysłodawca i organizator Dni Mózgu na Uniwersytecie Gdańskim /Pracownia Neurobiologii Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka/. Wygłosił kilkaset wykładów i warsztatów dotyczących mózgu Neurobiolog stworzył też grę planszową „Infekcja”, w której można obronić organizm zakażony koronawirusem.
dr hab. Łukasz Sienkiewicz, prof. PG
absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych. Profesor uczelni w Katedrze Przedsiębiorczości Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Współzałożyciel Instytutu Analiz Rynku Pracy. Specjalizuje się w problematyce rozwoju kapitału ludzkiego, rynku pracy i edukacji, inkluzywności oraz polityk publicznych w tym zakresie. Autor i współautor ponad 90 recenzowanych publikacji naukowych oraz ponad 100 opracowań eksperckich dla organizacji międzynarodowych (Komisja Europejska, ETF, CEDEFOP, Eurofound) oraz praktyki gospodarczej. Ekspert Komisji Europejskiej w zakresie rynku pracy, umiejętności oraz Publicznych Służb Zatrudnienia oraz ekspert krajowy w zakresie prognozowania zapotrzebowania na umiejętności i rozwoju sytuacji na rynku pracy przy CEDEFOP – Europejskim Centrum Rozwoju Szkoleń Zawodowych. Obecnie zaangażowany w realizację projektu ENHANCE+, projektu EU-ALMPO w ramach Horizon Europe oraz w realizację projektów Erasmus+, w tym Europe 4.0 Digital Citizens, Newcomers@Work oraz Microidea. Pełni rolę eksperta Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w projektach BKL 3.0 oraz w przygotowaniu pilotażu Indywidualnych Kont Rozwojowych. Wykładowca licznych studiów podyplomowych oraz International MBA Programme Politechniki Gdańskiej.
dr hab. Michał Tomczak, prof. PG
profesor na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Prodziekan ds. Współpracy i Rozwoju. Pracował jako naukowiec wizytujący w University of North Texas, University of Western Australia oraz Curtin University. Pierwszy polski naukowiec w obrębie dyscypliny nauk o zarzadzaniu, który zajął się badaniami nad neuroróżnorodnością i pracą zawodową. Autor i współautor ponad 50 publikacji w obszarze Zarządzania Zasobami Ludzkimi, w tym przede wszystkim z zakresu praktyk zarządczych i modyfikacji środowiska pracy na rzecz inkluzji osób neuroatypowych. Kierownik i wykonawca w kilku projektach finansowanych m.in. przez Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Współtwórca pierwszego w kraju kierunku studiów „Neuroróżnorodność w miejscu pracy” na SWPS w Warszawie.
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
75
Koordynator:

Piotr Zubowicz
starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia
e-mail: piotr.zubowicz@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 61
Marcin Męczykowski
Specjalista ds. organizowania doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego
e-mail: marcin.meczykowski@pcen.gda.pl
tel. 58 34 04 149