Początki obecności Żydów na ziemiach polskich (do końca XV wieku). Żydzi w Trójmieście i na Pomorzu w schyłkowej II RP na łamach polskojęzycznego żydowskiego czasopisma „Przegląd Zachodni” (1936–1938)
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.
Termin:
28 kwietnia 2025 (poniedziałek), godz. 16:00-19:15
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
W dniach 28–29 kwietnia 2025 roku odbędzie się dwuczęściowe seminarium online poświęcone historii i kulturze Żydów. Jego celem jest poszerzenie wiedzy nauczycieli i nauczycielek na temat obecności społeczności żydowskiej w Polsce oraz jej losów na przestrzeni wieków. Prezentowane tematy ukażą wybrane aspekty tej historii i będą stanowiły fragment większej całości – co skłoni do refleksji nad różnorodnymi doświadczeniami Żydów w Polsce.
Prelegentami/prelegentkami seminarium będą pracownicy/pracownice Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma w Warszawie: dr Paweł Fijałkowski, dr Szymon Pietrzykowski, dr Agnieszka Witkowska-Krych, dr Ewa Koźmińska-Frejlak.
Seminarium skierowane jest do nauczycieli i nauczycielek wszystkich poziomów edukacyjnych, zainteresowanych pogłębieniem wiedzy z zakresu historii i kultury Żydów oraz wykorzystaniem tych zagadnień w pracy dydaktycznej. Poszczególne wystąpienia ukażą różne perspektywy – od początków osadnictwa żydowskiego, przez dramatyczne wydarzenia XX wieku, aż po refleksję nad pamięcią i tożsamością.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa dla szkoły ponadpodstawowej. Uczeń/uczennica: – pogłębia wiedzę o ważnych wydarzeniach z dziejów narodu i państwa polskiego oraz dziejów powszechnych, aby móc oceniać przeszłość zgodnie z prawdą o niej (nawet gdy jest trudna) oraz lepiej rozumieć teraźniejszość i odpowiedzialnie budować przyszłość, – analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego, – rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśniania problemu historycznego, – dostrzega mnogość perspektyw badawczych oraz różnorakie interpretacje historii i ich przyczyny, – ugruntowuje potrzebę poznania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Prowadząca/y:

dr Paweł Fijałkowski
archeolog, historyk i publicysta, doktor nauk humanistycznych. Od 1988 r. pracuje w Żydowskim Instytucie Historycznym. Zajmuje się dziejami Żydów w okresie staropolskim, historią polskiego protestantyzmu, pradziejami Mazowsza, homoerotyzmem w kulturze europejskiej i dziedzictwem masonerii. Jest autorem kilkuset artykułów oraz kilkunastu książek, m.in.: Archeologia ziemi sochaczewskiej (Sochaczew 1987), Żydzi w województwach łęczyckim i rawskim w XV-XVIII w. (Warszawa 1999), Androgynia, dionizyjskość, homoerotyzm. Niezwykłe wątki europejskiej tożsamości (Warszawa 2016), Warsze-Warszawa. Żydzi w historii miasta. 1414-2014 (wspólnie z M. Janczewską, A. Żbikowskim i A. Żółkiewską; Warszawa 2020), Masońskie tropy w Dobrzycy. Widoczne - nieoczywiste (Warszawa 2023).

dr Szymon Pietrzykowski
historyk, badacz i edukator specjalizujący się w historii Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Provinz Posen / Warthegau / Wielkopolska; pracownik Działu Edukacji Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie; twórca profilu na fb „Wielkopolski Sztetl”.

Grzegorz Rutkowski
PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
90
Koordynator:
Grzegorz Rutkowski
nauczyciel konsultant ds. historii i wos
e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 18