Przepis na gościnność – snujemy opowieść o wielokulturowości
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele_nauczycielki języka polskiego w szkole podstawowej z miasta Gdańska, powiatów gdańskiego, kościerskiego, starogardzkiego.
Termin:
29 listopada 2023 (środa), godz. 08:00-09:35
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Zapraszamy do udziału w lekcji otwartej.
- WSTĘP DO ZAJĘĆ:
Głośna lektura fragmentów książki „Co robią uczucia?”.
Na wzór zdań z książki odpowiadanie na pytanie:
Co robi gościnność? (odwołanie się do wiedzy ucznia_uczennicy).
- CZĘŚĆ GŁÓWNA ZAJĘĆ:
- Czytanie fragmentów opowiadań – historii dzieci z gdańskich mniejszości: litewskiej, ukraińskiej, białoruskiej (na bazie książki „Jak się tu znaleźliśmy” Agnieszki Kochanowskiej) i historii „Przeprowadzka”.
- Analiza i interpretacja tekstów za pomocą rutyny myślenia krytycznego: podobieństwa i różnice (double – boubble).
- Redagowanie „Przepisu na gościnność” z uwzględnieniem emocji, uczuć, przeżyć osoby, która przybywa do nas (na wzór przepisu kulinarnego: składniki, sposób wykonania).
- Ćwiczenie językowe: zamiana bezokoliczników na osobowe formy czasownika.
- „Moje drzwi zapraszają do odwiedzin” – praca plastyczna i wspólne refleksje wokół słów: „Mój dom jest tam, gdzie…” (gościnność uwzględniająca przeżycia bohaterów książki „Jak się tu znaleźliśmy”).
- PODSUMOWANIE ZAJĘĆ:
Gościnność: rutyna myślenia krytycznego: MOST
(3 słowa – 2 pytania – 1 porównanie)
Odniesienie do podstawy programowej: 4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach. 5. Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu.
4. Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka, i kierowanie się tymi wartościami.
5. Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania.
6. Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności.
8. Wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat.
13. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
6. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Prowadząca/y:
Justyna Wołoszyk-Brzezińska
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego
Miejsce szkolenia:
ul. Meissnera 5, sala G33
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
5
Koordynator:
Justyna Wołoszyk-Brzezińska
nauczyciel-doradca metodyczny ds. języka polskiego