Rodzaje ubezpieczeń. Ubezpieczenia osobowe i majątkowe. Praca metodą projektu

Adresaci:

nauczyciele podstaw przedsiębiorczości oraz biznesu i zarządzania.

Termin:

26 września 2023 (wtorek), godz. 09:50-10:35

XX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zbigniewa Herberta w Gdańsku ul. Dobrowolskiego 6, sala 101

Omówienie lekcji w dniu 2.10.2023 r. godz. 15.30.

Forma i czas trwania:

zajęcia otwarte,  1 godz. dydaktyczna

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

celem lekcji będzie otwarcie projektu edukacyjnego w zakresie ubezpieczeń społecznych.
Na początku uczeń poznaje rodzaje ubezpieczeń (osobowe, majątkowe, społeczne). Następnie nauczyciel przekazuje do wylosowania tematy poszczególnych zadań do realizacji metodą projektu.
Uczniowie dzielą się w zespoły zadaniowe i wyznaczają plan działania na najbliższy miesiąc realizacji projektu.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

zgodnie z programem szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Rozumienie znaczenia i wyzwań pracy zespołowej oraz poznanie technik ją wspomagających.
Charakteryzowanie etapów zarządzania projektami.
Wyjaśnianie mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej, powiązań między jej podmiotami i poznanie roli państwa w procesach gospodarczych.
Rozumienie różnych postaw ludzi wobec pieniędzy oraz konsekwencji wynikających z tych postaw.
Prowadzenie dyskusji i argumentowanie w trakcie pracy zespołowej.
Formułowanie i uzasadnianie celów, planowanie, prezentowanie zakresu i realizacja prostych zadań projektowych.
Samodzielne obserwacje zjawisk zachodzących w gospodarce i wyciąganie wniosków na podstawie tych obserwacji.
Uwzględnianie prostych informacji gospodarczych oraz podstawowych wskaźników ekonomicznych w podejmowanych decyzjach dotyczących życia prywatnego i w planach na przyszłość.
Dobieranie odpowiednich form oszczędzania i inwestowania z uwzględnieniem towarzyszącego im ryzyka i adekwatnie do sytuacji gospodarstwa domowego.
Osoba przedsiębiorcza we współczesnym świecie: przedsiębiorczość w gospodarce rynkowej, kompetencje przedsiębiorcze i metody ich doskonalenia, umiejętności interpersonalne, praca zespołowa, kreatywne myślenie, rola innowacji w przedsiębiorczości. Uczeń:
– dostrzega znaczenie przedsiębiorczości, w tym innowacyjności i kreatywności, w życiu osobistym, społecznym i gospodarczym;
– wyjaśnia rolę umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej jako składową kompetencji przedsiębiorczych oraz stosuje różne formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej we współdziałaniu z innymi;
– rozpoznaje techniki wywierania wpływu na ludzi i stosuje sposoby obrony przed manipulacją;
– wyjaśnia znaczenie pracy zespołowej, charakteryzuje główne bariery w budowaniu zespołu i organizuje jego pracę w celu realizacji określonego zadania;
– charakteryzuje najważniejsze bariery oraz stosuje techniki pobudzające kreatywne myślenie w pracy indywidualnej i zespołowej.
Zarządzanie projektami: specyfika projektu, zakres, etapy i cele projektu, planowanie zadań projektowych, budżet i harmonogram działań, role w projekcie i podział zadań, podsumowywanie zadań projektowych. Uczeń:
– określa zależności między podmiotami gospodarki rynkowej, w tym państwem, gospodarstwem domowymi przedsiębiorstwem;
– dostrzega konieczność wczesnego rozpoczęcia systematycznego oszczędzania i inwestowania środków finansowych na emeryturę i jest świadomy efektów finansowych związanych z procentem składanym dla długiego okresu lokowania środków;
– charakteryzuje system zabezpieczenia społecznego (ubezpieczenia społeczne i zdrowotne) oraz rodzaje ubezpieczeń (osobowych i majątkowych) według różnych kryteriów i porównuje oferty zakładów ubezpieczeń na przykładzie ubezpieczenia nieruchomości lub pojazdów mechanicznych, ze szczególnym uwzględnieniem relacji zakresów ochrony i sum ubezpieczeń do wysokości składki;
– krytycznie analizuje przykładowe umowy produktów finansowych (np. umowy, ogólne warunki ubezpieczenia).

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.

8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Prowadząca/y:

Piotr Gwit grafika

Piotr Gwit

nauczyciel doradca metodyczny ds. podstaw przedsiębiorczości

Miejsce szkolenia:

XX Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zbigniewa Herberta w Gdańsku

ul. Dobrowolskiego 6, sala 101

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

2

Koordynator:

Piotr Gwit

nauczyciel doradca metodyczny ds. podstaw przedsiębiorczości oraz biznesu i zarządzania

e-mail: p.gwit.doradca@pcen.gda.pl