Pomorska szkoła wielokulturowa – jak oddolnie poprawiać szkołę we współpracy z samorządem
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
dyrektorzy szkół i placówek oświatowych województwa pomorskiego.
O szkoleniu / programie:
W naszych szkołach i klasach w tym roku szkolnym pojawili się nowi uczniowie z Ukrainy, którzy nie dysponują znajomością języka polskiego umożlwiającą im korzystanie w pełni z lekcji i rozwijanie kompetencji.
Wśród nauczycieli i dyrektorów nadal pojawiają się liczne pytania. Jak tworzyć środowisko integrujące społeczność szkolną? Jak pracować w klasie z uczniami z doświadczeniem migracji? Czym jest dostosowanie metod i treści nauczania?
Konferencja będzie okazją do rozpoznania wyzwań, przed którymi stoi szkoła, wskazania dotychczasowych sukcesów oraz zidentyfikowania obszarów do rozwoju.
Zapoznamy się z rekomendacjami środowiska naukowego, w panelach dyskusyjnych wsłuchamy się w głosy rodziców z Ukrainy, nauczycieli, dyrektorów szkół i placówek oraz przedstawicieli JST.
Konferencja współorganizowana jest z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot w ramach Projektu EPIC współfinansowanego z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji.
Agenda – pobierz
09.30 | Rejestracja uczestników, powitalna kawa. |
10.00 | Powitanie uczestników: Ewa Furche – dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Michał Glaser – Prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. |
10.10-10.40
11.10-11.40 | Szok migracyjny – przeczekanie czy dostosowanie | wykłady:
Magdalena Żadkowska – doktorka nauk humanistycznych, socjolożka, badaczka relacji rodzinnych w domu, w pracy, na migracji. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych ze zmianą społeczną w kontekście równouprawnienia, edukacji i migracji. Kultura szkoły, kapitał społeczny nauczycieli – rozwiązania w stronę edukacji włączającej Agnieszka Tomasik – doktor nauk humanistycznych, koordynatorka projektu doskonalenia nauczycieli Kreatywna Pedagogika. Na co dzień nauczycielka i dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. Dać szansę uczniowi z doświadczeniem migracji osiągnąć sukces edukacyjny Beata Katarzyna Jędryka – adiunkt w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, wieloletni koordynator specjalizacji glottodydaktycznej na Wydziale Polonistyki. Autorka licznych pomocy dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego oraz drugiego, w tym pierwszej w Polsce. Ekspertka Ośrodka Rozwoju Edukacji i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. |
11.40-12.10 | Przerwa kawowa. |
12.10 -12.55 | Porozmawiajmy o wielokulturowej szkole: wyzwania, sukcesy, obszary do rozwoju| panel 1:
Inna Shostak – nauczyciel akademicki, socjolog, docent Wydziału Bezpieczeństwa Narodowego i Nauk Politycznych Uniwersytetu Narodowego Akademia Ostrogska. Agnieszka Litwa-Kozłowska – nauczycielka języka polskiego. Od 2010 roku pracuje z obcokrajowcami słowiańskimi i pochodzącymi spoza Europy, ucząc języka polskiego jako obcego. Pomysłodawczyni i współautorka publikacji skierowanej do nauczycieli pracujących z uczniami doświadczającymi migracji „Innowacyjny zeszyt lektur dla klas VII –VIII”. Współautorka publikacji dla uczniów obcojęzycznych „Lektury pełne kultury”. Aleksandra Dobke – nauczycielka języka rosyjskiego oraz języka polskiego jako drugiego. Od 2014 pracuje z uczniami z doświadczeniem migracji. Współautorka publikacji „Innowacyjny zeszyt lektur dla klas VII-VIII metodą sketchnotingu dla uczniów z Ukrainy” oraz publikacji dla uczniów obcojęzycznych „Lektury pełne kultury”. Anna Kordzińska-Grabowska – psycholożka, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 w Gdyni, wiodącej poradni diagnozującej i wspierającej dzieci z doświadczeniem migracji na terenie miasta Gdynia. Współautorka publikacji i procedur z zakresu pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji.
Moderatorka: Sylwia Kilanowska-Męczykowska – nauczycielka-konsultantka ds. edukacji polonistycznej i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli. |
12.55-13.40 | Lepsza szkoła: jak skoordynować działania samorządu i szkoły | panel 2: Anna Listewnik – dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 57 im. gen. Władysława Andersa w Gdańsku, doradczyni metodyczna Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli. Mirosława Żołna – dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Heweliusza w Żukowie. Dariusz Zelewski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Św. Kazimierza w Kartuzach. Krystyna Przyborowska, naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gdyni. Przedstawiciele samorządów OMGGS Moderator: Grzegorz Szczuka – dyrektor Gdańskiego Centrum Usług Wspólnych, wieloletni dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego w UM w Gdańsku, członek Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych w obszarze edukacji i przedsiębiorczość. |
13.40-14.00 | Wielokulturowość to szansa | Podsumowanie dyskusji Ewa Furche – dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.
