Znaczenie dźwięku – o potrzebie audioedukacji na różnych poziomach kształcenia

Adresaci:

nauczyciele województwa pomorskiego.

Termin:

24 maja 2022 (wtorek), godz. 17:00-18:30

Forma i czas trwania:

webinarium,  2 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Proponujemy Państwu szkolenie dotyczące programu audioedukacji, który powstał jako odpowiedź na potrzeby edukacji dźwiękowej i propagowania uważnego słuchania. Opracowany przez ekspertki z Fundacji „Audionomia” program jest skierowany do uczniów na różnych poziomach edukacji: przedszkola, klas I–III i IV–VIII i odnosi się bezpośrednio do koncepcji programowej „Laboratorium przyszłości”.

Podczas szkolenia opowiemy o celach, założeniach i treściach naszego programu, które odnoszą się do podstawy programowej, oraz odpowiemy na szczegółowe pytania uczestników. Nauczyciele będą mieli możliwość zauważenia, jakie znaczenie ma dźwięk w edukacji, a także uświadomienia sobie, jakich narzędzi i jakiej wiedzy potrzebują, by wspomóc audioedukację ucznia.

Nasz program będzie można włączyć do nauczania już od nowego roku szkolnego w ramach edukacji STEAM.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez co najmniej 80% czasu trwania webinarium.

Odniesienie do podstawy programowej: 

proponowany przez nas program wpisuje się w wiele założeń podstawy programowej:

  • wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
  • Organizacja zajęć: wspierających dostrzeganie środowiska przyrodniczego i jego eksplorację, możliwość poznania wartości (…);
  • umiejętność przedstawiania swych emocji i uczuć przy pomocy (…) różnorodnych artystycznych form wyrazu;
  • przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji (…) uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci

Uczeń ma świadomość pozytywnego znaczenia technologii w życiu człowieka.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

7. Rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Prowadząca/y:

 Kinga Sygizman grafika

Kinga Sygizman

Kinga Sygizman – nauczycielka akademicka w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, członkini Fundacji Audionomia, w przeszłości dziennikarz radiowy. Jej badania naukowe koncentrują się wokół reportażu radiowego, opowieści konstruowanej w systemie znaków audialnych. Badania nad reportażem łączy z psychologią narracyjną. Z zamiłowania jest pasjonatką dźwięku. Uważa, że dźwiękiem można wyrazić wszystko, a każdy człowiek ma swoją historię do opowiedzenia. Współtworzyła radio akademickie na Uniwersytecie Łódzkim, prowadzi warsztaty audialne dla szkół, uczestniczy w projektach tworzenia audiodeskrypcji dla osób niewidomych i niedowidzących. Wyznaje zasadę, że świat jest dźwiękiem. 

 Magdalena Świerczyńska-Dolot grafika

Magdalena Świerczyńska-Dolot

Magdalena Świerczyńska-Dolot – prezeska Zarządu Fundacji "Audionomia" zrzeszającej najlepszych reportażystów (badaczy i praktyków) dźwiękowych z całej Polski. Celem Fundacji jest szeroko pojęta popularyzacja i promocja audialnych narracji non-fiction, głównie takich gatunków jak dźwiękowy reportaż i dokument artystyczny, a także edukacja w zakresie uważnego słuchania. Kilkanaście lat współpracowała z Polskim Radiem – dziewięć ostatnich spędziła w Radiu Gdańsk. Tworzy niezależne reportaże, audio przewodniki i podcasty dla instytucji kultury. Jej reportaż "Kiedyś Ci o tym opowiem" był polskim kandydatem do nagrody Prix Italia, europejskiej nagrody Prix Europa oraz Premios Ondas. Otrzymał też główną nagrodę na Festiwalu Mediów "Człowiek w Zagrożeniu" w Łodzi. Magdalena Świerczyńska-Dolot jest też laureatką Konkursu Stypendialnego im. Jacka Stwory, w 2018 roku nominowana do nagrody Grand Press w kategorii "reportaż radiowy". W 2020 roku wspólnie z Katarzyną Michalak zrealizowała projekt dźwiękowy "Nie Słyszę", nominowany do Prix Europa oraz nagrodzony Prix Bohemia 2020.

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

90

Koordynator:

Irmina Buczek grafika

Irmina Buczek

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii

e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 62

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze