Wędrowne opowieści, czyli ilustrowana sztuka opowiadania w teatrzyku kamishibai

Adresaci:

nauczyciele i nauczycielki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej województwa pomorskiego.

Termin:

12 czerwca 2025 (czwartek), godz. 07:00-11:00

Forma i czas trwania:

zajęcia otwarte,  4 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

PRZEBIEG ZAJĘĆ – OPIS DZIAŁAŃ

1. Część wstępna – otwarcie zajęć otwartych

  • Powitanie uczestników oraz krótkie przedstawienie celu spotkania.
  • Wprowadzenie do tematu zajęć: „Wędrowne opowieści – ilustrowana sztuka opowiadania w teatrzyku kamishibai”.
  • Zarysowanie głównego celu dydaktycznego: zaprezentowanie możliwości wykorzystania teatrzyku kamishibai jako innowacyjnego narzędzia wspierającego proces uczenia się, w tym zapamiętywania i przypominania treści językowych.
  • Krótkie wprowadzenie teoretyczne obejmujące:

o    definicję teatrzyku kamishibai jako formy opowiadania z wykorzystaniem ilustracji wywodzącej się z japońskiej tradycji;

o    omówienie korzyści płynących z wykorzystania technik dramowych i narracyjnych w edukacji językowej, zwłaszcza w kontekście nauczania dzieci i młodzieży.

2. Część zasadnicza – działania warsztatowe

  • Prezentacja zastosowania kamishibai w praktyce – połączenie narracji ustnej z prezentacją plansz obrazkowych.
  • Omówienie potencjału dydaktycznego tej metody: pobudzanie kreatywności, rozwijanie wyobraźni oraz wzmacnianie kompetencji językowych poprzez wielozmysłowe uczenie się.
  • Przedstawienie konkretnych przykładów pracy z tekstem:

o    gotowe historie do odczytania i opowiedzenia,

o    historie z lukami, możliwe do kreatywnego uzupełnienia przez uczniów, propozycje swobodnego opowiadania na podstawie ilustracji.

  • Prezentacja pomocy dydaktycznych wspierających pracę z kamishibai: ilustracje postaci, rekwizyty, miniksiążeczki – z przykładami ich zastosowania w zakresie:

o    ćwiczeń z pisania,

o    prowadzenia dialogów,

o    utrwalania słownictwa,

o    rozwijania wypowiedzi ustnej i pisemnej.

3. Podsumowanie i zakończenie zajęć otwartych

  • Omówienie refleksji uczestników na temat zaprezentowanej metody oraz obserwowanych efektów dydaktycznych.
  • Powtórzenie kluczowych korzyści wynikających z wykorzystania teatrzyku kamishibai w pracy dydaktycznej.
  • Zachęcenie uczestników do wdrażania tej metody w codziennej praktyce nauczycielskiej z wykorzystaniem udostępnionych materiałów.
  • Sesja pytań i odpowiedzi – wymiana doświadczeń i propozycje adaptacji metody w różnych kontekstach edukacyjnych.
  • Zakończenie spotkania, podziękowanie za obecność i aktywny udział.

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

aktywny udział w zajęciach otwartych i ich omówieniu.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Odniesienie do podstawy programowej nauczania języka niemieckiego z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai (szkoła podstawowa)

Wykorzystanie teatrzyku kamishibai podczas zajęć języka niemieckiego jest zgodne z zapisami Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356, z późn. zm.), ponieważ wspiera realizację celów ogólnych i szczegółowych nauczania języka obcego nowożytnego na każdym etapie edukacyjnym.

Edukacja wczesnoszkolna (klasy I–III)

Zgodnie z wymaganiami ogólnymi i szczegółowymi dla edukacji wczesnoszkolnej nauczanie języka niemieckiego w klasach I–III koncentruje się na rozwijaniu podstawowych kompetencji komunikacyjnych, w szczególności poprzez:

  • Rozwijanie umiejętności słuchania i rozumienia ze słuchu: teatrzyk kamishibai angażuje uczniów w słuchanie opowieści w języku niemieckim, wzmacniając rozumienie kontekstu oraz pojedynczych słów i wyrażeń.
  • Reagowanie na polecenia i komunikaty w języku obcym: forma prezentacji i zabawy w teatrzyk sprzyja naturalnemu przyswajaniu zwrotów i prostych struktur językowych.
  • Wspieranie nauki przez działanie i zabawę: teatrzyk jest narzędziem dydaktycznym, które łączy słowo, obraz i ruch, co jest szczególnie ważne na etapie wczesnoszkolnym.

Klasy IV–VIII

W klasach IV–VIII teatrzyk kamishibai może być wykorzystywany do realizacji następujących celów szczegółowych:

  • Rozwijanie kompetencji mówienia i pisania – uczniowie mogą tworzyć własne scenariusze w języku niemieckim, odgrywać role, opowiadać historie oraz pisać krótkie teksty do plansz kamishibai.
  • Rozumienie wypowiedzi ustnych i pisemnych – uczniowie słuchają i czytają teksty narracyjne prezentowane w formie teatrzyku, ucząc się wyłapywania kluczowych informacji i struktur językowych.
  • Rozwijanie kompetencji interkulturowych – teatrzyk może być narzędziem do poznawania kultury krajów niemieckojęzycznych poprzez opowiadane historie, legendy czy tradycje.

Kompetencje kluczowe UE i podejście międzyprzedmiotowe

Zajęcia z teatrzykiem kamishibai wspierają również rozwój kompetencji kluczowych określonych przez Unię Europejską (np. porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje kulturowe, uczenie się przez całe życie), a także umożliwiają realizację podejścia międzyprzedmiotowego – łącząc język niemiecki z edukacją artystyczną, literacką i medialną.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Prowadząca/y:

Magdalena Buda grafika

Magdalena Buda

Nauczyciel-doradca metodyczny ds. języka niemieckiego

Miejsce szkolenia:

Szkoła Podstawowa nr 42 w Gdańsku

ul. Czajkowskiego 1

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

8

Koordynator:

Magdalena Buda

Nauczyciel-doradca metodyczny ds. języka niemieckiego

e-mail: m.buda.doradca@pcen.gda.pl

nauczyciele szkół miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego