Pomorska szkoła wielokulturowa – jak oddolnie poprawiać szkołę we współpracy z samorządem

Pomorska szkoła wielokulturowa – jak oddolnie poprawiać szkołę we współpracy z samorządem. Konferencja dla dyrektorów szkół i placówek

Adresaci:

dyrektorzy szkół i placówek oświatowych województwa pomorskiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

W naszych szkołach i klasach w tym roku szkolnym pojawili się nowi uczniowie z Ukrainy, którzy nie dysponują znajomością języka polskiego umożlwiającą im korzystanie w pełni z lekcji i rozwijanie kompetencji.

Wśród nauczycieli i dyrektorów nadal pojawiają się liczne pytania. Jak tworzyć środowisko integrujące społeczność szkolną? Jak pracować w klasie z uczniami z doświadczeniem migracji? Czym jest dostosowanie metod i treści nauczania?

Konferencja będzie okazją do rozpoznania wyzwań, przed którymi stoi szkoła, wskazania dotychczasowych sukcesów oraz zidentyfikowania obszarów do rozwoju.

Zapoznamy się z rekomendacjami środowiska naukowego, w panelach dyskusyjnych wsłuchamy się w głosy rodziców z Ukrainy, nauczycieli, dyrektorów szkół i placówek oraz przedstawicieli JST.

 

Konferencja współorganizowana jest z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot w ramach Projektu EPIC współfinansowanego z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji.

 

Agenda – pobierz

 

09.30

Rejestracja uczestników, powitalna kawa.

10.00

Powitanie uczestników:

Ewa Furche – dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.

Michał Glaser – Prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

 

10.10-10.40

 


10.40-11.10


 

11.10-11.40

Szok migracyjny – przeczekanie czy dostosowanie | wykłady:


Zmiana, której społecznie doświadczamy – co badania mówią nam o migracjach 

Magdalena Żadkowska – doktorka nauk humanistycznych, socjolożka, badaczka relacji rodzinnych w domu, w pracy, na migracji.  Specjalizuje się w zagadnieniach związanych ze zmianą społeczną w kontekście równouprawnienia, edukacji i migracji.

Kultura szkoły, kapitał społeczny nauczycieli – rozwiązania w stronę edukacji włączającej

Agnieszka Tomasik – doktor nauk humanistycznych, koordynatorka projektu doskonalenia nauczycieli Kreatywna Pedagogika. Na co dzień nauczycielka i dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku.

Dać szansę uczniowi z doświadczeniem migracji osiągnąć sukces edukacyjny

Beata Katarzyna Jędryka – adiunkt w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, wieloletni koordynator specjalizacji glottodydaktycznej na Wydziale Polonistyki. Autorka licznych pomocy dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego oraz drugiego, w tym pierwszej w Polsce. Ekspertka Ośrodka Rozwoju Edukacji i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.  

11.40-12.10

Przerwa kawowa.

12.10 -12.55

Porozmawiajmy o wielokulturowej szkole: wyzwania, sukcesy, obszary do rozwoju| panel 1:

 

Inna Shostak – nauczyciel akademicki, socjolog, docent Wydziału Bezpieczeństwa Narodowego i Nauk Politycznych Uniwersytetu Narodowego Akademia Ostrogska.

Agnieszka Litwa-Kozłowska – nauczycielka języka polskiego. Od 2010 roku pracuje z obcokrajowcami słowiańskimi i pochodzącymi spoza Europy, ucząc języka polskiego jako obcego. Pomysłodawczyni i współautorka publikacji skierowanej do nauczycieli pracujących z uczniami doświadczającymi migracji „Innowacyjny zeszyt lektur dla klas VII –VIII”. Współautorka publikacji dla uczniów obcojęzycznych „Lektury pełne kultury”.

Aleksandra Dobke – nauczycielka języka rosyjskiego oraz języka polskiego jako drugiego. Od 2014 pracuje z uczniami z doświadczeniem migracji. Współautorka publikacji „Innowacyjny zeszyt lektur dla klas VII-VIII metodą sketchnotingu dla uczniów z Ukrainy” oraz publikacji dla uczniów obcojęzycznych „Lektury pełne kultury”.

Anna Kordzińska-Grabowska – psycholożka, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 w Gdyni, wiodącej poradni diagnozującej i wspierającej dzieci z doświadczeniem migracji na terenie miasta Gdynia. Współautorka publikacji i procedur z zakresu pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji.

 

Moderatorka: Sylwia Kilanowska-Męczykowska – nauczycielka-konsultantka ds. edukacji polonistycznej i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli.

12.55-13.40

Lepsza szkoła: jak skoordynować działania samorządu i szkoły | panel 2:
 

Anna Listewnik – dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 57 im. gen. Władysława Andersa w Gdańsku, doradczyni metodyczna Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli.  

Mirosława Żołna – dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Heweliusza w Żukowie.

Dariusz Zelewski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Św. Kazimierza w Kartuzach.

Krystyna Przyborowska, naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gdyni.

Przedstawiciele samorządów OMGGS

Moderator: Grzegorz Szczuka – dyrektor Gdańskiego Centrum Usług Wspólnych, wieloletni dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego w UM w Gdańsku, członek Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych w obszarze edukacji i przedsiębiorczość.

