Warsztat kaszubisty. Inspiracje w PCEN–ie. Jak skonstruować autorski program nauczania? – główne założenia, zasady opracowywania, wdrażania i modyfikacji

Status:

szkolenie odwołane

Adresaci:

nauczyciele języka kaszubskiego wszystkich poziomów edukacyjnych oraz zainteresowani studenci kierunków nauczycielskich i pedagogicznych.

Termin:

1 października 2022 (sobota), godz. 10:00-12:15

Forma i czas trwania:

szkolenie,  3 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Celem spotkania jest zapoznanie uczestników z formami oraz zasadami opisu kompetencji językowych i kulturowych realizowanych w ramach nauczania języka regionalnego – języka kaszubskiego w kontekście planowania i realizacji cyklu kształcenia (planowanie w zakresie różnych etapów edukacyjnych – w układzie semestralnym, rocznym i tygodniowym).

Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę i umiejętności w obszarze:

  • tworzenia i ewaluacji programów nauczania, z wykorzystaniem współczesnych metod uczenia się i nauczania języka oraz kultury,
  • aktualnych koncepcji opisu kompetencji językowych (lingwistycznych, socjolingwistycznych, pragmatycznych) i kulturowych (zgodnie z zalecaniami Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Council of Europe, Strassburg 2020 oraz podstawą programową).

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Celem edukacji kaszubskiej jest kształtowanie językowej, kulturowej i tożsamościowej świadomości ucznia w partnerstwie z rodziną, środowiskiem lokalnym i regionalnym.

W szczególności cel ten realizuje się przez:

1) dostarczenie i pogłębienie wiedzy o języku, literaturze, piśmiennictwie, tradycji, obrzędach, historii, religii, architekturze, muzyce, malarstwie, szeroko rozumianej sztuce (w tym sztuce ludowej), a także codzienności Kaszubów z uwzględnieniem specyfiki lokalnej i geograficzno-przyrodniczej;

2) kształtowanie umiejętności językowych dla potrzeb komunikacji międzyludzkiej, dostępu do dziedzictwa kulturowego (piśmiennictwa, literatury, muzyki itp.) i twórczego rozwoju potencjału własnego ucznia;

3) kształtowanie pozytywnego stosunku do języka i kultury kaszubskiej.

Nauczyciel w organizowaniu procesu dydaktycznego jest zobowiązany do stosowania rozwiązań metodycznych, które zapewnią integrację kształcenia literackiego, językowego i kulturowego uczniom będącym na różnych poziomach rozwoju intelektualnego. W swojej pracy powinien wykorzystywać metody aktywizujące, m.in. dyskusję, debatę, dramę, projekt edukacyjny, które wspomagają rozwój samodzielnego docierania do informacji i prezentowania efektów kształcenia przez uczniów.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

 Ewa Andrzejewska grafika

Ewa Andrzejewska

doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, wieloletni nauczyciel akademicki w Instytucie Filologii Germańskiej UG. Prowadzi zajęcia z dydaktyki języków w ramach studiów podyplomowych Nauczanie języka kaszubskiego i kierunku etnofilologii kaszubskiej UG. Autorka licznych artykułów i publikacji dotyczących nauki języków obcych, w tym podręczniki do nauki języka niemieckiego i materiały uzupełniające do nauki języka kaszubskiego m.in. Zwierzãta na zaklãti stegnie: pòmòce do ùczbë kaszëbsczégo jãzëka w klasach I-III; Lëdzë i czarë: pòmòce do ùczbë kaszëbsczégo jãzëka w klasach IV–VI

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 314)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

30

Koordynator:

Lucyna Radzimińska grafika

Lucyna Radzimińska

starszy specjalista ds. języka kaszubskiego

e-mail: lucyna.radziminska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 47