Eksperymentowanie jest fajne! Sieć nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele i nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej.
O szkoleniu / programie:
Głównym obszarem działalności sieci jest eksperymentowanie w szkole podstawowej, w klasach 1–3. Działania sieci będą skoncentrowanie na wdrażaniu myślenia naukowego od 1. etapu edukacyjnego, poszukiwaniu przykładów nowych ciekawych doświadczeń oraz dróg do kształtowania kompetencji badawczych uczniów, doskonaleniu eksperckiej wiedzy uczestników z obszaru nauk przyrodniczych i wymiany praktycznych spostrzeżeń. Tematyka sieci wspomaga kształtowanie i rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych u uczniów, tym samym wpisuje się w obszar głównych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieć jest współprowadzona przez biologia – nauczycielkę-konsultantkę oraz specjalistkę z zakresu edukacji wczesnoszkolnej z PCEN-u. Zapraszamy do udziału nauczycielki i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej zainteresowanych eksperymentowaniem, wzajemnym uczeniem się i współpracą. W sieci będziemy poruszać także tematy z pogranicza ekologii i eksperymentowania.
W szczególności zachęcamy do udziału osoby, które uczestniczyły w pracy sieci w ubiegłym roku szkolnym. Zapraszamy także nowych uczestników pragnących dołączyć do sieci.
W założeniu w roku szkolnym 2022/2023 odbędzie się 6. spotkań sieci – 3. spotkania od października do grudnia i 3 – od stycznia do czerwca.
Spotkania zaplanowano w formie stacjonarnej i online. Terminy spotkań sieci od stycznia do czerwca 2023 r. zostaną ustalone z osobami uczestniczącymi w sieci.
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.
- Eksperymentowanie jest fajne! Spotkanie inauguracyjne sieci – 8.10.2022 r., godz. 10.00–13.00, warsztaty stacjonarne, PCEN – 4 godz. dydaktyczne, prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Celem spotkania jest zdiagnozowanie potrzeb uczestników i uszczegółowienie tematyki kolejnych spotkań w sieci. Podczas spotkania zostaną przedstawione założenia i zasady funkcjonowania sieci, a także omówione wyniki ankiety wstępnej. Pracę sieci zainauguruje także wykonanie przez uczestników kilku przykładowych eksperymentów. - Escape room – 19.11.2022 r., godz. 10.00–13.00, warsztaty stacjonarne, PCEN – 4 godz. dydaktyczne, prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Podczas drugiego spotkania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej „Eksperymentowanie jest fajne” uczestnicy będą mieli okazję wziąć udział w przyrodniczym escape roomie. Biorący udział w spotkaniu będą uczestnikami escape roomowej przygody także w roli konstruktora zagadek Dzięki poznaniu obu perspektyw, nauczyciele będą mogli poznać i ocenić zastosowanie escape roomu w edukacji wczesnoszkolnej. - Świąteczne eksperymentowanie – 17.12.2022 r., godz. 10.00–11.30, warsztaty online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Podczas trzeciego spotkania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej „Eksperymentowanie jest fajne” przyjrzymy się wspólnie eksperymentom na świąteczne okazje. Podczas spotkania on-line uczestnicy będą mieli okazję do zaobserwowania wybranych doświadczeń oraz wymiany opinii i dyskusji. - Przedwiośnie – obserwacje i eksperymenty – 2.02.2023 r., godz. 17.00–18.30, warsztaty online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Podczas czwartego spotkania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej „Eksperymentowanie jest fajne” skupimy się na obserwacjach przyrody w tym ciekawym okresie jakim jest przedwiośnie. Nie zabranie także pomysłów na eksperymenty. Podczas spotkania on-line uczestnicy będą mieli okazję wymiany opinii i dyskusji. - Zagadkowy maj – 20.05.2023 r., godz. 10.00–13.00, warsztaty stacjonarne w PCEN – 4 godz. dydaktyczne, prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Majowe spotkanie uczestników sieci będzie okazją do stacjonarnego spotkania w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli. Podczas piątego spotkania skupimy się na zagadkach przyrodniczych i eksperymentach. Wykorzystamy różne sposoby szyfrowania, odczytywania śladów. Przy sprzyjającej pogodzie wykonamy także ćwiczenie na zewnątrz budynku. - Koniec wieńczy dzieło – podsumowanie pracy sieci – 12.06.2023 r., godz. 16.00–17.30, warsztaty online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Czerwcowe spotkanie będzie okazją do podsumowania całego roku pracy sieci. Przypomnimy eksperymenty, którymi zajmowaliśmy się przez ten rok, a także dotkniemy nowego obszaru – AI w edukacji przyrodniczej na pierwszym etapie edukacji. Zastanowimy się także wspólnie z uczestnikami nad tematyką pracy sieci w kolejnym roku szkolnym.
Warunki uzyskania zaświadczenia: udział w spotkaniach przez minimum 80% czasu ich trwania.
Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa kształcenia ogólnego szkoły podstawowej (z 14 lutego 2017 r., z późn. zm.). W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga: umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń; umiejętność rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego. Wymagania szczegółowe:
IV Edukacja przyrodnicza
5. Uczeń prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami domowymi, hodowlanymi i innymi;
6. Uczeń planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo-skutkowego i czasowego.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
6. Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
Forma i czas trwania:
Termin:
8 października 2022 (sobota) - 30 czerwca 2023 (piątek)
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
- materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym,
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
25
Koordynator:
Magdalena Urbaś
nauczyciel konsultant ds. diagnoz i analiz oraz edukacji biologii i przyrody
e-mail: magdalena.urbas@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 22
Zobacz serwisy tematyczne PCEN:
Przedmioty przyrodnicze
Egzaminy i badania