Biblioteki Przyszłości – sieć współpracy i samokształcenia

Status:

otwarta – lista główna

Adresaci:

Nauczyciele zainteresowani rozwojem kompetencji cyfrowych, nauczyciele bibliotekarze szkolni, koordynatorzy Laboratoriów Przyszłości.

Termin:

18 września 2024 (środa) - 30 czerwca 2025 (poniedziałek)

on- i offline.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka mieszane

Powołanie i funkcjonowanie sieci współpracy i samokształcenia „Biblioteki Przyszłości” ma na celu wsparcie, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami, nabywanie nowych kompetencji, wspólne wykonywanie zadań, zespołowe poszukiwanie sposobów radzenia sobie z problemami, nawiązanie kontaktów oraz podjęcie współpracy między nauczycielami i bibliotekarzami.

Chcemy w ten sposób pomóc Państwu w pełnieniu pięknej, choć wymagającej funkcji nauczycieli bibliotekarzy w zmieniającej się rzeczywistości oraz dać przestrzeń do regularnego dzielenia się i wzajemnego inspirowania. Praca naszej sieci skupi się na uczniu, którego umiejętności podstawowe i przekrojowe będziemy starali się rozwijać m.in. przy zastosowaniu technologii i sprzętu Laboratoriów Przyszłości, a także udziale metod STEAIM.

Planowane są w ciągu roku szkolnego co najmniej 4 spotkania (w formie on- i offline) min. 2-godzinne. Ich zakres tematyczny oraz szczegóły organizacyjne zostaną wypracowane podczas pierwszego spotkania.

Zapraszamy serdecznie do udziału!

Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.

 

  1. Jak wspierać uczniów w krytycznej analizie informacji dostępnych w Internecie? – 18.09.2024 r., godz. 10.00–11.30, spotkanie sieci on-line – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Beata Symbor
  2. Montaż filmów w pracy nauczyciela na przykładzie programu CapCut – 23.10.2024 r., godz. 10.00–12.30, szkolenie e-learning – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Beata Symbor, Łukasz Pyzara-Szulecki
  3. Jak mądrze korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji i zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej? – 20.11.2024 r., godz. 10.00–12.30, warsztaty stacjonarne w PCEN – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Beata Symbor
  4. Twórcze działania biblioteki szkolnej na przykładzie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 7 w Sopocie – 15.01.2025 r., godz. 10.00–13.15, wizyta studyjna – Szkoła Podstawowa z Oddziałami Sportowymi nr 7 im. Tadeusza Kościuszki w Sopocie, ul. J. J. Haffnera 55 – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Katarzyna Bańka-Ciesielska

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

uczestnictwo w spotkaniach sieci.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Forma doskonalenia odnosi się do zapisów zawartych w preambule podstaw programowych w zakresie rozwijania kompetencji informacyjnych, czytelniczych, medialnych i informatycznych.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

35

Koordynator:

Beata Symbor grafika

Beata Symbor

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz kompetencji cyfrowych

e-mail: beata.symbor@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 29

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Biblioteka i TIK