Praca z grupą o zróżnicowanym poziomie kompetencji językowych na lekcjach języka polskiego jako drugiego
Status:
otwarta – lista główna
ZAREJESTRUJ SIĘ:
Adresaci:
nauczyciele języka polskiego jako drugiego, nauczyciele pracujący z uczniami z doświadczeniem migracji.
O szkoleniu / programie:
W polskich szkołach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której nauczyciele pracują na jednej lekcji z uczniami repezentującymi skrajnie różny poziom rozwoju kompetencji językowych. Dotyczy to często zajęć języka polskiego jako drugiego gromadzących uczniów z różnych kręgów kulturowych i na innych poziomach znajomości języka polskiego. Jak zatem pracować z tak różnorodną grupą? Jakie strategie dydaktyczne stosować?
Celem szkolenia jest wsparcie nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji w procesie indywidualizacji. Prowadzący przedstawi przykłady autorskich zadań rozwijających sprawności czytania ze zrozumieniem nie tylko jako języka obcego, ale przede wszystkim języka edukacji szkolnej na trzech poziomach zaawansowania językowego. Elementem szkolenia będą też ćwiczenia, których celem jest rozwijanie umiejętności samodzielnego tworzenia przez nauczycieli materiałów o różnym stopniu trudności gramatyczno-leksykalnej. Wykonawca odniesie się także do wymagań egzaminacyjnych i konstrukcji zadań w arkuszach egzaminu ósmoklasisty dostosowanych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność podczas minimum 80% czasu trwania spotkania.
Odniesienie do podstawy programowej: Wymagania dla szkół i placówek 5. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. W szkole lub placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia. W szkole lub placówce prowadzi się indywidualizację procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów. Szkoła lub placówka pomaga przezwyciężyć trudności ucznia wynikające z jego sytuacji społecznej.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Prowadząca/y:
dr Beata Katarzyna Jędryka
adiunkt w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, glottodydaktyk i pedagog. Autorka specjalizacji glottodydaktycznej na Wydziale Polonistyki oraz ścieżki Dydaktyka języka polskiego jako obcego w ramach studiów podyplomowych „Filologia w praktyce”, metodyk i praktyk nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego/ odziedziczonego dzieci i dorosłych. Autorka licznych pomocy dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego oraz drugiego, w tym pierwszej w Polsce Metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz programu dydaktycznego Ja i mój świat. Specjalizuje się w rozwiązaniach metodyczno-dydaktycznych z zakresu nauczania polszczyzny dzieci w wieku szkolnym oraz wczesnoszkolnym. Swoje praktyczne umiejętności zdobywała w Polsce, w Ukrainie oraz Stanach Zjednoczonych prowadząc zajęcia w szkołach polonijnych, szkołach dwujęzycznych oraz wielokulturowych placówkach przedszkolnych w New Jersey. Obecnie zajmuje się nauczaniem dwujęzycznym dzieci oraz dydaktyką języka polskiego jako języka edukacji szkolnej. Opracowuje materiały dydaktyczne dla uczniów z doświadczeniem migracji. Koordynator i współautor pakietu Nowe narzędzia i metody glottodydaktyczne – JES Przyroda.
Forma i czas trwania:
Termin:
26 października 2024 (sobota), godz. 10:00-15:00
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
30
Koordynator:
Sylwia Kilanowska-Męczykowska
nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji
e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 01
Zobacz serwisy tematyczne PCEN:
Język polski i wiedza o kulturze, Edukacja kulturalno-artystyczna, Migracja