Parkowy tajemniczy ogród – gry terenowe na lekcjach języka polskiego
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele języka polskiego ze szkół podstawowych.
Termin:
7 września 2024 (sobota), godz. 10:00-14:45
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Nauka przez działanie to jeden z najlepszych sposobów przyswajania nowej wiedzy i utrwalania tej już nabytej. Idealnym narzędziem do pracy z lekturami szkolnymi jest gra terenowa. Rosnąca popularność gier (miejskich, lekturowych) i szeroki wachlarz ich zastosowań potwierdzają, że drzemie w nich ogromny potencjał edukacyjny. Ich zaletami są możliwość dowolnego modyfikowania i dostosowywania do lektury oraz integracja międzyprzedmiotowej wiedzy.
W grach lekturowych nie chodzi jednak o to, by przygotowywał je nauczyciel, ale żeby tworzyli je uczniowie podzieleni na grupy. Połączenie idei gier lekturowych z metodą projektu międzyprzedmiotowego daje szansę na rozwijanie wśród uczniów wielu istotnych współcześnie kompetencji kryjących się pod angielską nazwą „power skills”: rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji, komunikowanie się w zespole, współpraca, zarządzanie projektem.
Gry terenowe to także okazja do uwolnienia się od systemu klasowo-ławkowego i wykorzystania metod outdoore learning. Gry można rozegrać w przestrzeni całej szkoły, eksplorując korytarze i poddasza. Można także wyjść na boisko czy do pobliskiego parku. Edukacja w plenerze daje zatem szansę na budowanie relacji z lokalnym środnikiem i „małą ojczyzną” naszych uczennic i uczniów.
W czasie szkolenia zaprosimy uczestników do rozegrania gry inspirowanej lekturą „Tajemniczego ogrodu” Frances Hodgson Burnett na terenie naszego parku.
Prowadząca przedstawi krok po kroku proces przygotowania gry i nakreśli możliwości jej funkcjonowania w przestrzeni szkolnej. Ostatnia część to praca w grupach nad scenariuszem gry lekturowej do wybranej lektury.
Co otrzymasz?
Padlet z materiałami (artykuły, przykładowe gry terenowe, karty pracy).
Warunki uzyskania zaświadczenia:
Odniesienie do podstawy programowej: preambuła PP w szkole podstawowej / Cele kształcenia w szkole podstawowej: 4. rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość. Podstawa programowa języka polskiego w szkołach podstawowych: I.1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury. III.2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych. IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Prowadząca/y:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska
PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
15
Koordynator:
Sylwia Kilanowska-Męczykowska
nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji
e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 01
Zobacz serwisy tematyczne PCEN:
Język polski i wiedza o kulturze, Edukacja kulturalno-artystyczna, Migracja