Sukces w pracy nauczyciela z perspektywy psychologii pozytywnej

Adresaci:

nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek.

Termin:

15 października 2024 (wtorek), godz. 17:30-18:30

Forma i czas trwania:

webinarium,  1.3 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

To drugie spotkanie w ramach cyklu Mistrzowskie Nauczanie: rozwój i wellbeing dla nauczycieli, realizowanego we współpracy z Instytutem Filologii Germańskiej UG i Uniwersytetem Zielonogórskim.

 

Ocena efektów pracy nauczyciela najczęściej pochodzi ze źródeł zewnętrznych – płynie ze strony przełożonych, rodziców, uczniów bądź szeroko rozumianego społeczeństwa.
Zróżnicowane treści tych opinii wskazują na odmienne, często wykluczające się oczekiwania wobec kadry pedagogicznej. Z jednej strony oczekuje się od nauczyciela wypełniania misji, z drugiej zaś podważa się jego kompetencje i autorytet.

Pomija się przy tym znaczenie percepcji przez nauczyciela swojej roli w procesie dydaktycznym, poczucia wykorzystywania własnego potencjału, poczucia spełniania się w swej pracy, poczucia sensu własnych działań i satysfakcji z wykonywanego zawodu. Na takie aspekty funkcjonowania człowieka zwraca uwagę psychologia pozytywna. Pozytywne doświadczanie siebie i własnego życia w myśl założeń psychologii pozytywnej sprzyja zdrowiu psychicznemu, a także chroni przed wypaleniem zawodowym. Można więc przyjąć, że kluczowe dla nauczyciela jest odwołanie się do wewnętrznego źródła oceny swej pracy i zdefiniowanie sukcesu w pracy zawodowej, w kategoriach osiągniętego dobrostanu psychicznego.

Trójwymiarowa koncepcja subiektywnego dobrostanu psychicznego Keyesa i Watermana wskazuje na ważne aspekty życia w dobrostanie. Koncepcja będzie stanowiła podstawę spotkania.

Kolejne spotkania z cyklu:
21.10., godz. 17.00–18.00 – Styl relacji w trudnych sytuacjach jako warunek konieczny dobrostanu (coaching)
28.10., godz. 18.00–19.00 – Zdrowie psychiczne – jak je utrzymać?

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność (przez 80% czasu) na szkoleniu.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Prowadząca/y:

dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UWM

jest psychologiem, związana przeszło 40 lat z Uniwersytetem Warszawskim, a następnie z SWPS, Uniwersytetem Zielonogórskim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim. Prof. Wojciechowska specjalizuje się w problematyce rozwoju człowieka w toku całego życia, specyfice kryzysów oraz wyzwań, zwłaszcza w okresie adolescencji i dorosłości, uwarunkowań jakości życia i dobrostanu psychicznego na tle realizacji zadań rozwojowych i pełnienia różnych ról społecznych. Tło teoretyczne jej badań stanowi psychologia rozwoju, psychologia wychowania oraz psychologia pozytywna.

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

200

Koordynator:

Olgierd Tuszkiewicz grafika

Olgierd Tuszkiewicz

starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia

e-mail: olgierd.tuszkiewicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 14