Michał Glaser – prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. |
14.00 | Zakończenie konferencji. |
Moderatorzy paneli:
Sylwia Kilanowska-Męczykowska i Grzegorz Szczuka
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu całego spotkania.
Odniesienie do podstawy programowej: preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej: szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
Prowadząca/y:
Agnieszka Litwa-Kozłowska
od 2010 roku pracuje z obcokrajowcami słowiańskimi i spoza Europy. Lektorka kursów dla dzieci i młodzieży doświadczających migracji w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Współpracuje z Kreatywną Pedagogiką, prowadzi grupę składającą się z gdańskich nauczycieli, której przybliża metody nauczania dzieci z doświadczeniem migracyjnym. Glottodydaktyka to jej pasja. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.
dr Agnieszka Tomasik
doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny, mediatorka, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8. Specjalizuje się w tworzeniu i popularyzacji nowoczesnych metod nauczania w oparciu o podstawy konektywizmu, neurodydaktyki, psychologii pozytywnej i filozofii dialogu. Uczestniczy w pracach grup tematycznych Pomorskiej Rady Oświatowej.
Aleksandra Dobke
od 2014 roku pracuje z uczniami z doświadczeniem migracji. Prowadzi kursy dla obcokrajowców w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Egzaminatorka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Gdańskim. Współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w zakresie organizacji szkoleń. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Jeżyka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.
Anna Kordzińska-Grabowska
psycholożka, dyrektorka PPP nr 3 w Gdyni, wiodącej poradni diagnozującej i wspierającej dzieci z doświadczeniem migracji na terenie miasta Gdynia. Współautorka publikacji i procedur z zakresu pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji.
dr Beata Katarzyna Jędryka
adiunkt w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, glottodydaktyk i pedagog. Autorka specjalizacji glottodydaktycznej na Wydziale Polonistyki oraz ścieżki Dydaktyka języka polskiego jako obcego w ramach studiów podyplomowych „Filologia w praktyce”, metodyk i praktyk nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego/ odziedziczonego dzieci i dorosłych. Autorka licznych pomocy dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego oraz drugiego, w tym pierwszej w Polsce Metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz programu dydaktycznego Ja i mój świat. Specjalizuje się w rozwiązaniach metodyczno-dydaktycznych z zakresu nauczania polszczyzny dzieci w wieku szkolnym oraz wczesnoszkolnym. Swoje praktyczne umiejętności zdobywała w Polsce, w Ukrainie oraz Stanach Zjednoczonych prowadząc zajęcia w szkołach polonijnych, szkołach dwujęzycznych oraz wielokulturowych placówkach przedszkolnych w New Jersey. Obecnie zajmuje się nauczaniem dwujęzycznym dzieci oraz dydaktyką języka polskiego jako języka edukacji szkolnej. Opracowuje materiały dydaktyczne dla uczniów z doświadczeniem migracji. Koordynator i współautor pakietu Nowe narzędzia i metody glottodydaktyczne – JES Przyroda.
dr Inna Shostak
doktor nauk historycznych, docent Katedry bezpieczeństwa narodowego i politologii Uniwersytetu Narodowego «Akademia Ostrogska», socjolog
Urodziła się w Ostrogu w Ukrainie. W 2002 r. otrzymałam stopień magistra historii na Uniwersytecie Narodowym «Akademia Ostrogska». W 2004 r. obroniła doktorat, kierunek historia na Uniwersytecie Narodowym im. Iwana Franki. W latach 2015, 2016, 2017, 2019 była stypendystką Fundacji «Wolność i Demokracja».
Staże naukowe:
2011 – Międzynarodowa Szkoła Humanistyczna Europy Wschodniej Uniwersytetu Wrocławskiego;
2017 – Instytut Badań Interdyscyplinarnych „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego;
2018 – Wyższa szkoła biznesu i przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim;
2022 – Zakład Historii XIX wieku Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 1995 r. jest członkiem Towarzystwa Kultury Polskiej Ziemi Ostrogskiej (Ostróg, Ukraina). Zainteresowania naukowe – artykuły naukowe:
dr Magdalena Żadkowska
doktorka nauk humanistycznych, socjolożka, badaczka relacji rodzinnych w domu, w pracy, na migracji. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych ze zmianą społeczną w kontekście równouprawnienia, edukacji i migracji.
Anna Listewnik
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego
Forma i czas trwania:
Termin:
16 maja 2023 (wtorek), godz. 10:00-14:00
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
65
Koordynator:
Sylwia Kilanowska-Męczykowska
nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji
e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 01
Zobacz serwisy tematyczne PCEN:
Język polski i wiedza o kulturze, Edukacja kulturalno-artystyczna, Migracja