Z cyklu Historia w dialogu: Obalamy mity gospodarki PRL – realia ekonomiczne po 1945 roku
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego, ale także inni zainteresowani nauczyciele.
Termin:
12 lutego 2025 (środa), godz. 16:00-17:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Seminarium jest częścią cyklu „Historia w dialogu ”polegającego na zbliżeniu środowisk edukacyjnych szkół wyższych ze szkołami w celu pogłębiania wiedzy naukowej i jej popularyzacji. Podczas drugiej edycji wykładów w ramach cyklu ”Historia w dialogu” spróbujemy tym razem zdemaskować mity PRL-u, które pomimo kilkudziesięciu lat funkcjonują współcześnie w przestrzeni publicznej i jak widać do tej pory świetnie się mają. Zapraszamy do spotkań głównie nauczycieli historii ale także wszystkich innych nauczycieli zainteresowanych pogłębieniem wiedzy
z zakresu historii najnowszej. Naszymi gośćmi występującymi
w charakterze prelegentów będą specjaliści, pracownicy naukowi różnych ośrodków uniwersyteckich w Polsce gwarantujący wysoki poziom merytoryczny.
Seminarium obejmuje prezentację wykładów połączonych z dyskusja panelową i porusza zagadnienia związane z funkcjonowaniem gospodarki centralnie sterowanej PRL. Prowadzący dokona porównania stanowisk badawczych tego okresu historii gospodarczej Polski. Krytycznie ustosunkuje się także do mitów i stereotypów z tego okresu, z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej mniejszości narodowych, w tym ukraińskiej.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 100% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: szkolenie realizuje następujące zapisy podstawy programowej: 1) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin; 2) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej; 3) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi; 4) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej; 5) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Prowadząca/y:
Prof.dr hab. Andrzej Zawistowski
polski historyk, nauczyciel akademicki, prodziekan Studium Magisterskiego Szkoły Głównej Handlowej. Doktor ekonomii, doktor habilitowany historii, profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie – zajmuje się historią Polski w XX w., ze szczególnym uwzględnieniem dziejów gospodarczych i społecznych.
Autor kilkudziesięciu prac naukowych i kilkuset publikacji popularnonaukowych.

prof.dr hab. Igor Hałagida
polski historyk narodowości ukraińskiej, specjalizujący się w tematyce poświęconej relacjom polsko-ukraińskimi w XX w., mniejszością ukraińską w Polsce i Kościoła greckokatolickiego, w latach 2001–2018 pracownik naukowy IPN w Gdańsku, profesor historii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego
dr Paweł Sasanka
historyk, adiunkt w Instytucie Pileckiego.
Specjalizuje się w badaniach nad kryzysami społeczno-politycznymi PRL. Jest autorem pierwszego całościowego opracowania Czerwca ’76, obecnie przygotowuje książkę na temat przełomu 1956 roku w Polsce na tle Europy Środkowo-Wschodniej. Ma również doświadczenie popularyzatorskie i wystawiennicze jako m.in. autor wystaw i albumów Zimna wojna. Krótka historia podzielonego świata (2010) i Fotografie bez cenzury 1976 – 1989. Nieoficjalny portret PRL (2014).
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
50
Koordynator:

Piotr Zubowicz
starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia
e-mail: piotr.zubowicz@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 61