13.40-14.00

Wielokulturowość to szansa | Podsumowanie dyskusji 

Nowe wyzwania w doskonaleniu zawodowym nauczycieli

Ewa Furche – dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.


Nowa sprawność samorządów, z której jesteśmy dumni

Michał Glaser – prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

14.00

Zakończenie konferencji.

 

Moderatorzy paneli:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska i Grzegorz Szczuka

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu całego spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej:

szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

Prowadząca/y:

 Agnieszka Litwa-Kozłowska grafika

Agnieszka Litwa-Kozłowska

od 2010 roku pracuje z obcokrajowcami słowiańskimi i spoza Europy. Lektorka kursów dla dzieci i młodzieży doświadczających migracji w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Współpracuje z Kreatywną Pedagogiką, prowadzi grupę składającą się z gdańskich nauczycieli, której przybliża metody nauczania dzieci z doświadczeniem migracyjnym. Glottodydaktyka to jej pasja. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.

dr Agnieszka Tomasik grafika

dr Agnieszka Tomasik

doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny, mediatorka, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8.  Specjalizuje się w tworzeniu i popularyzacji nowoczesnych metod nauczania w oparciu o podstawy konektywizmu, neurodydaktyki, psychologii pozytywnej i filozofii dialogu. Uczestniczy w pracach grup tematycznych Pomorskiej Rady Oświatowej.

 Aleksandra Dobke grafika

Aleksandra Dobke

od 2014 roku pracuje z uczniami z doświadczeniem migracji. Prowadzi kursy dla obcokrajowców w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Egzaminatorka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Gdańskim. Współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w zakresie organizacji szkoleń. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Jeżyka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.

 Anna Kordzińska-Grabowska grafika

Anna Kordzińska-Grabowska

psycholożka, dyrektorka PPP nr 3 w Gdyni, wiodącej poradni diagnozującej i wspierającej dzieci z doświadczeniem migracji na terenie miasta Gdynia. Współautorka publikacji i procedur z zakresu pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji.

dr Beata Katarzyna Jędryka grafika

dr Beata Katarzyna Jędryka

adiunkt w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, glottodydaktyk i pedagog. Autorka specjalizacji glottodydaktycznej na Wydziale Polonistyki oraz ścieżki Dydaktyka języka polskiego jako obcego w ramach studiów podyplomowych „Filologia w praktyce”, metodyk i praktyk nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego/ odziedziczonego dzieci i dorosłych. Autorka licznych pomocy dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego oraz drugiego, w tym pierwszej w Polsce Metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz programu dydaktycznego Ja i mój świat. Specjalizuje się w rozwiązaniach metodyczno-dydaktycznych z zakresu nauczania polszczyzny dzieci w wieku szkolnym oraz wczesnoszkolnym. Swoje praktyczne umiejętności zdobywała w Polsce, w Ukrainie oraz Stanach Zjednoczonych prowadząc zajęcia w szkołach polonijnych, szkołach dwujęzycznych oraz wielokulturowych placówkach przedszkolnych w New Jersey. Obecnie zajmuje się nauczaniem dwujęzycznym dzieci oraz dydaktyką języka polskiego jako języka edukacji szkolnej. Opracowuje materiały dydaktyczne dla uczniów z doświadczeniem migracji. Koordynator i współautor pakietu Nowe narzędzia i metody glottodydaktyczne – JES Przyroda.

dr Inna Shostak grafika

dr Inna Shostak

doktor nauk historycznych, docent Katedry bezpieczeństwa narodowego i politologii Uniwersytetu Narodowego «Akademia Ostrogska», socjolog
Urodziła się w Ostrogu w Ukrainie. W 2002 r. otrzymałam stopień magistra historii na Uniwersytecie Narodowym «Akademia Ostrogska». W 2004 r. obroniła doktorat, kierunek historia na Uniwersytecie Narodowym im. Iwana Franki.  W latach 2015, 2016, 2017, 2019 była stypendystką Fundacji «Wolność i Demokracja».

Staże naukowe:
2011 – Międzynarodowa Szkoła Humanistyczna Europy Wschodniej Uniwersytetu Wrocławskiego;
2017 – Instytut Badań Interdyscyplinarnych „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego;
2018 – Wyższa szkoła biznesu i przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim;
2022 – Zakład Historii XIX wieku Uniwersytetu Warszawskiego. 
Od 1995 r. jest członkiem Towarzystwa Kultury Polskiej Ziemi Ostrogskiej (Ostróg, Ukraina). Zainteresowania naukowe – artykuły naukowe:

dr Magdalena Żadkowska grafika

dr Magdalena Żadkowska

doktorka nauk humanistycznych, socjolożka, badaczka relacji rodzinnych w domu, w pracy, na migracji. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych ze zmianą społeczną w kontekście równouprawnienia, edukacji i migracji.

Anna Listewnik grafika

Anna Listewnik

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego

Forma i czas trwania:

konferencja,  5 godz. dydaktycznych

Termin:

16 maja 2023 (wtorek), godz. 10:00-14:00

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 318)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

65

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01