Polacy w Wolnym Mieście Gdańsku

Adresaci:

nauczyciele historii szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych województwa pomorskiego.

Termin:

21 listopada 2024 (czwartek), godz. 16:00-17:30

Forma i czas trwania:

warsztaty,  2 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

„Polacy w Wolnym Mieście Gdańsku” to propozycja lekcji plenerowej (outdoor) dla historyków dotycząca popularyzacji historii lokalnej. Obejmuje ona 9 lokalizacji w centrum Gdańska, związanych z działalnością Polaków okresu dwudziestolecia międzywojennego. Uczniowie mają okazję odwiedzić następujące miejsca:

  • Gimnazjum Polskie, ul. Jana Augustyńskiego 1,
  • Siedzibę ZHP, ul.Za murami 2/10,
  • Polski Klub Morski, ul. Nowe Ogrody 7,
  • Komisariat Generalny RP, ul. Nowe Ogrody 27,
  • Siedzibę Komisarza Ligi Narodów, ul. Wały Jagiellońskie 1,
  • Dworzec Główny PKP, ul. Podwale Grodzkie 2,
  • Dom Polski-Gmina Polska, ul. Wałowa 21,
  • Macierz Szkolna – Szkoła Podstawowa, ul. Wałowa 17,
  • Gmach Dyrekcji Kolei, ul. Dyrekcyjna 2.

Za pośrednictwem smartfonów uczniowie skanują informacje zawarte w kodach QR – zaznajamiają się odwiedzanymi miejscami oraz rozwiązują zadania z kart pracy.

Poznają m.in. sylwetki Polaków – przedstawicieli władz II RP w Wolnym Mieście Gdańsku, np. komisarzy generalnych oraz aktywnych mieszkańców: radnych do parlamentu (Volkstagu), wybranych działaczy skupionych wokół licznych organizacji polonijnych, m.in. związanych z rozwojem oświaty, prasy, harcerstwa oraz z szeroko rozumianą działalnością społeczną na rzecz polskości Gdańska.

Ponadto poznają aspekty administracyjne i prawne funkcjonowania Wolnego Miasta Gdańska (konstytucji, obywatelstwa, postanowień traktatowych, konwencji), ale także licznych ciekawostek związanych z życiem codziennym ówczesnych Gdańszczan – zarobków, funkcjonowaniem szkół czy obchodzeniem świąt.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

podstawa programowa dla szkoły ponadpodstawowej:

Uczeń:

– rozbudza zainteresowania własną przeszłością, przeszłością swojej rodziny oraz historią lokalną i regionalną;

– pogłębia wiedzę o ważnych wydarzeniach z dziejów narodu i państwa polskiego oraz dziejów powszechnych, aby móc oceniać przeszłość zgodnie z prawdą o niej (nawet gdy jest trudna) oraz lepiej rozumieć teraźniejszość i odpowiedzialnie budować przyszłość;

– analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego;

– rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśniania problemu historycznego;

– dostrzega mnogość perspektyw badawczych oraz różnorakie interpretacje historii i ich przyczyny;

– ugruntowuje potrzebę poznania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

Prowadząca/y:

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

50

Koordynator:

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18