W głąb literatury – warsztaty artystyczne z tworzenia książki tunelowej

Status:

rejestracja od 13 listopada 2025

Adresaci:

nauczyciele języka polskiego oraz plastyki, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele pracujący w świetlicach szkolnych, nauczyciele wspomagający proces kształcenia.

Termin:

13 grudnia 2025 (sobota), godz. 10:00-12:30

Forma i czas trwania:

warsztaty,  3 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Książki tunelowe wywodzą się z XIX wieku i początkowo były popularne jako teatrzyki papierowe lub interaktywne ilustracje bajek. Obecnie tę technikę wykorzystuje się w artystycznych książkach rękodzielniczych oraz w edukacji – jako pomoc w wizualnej interpretacji tekstów.

Książka tunelowa (ang. tunnel book) to unikalna forma książki artystycznej, która składa się z kilku warstw wyciętych stron, ułożonych jedna za drugą, co tworzy efekt głębi i trójwymiarowej przestrzeni. Gdy patrzymy przez otwór na pierwszej stronie, widzimy kolejne warstwy wspólnie tworzące spójną scenę – przypominającą widok przez tunel.

Proponowane warsztaty to kreatywne zajęcia, podczas których uczestnicy stworzą unikalne, wielowarstwowe książki przestrzenne inspirowane wybranym tekstem literackim. Książka tunelowa to forma artystyczna – kolejne strony tworzą głębię i wciągają odbiorcę w świat opowieści.

Cele warsztatów:

  • Poznanie techniki książki tunelowej jako formy artystycznej interpretacji literatury.
  • Rozwijanie kreatywnego myślenia i zdolności manualnych.
  • Pogłębianie rozumienia tekstu literackiego poprzez jego wizualną interpretację.
  • Ćwiczenie współpracy w grupie oraz indywidualnej ekspresji twórczej.

Co otrzymasz?

•           Praktyczne porady dotyczące tworzenia książki tunelowej.

•           Gotowy szablon książki tunelowej na podstawie „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Plastyka (klasy IV–VII)

Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:

  • stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne).

Język polski

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

1) omawia elementy świata przedstawionego, wyodrębnia obrazy poetyckie w poezji.

2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

12) dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny).

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:

8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Prowadząca/y:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 312)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

15

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01