Pytanie jako podstawa edukacji filozoficznej. CYKL szkoleń z obszaru edukacji filozoficznej – spotkanie 3/5

Adresaci:

nauczyciele przedmiotów humanistycznych prowadzący edukację filozoficzną w szkołach podstawowych.

Termin:

29 marca 2022 (wtorek), godz. 16:00-17:30

Forma i czas trwania:

webinarium,  2 godz. dydaktyczne

Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Webinarium jest trzecim z pięciu spotkań poświęconych edukacji filozoficznej. Na każde z nich obowiązuje osobna rejestracja. Można uczestniczyć w wybranych spotkaniach, ale zachęcamy do zapisów na cały cykl. Prowadząca dr Maria Pleskaczyńska podzieli się swoim bogatym doświadczeniem nauczycielki etyki i autorki programu warsztatów filozoficznych Filozofuj-my!.

 

Trzecie spotykanie poświęcone będzie roli pytań. Prowadząca zaprezentuje metody filozoficznych dociekań P4C i dorobku Matthew Lipmana. Omówiona zostanie rola pytań i odpowiedzi w podtrzymywaniu ciekawości dzieci.

 

Rejestracja na spotkanie czwarte (tutaj)

Rejestracja na spotkanie piąte (tutaj)

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas minimum 80% czasu trwania spotkania

Odniesienie do podstawy programowej: 

1) wprowadzanie uczniów w świat wartości (…),

4) rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność

 i przedsiębiorczość (…),

5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania, ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności,

7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,

8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat (…),

10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej (…),

13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

Zbieżność celów edukacji filozoficznej z podstawą programową etyki: dla I poziomu edukacyjnego: 1.2,1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 2.4, 2.5; dla II poziomu edukacyjnego: I.1 b, I.1 c, I.1 f, I.4, II.7 b.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.

Prowadząca/y:

dr Maria Pleskaczyńska

doktor filozofii, etyk, wykładowca, nauczycielka, entuzjastka dydaktyki, autorka programu warsztatów filozoficznych Filozofuj-my!.

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

50

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01