Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole

Adresaci:

nauczyciele pracujący z uczniami z doświadczeniem migracji.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Szkolenie przygotowane jest z myślą o tych nauczycielach, którzy pracują krótko lub będą pracować z uczniami z doświadczeniem migracji.

 

Na spotkaniu dowiedzą się, kim jest taki uczeń, czym jest szok kulturowy i jakie są strategie akulturacji (zmian zachodzących na styku różnych kultur) w odniesieniu do doświadczenia dziecka. Omówione zostaną aspekty prawne funkcjonowania uczniów cudzoziemskich w szkole oraz zaprezentowane zostaną propozycje materiałów diagnostycznych. Prowadząca zaprezentuje też rekomendacje dotyczące dostosowania treści i oceniania. W części warsztatowej skupimy się na przygotowaniu materiałów dostosowanych do pracy z uczniami cudzoziemskimi.

 

Część szkolenia będzie miała charakter warsztatowy z wykorzystaniem pracy w grupach, zatem liczymy na aktywność uczestników i wymianę doświadczeń.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność minimum 80 %, udział w aktywnościach.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie zasad organizacji  i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (§ 2. 1.12) wskazuje potrzebę wsparcia uczniów z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

 

Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności I.2.2.2

wspieranie umiejętności cudzoziemców i obywateli polskich powracających z zagranicy.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Prowadząca/y:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji

Forma i czas trwania:

webinarium,  6 godz. dydaktycznych

Termin:

11 września 2021 (sobota)

Cz.1. 9.00-10.30

Cz.2.10.45-12.15

Cz.3. 13.30-14.00

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting,

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

zdalnie

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

30

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01