Sukces w pracy nauczyciela z perspektywy psychologii pozytywnej
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek.
Termin:
15 października 2024 (wtorek), godz. 17:30-18:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
To drugie spotkanie w ramach cyklu Mistrzowskie Nauczanie: rozwój i wellbeing dla nauczycieli, realizowanego we współpracy z Instytutem Filologii Germańskiej UG i Uniwersytetem Zielonogórskim.
Ocena efektów pracy nauczyciela najczęściej pochodzi ze źródeł zewnętrznych – płynie ze strony przełożonych, rodziców, uczniów bądź szeroko rozumianego społeczeństwa.
Zróżnicowane treści tych opinii wskazują na odmienne, często wykluczające się oczekiwania wobec kadry pedagogicznej. Z jednej strony oczekuje się od nauczyciela wypełniania misji, z drugiej zaś podważa się jego kompetencje i autorytet.
Pomija się przy tym znaczenie percepcji przez nauczyciela swojej roli w procesie dydaktycznym, poczucia wykorzystywania własnego potencjału, poczucia spełniania się w swej pracy, poczucia sensu własnych działań i satysfakcji z wykonywanego zawodu. Na takie aspekty funkcjonowania człowieka zwraca uwagę psychologia pozytywna. Pozytywne doświadczanie siebie i własnego życia w myśl założeń psychologii pozytywnej sprzyja zdrowiu psychicznemu, a także chroni przed wypaleniem zawodowym. Można więc przyjąć, że kluczowe dla nauczyciela jest odwołanie się do wewnętrznego źródła oceny swej pracy i zdefiniowanie sukcesu w pracy zawodowej, w kategoriach osiągniętego dobrostanu psychicznego.
Trójwymiarowa koncepcja subiektywnego dobrostanu psychicznego Keyesa i Watermana wskazuje na ważne aspekty życia w dobrostanie. Koncepcja będzie stanowiła podstawę spotkania.
Kolejne spotkania z cyklu:
21.10., godz. 17.00–18.00 – Styl relacji w trudnych sytuacjach jako warunek konieczny dobrostanu (coaching)
28.10., godz. 18.00–19.00 – Zdrowie psychiczne – jak je utrzymać?
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność (przez 80% czasu) na szkoleniu.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Prowadząca/y:
dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UWM
jest psychologiem, związana przeszło 40 lat z Uniwersytetem Warszawskim, a następnie z SWPS, Uniwersytetem Zielonogórskim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim. Prof. Wojciechowska specjalizuje się w problematyce rozwoju człowieka w toku całego życia, specyfice kryzysów oraz wyzwań, zwłaszcza w okresie adolescencji i dorosłości, uwarunkowań jakości życia i dobrostanu psychicznego na tle realizacji zadań rozwojowych i pełnienia różnych ról społecznych. Tło teoretyczne jej badań stanowi psychologia rozwoju, psychologia wychowania oraz psychologia pozytywna.
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
200
Koordynator:

Olgierd Tuszkiewicz
starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia
e-mail: olgierd.tuszkiewicz@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 14