Przyrodniczy escape room na Dzień Drzewa

Adresaci:

nauczyciele przedmiotów przyrodniczych, edukacji wczesnoszkolnej, inni zainteresowani nauczyciele.

Termin:

11 października 2025 (sobota), godz. 10:00-12:30

Forma i czas trwania:

warsztaty,  3 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Escape room to jedna z metod stosowanych w grywalizacji. Myślą przewodnią tego szkolenia będzie data z ekokalendarza – Dzień Drzewa.

 

Poprzez uczestnictwo w warsztatach nauczyciele:

– w praktyce zastosują wybrane techniki i strategie używane w escape roomach;

– poznają przykładowe rozwiązania i pomysły;

– otrzymają pakiet materiałów pozwalających im na samodzielne zastosowanie escape roomu w klasie.

 

Do zadań uczestników zostaną wplecione eksperymenty, które będzie można przeprowadzić w szkole z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku, bezpiecznych dla uczniów.

 

Podczas warsztatów uczestnicy:

– przekonają się w praktyce, że eksperyment może być elementem escape roomu na różnych etapach edukacyjnych;

– sprawdzą, czy escape room jest dobrym sposobem na realną integrację międzyprzedmiotową;

– wykorzystają wybrane techniki użyteczne w projektowaniu escape roomu;

– zaobserwują, w jaki sposób escape room można wykorzystać do poruszania zagadnień ekologicznych;

– uzyskają możliwość wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami warsztatu.

 

Rekomendowanym wstępem do warsztatów jest udział w webinarium Zrób sobie escape room. Przegląd technik i strategii (13 grudnia).

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez co najmniej 80% czasu trwania warsztatów.

Odniesienie do podstawy programowej: 

preambuła do podstawy programowej kształcenia ogólnego:

Cel kształcenia ogólnego w szkole podstawowej:

7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki.

Cel kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum:

3) rozwijanie własnych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:

1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Prowadząca/y:

Magdalena Urbaś grafika

Magdalena Urbaś

PCEN – nauczyciel konsultant ds. biologii i edukacji przyrodniczej

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 315)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Magdalena Urbaś

nauczyciel-konsultant ds. biologii i edukacji przyrodniczej

e-mail: magdalena.urbas@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 22

Zobacz serwisy tematyczne PCEN:
Przedmioty przyrodnicze
Egzaminy i badania