Początki obecności Żydów na ziemiach polskich (do końca XV wieku). Żydzi w Trójmieście i na Pomorzu w schyłkowej II RP na łamach polskojęzycznego żydowskiego czasopisma „Przegląd Zachodni” (1936–1938)

Początki obecności Żydów na ziemiach polskich (do końca XV wieku). Żydzi w Trójmieście i na Pomorzu w schyłkowej II RP na łamach polskojęzycznego żydowskiego czasopisma „Przegląd Zachodni” (1936–1938)

Adresaci:

nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.

Termin:

28 kwietnia 2025 (poniedziałek), godz. 16:00-19:15

Forma i czas trwania:

seminarium,  4 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

W dniach 28–29 kwietnia 2025 roku odbędzie się dwuczęściowe seminarium online poświęcone historii i kulturze Żydów. Jego celem jest poszerzenie wiedzy nauczycieli i nauczycielek na temat obecności społeczności żydowskiej w Polsce oraz jej losów na przestrzeni wieków. Prezentowane tematy ukażą wybrane aspekty tej historii i będą stanowiły fragment większej całości – co skłoni do refleksji nad różnorodnymi doświadczeniami Żydów w Polsce.

 

Prelegentami/prelegentkami seminarium będą pracownicy/pracownice Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma w Warszawie: dr Paweł Fijałkowski, dr Szymon Pietrzykowski, dr Agnieszka Witkowska-Krych, dr Ewa Koźmińska-Frejlak.

 

Seminarium skierowane jest do nauczycieli i nauczycielek wszystkich poziomów edukacyjnych, zainteresowanych pogłębieniem wiedzy z zakresu historii i kultury Żydów oraz wykorzystaniem tych zagadnień w pracy dydaktycznej. Poszczególne wystąpienia ukażą różne perspektywy – od początków osadnictwa żydowskiego, przez dramatyczne wydarzenia XX wieku, aż po refleksję nad pamięcią i tożsamością.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Podstawa programowa dla szkoły ponadpodstawowej.

Uczeń/uczennica:

– pogłębia wiedzę o ważnych wydarzeniach z dziejów narodu i państwa polskiego oraz dziejów powszechnych, aby móc oceniać przeszłość zgodnie z prawdą o niej (nawet gdy jest trudna) oraz lepiej rozumieć teraźniejszość i odpowiedzialnie budować przyszłość,

– analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego,

– rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśniania problemu historycznego,

dostrzega mnogość perspektyw badawczych oraz różnorakie interpretacje historii i ich przyczyny,

– ugruntowuje potrzebę poznania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

Prowadząca/y:

dr Paweł Fijałkowski grafika

dr Paweł Fijałkowski

archeolog, historyk i publicysta, doktor nauk humanistycznych. Od 1988 r. pracuje w Żydowskim Instytucie Historycznym. Zajmuje się dziejami Żydów w okresie staropolskim, historią polskiego protestantyzmu, pradziejami Mazowsza, homoerotyzmem w kulturze europejskiej i dziedzictwem masonerii. Jest autorem kilkuset artykułów  oraz kilkunastu książek, m.in.: Archeologia ziemi sochaczewskiej (Sochaczew 1987), Żydzi w województwach łęczyckim i rawskim w XV-XVIII w. (Warszawa 1999), Androgynia, dionizyjskość, homoerotyzm. Niezwykłe wątki europejskiej tożsamości (Warszawa 2016), Warsze-Warszawa. Żydzi w historii miasta. 1414-2014 (wspólnie z M. Janczewską, A. Żbikowskim i A. Żółkiewską; Warszawa 2020), Masońskie tropy w Dobrzycy. Widoczne - nieoczywiste (Warszawa 2023).  

dr Szymon Pietrzykowski grafika

dr Szymon Pietrzykowski

historyk, badacz i edukator specjalizujący się w historii Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Provinz Posen / Warthegau / Wielkopolska; pracownik Działu Edukacji Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie; twórca profilu na fb „Wielkopolski Sztetl”.

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

90

Koordynator:

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18