Sprawdzian jako katalizator rozwoju uczniów – zmiana narracji w sprawdzaniu i ocenianiu wiedzy na fizyce i chemii
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele chemii, fizyki, przedmiotów przyrodniczych województwa pomorskiego.
Termin:
8 maja 2024 (środa), godz. 18:00-19:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów to kluczowy element procesu dydaktycznego. W praktyce szkolnej często są one łączone, a etapy sprawdzania (potwierdzania wyników kształcenia) oraz oceniania (wartościowania tych wyników) się przeplatają. Podczas szkolenia nauczyciele dowiedzą się, czym się różnią i z jakich faz się składają obydwa procesy.
Zakres szkolenia:
- Różnice między sprawdzaniem i ocenianiem: zrozumienie odrębności pomiędzy procesem sprawdzania a wartościowaniem wyników.
- Typy zadań sprawdzających i monitorujących: poznanie różnorodnych zadań służących sprawdzeniu wiedzy oraz monitorowaniu umiejętności uczniów.
- Przygotowanie narzędzi dydaktycznych: poznanie efektywnych narzędzi pomiarowych i dydaktycznych umożliwiających udzielanie uczniom konstruktywnej informacji zwrotnej, stymulującej ich do własnego rozwoju.
Korzyści dla uczestników:
- Zrozumienie kluczowych różnic między sprawdzaniem a ocenianiem.
- Zdobycie umiejętności przygotowania narzędzi wspierających uczniów.
Warunki uzyskania zaświadczenia: udział przez co najmniej 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: FIZYKA Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. CHEMIA I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. III. Opanowanie czynności praktycznych.
Cele kształcenia – wymagania ogólne:
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
Prowadząca/y:

Irmina Buczek
PCEN – nauczyciel konsultant ds. fizyki i chemii.
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
80
Koordynator:
Irmina Buczek
nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii
e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 62
Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze