Zmieniaj Swój Świat – iLead, czyli podróż w świat uniwersalnych wartości przywódczych. Nauczyciel w roli tutora, facylitatora

Adresaci:

doradcy zawodowi oraz pedagodzy, wychowawcy, nauczyciele i inni specjaliści prowadzący zajęcia z doradztwa zawodowego w szkołach (w klasach 7-8 szkół podstawowych; liceach, technikach, szkołach branżowych); nauczyciele języka angielskiego, inni nauczyciele zainteresowani tematyką zajęć dot. rozwoju osobistego i zawodowego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Wymagania i wyzwania dzisiejszego świata/świata pracy są inne niż kiedykolwiek wcześniej. Aby wygrać dzisiaj, lepsze przywództwo jest koniecznością. Szkoła, jako organizacja ucząca się, potrzebuje liderów, którzy inspirują, wyzwalają i pomnażają potencjał. Program iLead to podróż w świat uniwersalnych wartości/ wartości przywódczych (autorski program dla szkół opracowany przez ekspertów ds. przywództwa skupionych wokół Johna C. Maxwella, realizowany na całym świecie, pilotażowo w Polsce od roku szkolnego 2022/2023).

Cel programu:

  • prawidłowe zrozumienie tego, czym jest przywództwo i jak można je zastosować zarówno w życiu własnym, jak i przewodząc innym;
  • wsparcie nauczycieli w kształtowaniu młodych światopoglądów,
  • w dokonywaniu dobrych wyborów i znajdowaniu odpowiedzi na pytanie, jak prowadzić samego siebie;  pomoc uczniom w nauce oraz stosowaniu prawdziwych wartości, w tym przywódczych;
  • zapewnienie podstaw, które pozwolą młodym ludziom osiągnąć znaczący i trwały sukces (osobisty/edukacyjny)

 

Metodyka programu iLead: Lekcje/zajęcia w programie iLead prowadzone są metodą „stołów transformacyjnych” (stoły wartości, stoły działania), opierającą się na prostej i wysoce skutecznej formule pracy w małych 4-8 osobowych grupach. Każda lekcja zawiera krótkie treści prezentujące wiedzę na temat jednej wartości lub cechy przywódczej, zawiera także część, w której uczestnicy (nauczyciele lub uczniowie) proszeni są o dokonanie samooceny pod kątem stosowania tej wartości w swoim życiu oraz zachęca do zaplanowania jednego, drobnego kroku – działania, które podjęte w ciągu nadchodzącego tygodnia, pozwoli im lepiej identyfikować studiowaną, analizowaną wartość w codziennym życiu, dokonywać bardziej świadomych wyborów swoich zachowań i w efekcie daje możliwość poprawienia swojej samooceny w tym obszarze. Skuteczność programu iLead opiera się na zasadzie małych kroków, które konsekwentnie realizowane, prowadzą do istotnych zmian.

 

Cykl spotkań – tematy: Wybory. Wzrost (Rozwój). Postawa. Relacje. Poczucie własnej wartości. Samodyscyplina. Odporność. Wpływ.

 

Program iLead jest bezpłatny dla szkół (pilotaż w Polsce). Moment rozpoczęcia udziału w programie iLead jest dowolny i warunkowany gotowością szkoły/placówki w dwóch obszarach:

1) Szkoła/placówka wyznaczyła osobę, która bezpośrednio zaangażuje się w prowadzenie programu iLead w szkole/placówce i będzie pełniła rolę tutora iLead i/lub facylitatora zespołu/stołu transformacyjnego; 2) Szkoła/placówka będzie w stanie przeprowadzić program w sposób ciągły, tzn. zrealizować min. 6 z 8 lekcji – zalecana formuła jedno spotkanie/tygodniowo, np. podczas zajęć doradztwa zawodowego, godzin wychowawczych, etyki/religii, WDŻ czy innych zajęć dodatkowych dla młodzieży (od klasy 7 szkoły podstawowej)

 

Nauczyciel otrzymuje: pakiet gotowych materiałów do pracy z uczniami; przewodnik facylitatora (nauczyciel w roli tutora / facylitatora), wsparcie eksperta ds. przywództwa – certyfikowanego trenera, coacha Maxwell Leadership Certified Team(MLCT) oraz dodatkowo Certyfikat MLCT (po zakończeniu warsztatów oraz potwierdzeniu realizacji lekcji/ zajęć metodą stołów transformacyjnych z młodzieżą i podzieleniu się informacją zwrotną).

 

Korzyści:

  • Członkowie zespołów/stołów (nauczyciele/ uczniowie), poznając się nawzajem, rozwijają wspólny język i budują głębsze relacje.
  • Uczestnicy (uczniowie) zgłaszają, że czują się wysłuchani, a liderzy (nauczyciele/ facylitatorzy) obserwują wyższy poziom zaangażowania w zespołach.
  • Kultura organizacyjna zmienia się, odzwierciedlając zasady przywództwa opartego na wartościach.
  • Proces peer-to-peer iLead zapewnia uczniom środowisko do rozwijania autentycznych relacji, jednocześnie celowo ucząc się i żyjąc dobrymi wartościami przywódczymi.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

udział w minimum 6 z 8 planowanych sesji warsztatowych. Wymagana interaktywność, komunikacja głosowa i wizualna podczas każdej sesji warsztatowej online, w której uczestnik zadeklaruje udział oraz osobiste zaangażowanie – co najmniej jednorazowe doświadczenie w roli facylitatora „stołu transformacyjnego”, pozwalające na wykorzystanie metody w pracy z młodzieżą.

Odniesienie do podstawy programowej: 

  • Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. poz. 325).   
  • Rozporządzenia MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst ujednolicony, Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 oraz z 2022 r. poz. 1594)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z 2018 r. poz. 1679, z 2021 r. poz. 1533 oraz z 2022 r. poz. 609 i 1717)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. poz. 467, z 2020 r. poz. 1248, z 2021 r. poz. 1537 oraz z 2022 r. poz. 622 i 1705)

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.

6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.

Prowadząca/y:

 Agnieszka Macyk grafika

Agnieszka Macyk

pedagog, trener inteligencji emocjonalnej, trener FRIS®, certyfikowany trener, coach i mówca Maxwell Leadership Certified Team (MLCT), koordynator programu iLead w MLCT

Forma i czas trwania:

webinarium,  16 godz. dydaktycznych

Termin:

10 października 2023 (wtorek) - 5 grudnia 2023 (wtorek)

wtorki: 10.10; 17.10; 24.10; 31.10; 7.11.; 21.11. 28.11. 5.12.

Grupa 1. 13:30 -14:30

Grupa 2. termin zostanie podany po zebraniu grupy.

Miejsce szkolenia:

on-line

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

16

Koordynator:

Grażyna Kurowska grafika

Grażyna Kurowska

Nauczyciel-konsultant. Konsultant wojewódzki ds. doradztwa zawodowego w szkołach

e-mail: grazyna.kurowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 27