Eksperymentowanie jest fajne! Sieć nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele i nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej
O szkoleniu / programie:
Głównym obszarem działalności sieci jest eksperymentowanie w szkole podstawowej w klasach 1–3. Działania sieci będą skoncentrowanie na wdrażaniu myślenia naukowego od 1 etapu edukacyjnego, poszukiwaniu przykładów nowych, ciekawych doświadczeń oraz dróg do kształtowania kompetencji badawczych uczniów, doskonaleniu eksperckiej wiedzy uczestników z obszaru nauk przyrodniczych i wymiany praktycznych spostrzeżeń.
Sieć jest współprowadzona przez biologia – nauczycielkę konsultantkę CEN oraz przez specjalistkę z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Zapraszamy do udziału nauczycieli i nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, zainteresowanych eksperymentowaniem, wzajemnym uczeniem się i współpracą. W sieci będziemy poruszać także tematy z pogranicza ekologii i eksperymentowania.
W szczególności zapraszamy do udziału osoby, które uczestniczyły w warsztatach: „Eksperyment i doświadczenie w nowej podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej”, „Eksperymentuj z nami” – zarówno w formie stacjonarnej, jak i zdalnej. Zapraszamy także inne osoby, zainteresowane tematyką sieci.
W założeniu odbędzie się w roku szkolnym 6 spotkań sieci – 3 spotkania od września do grudnia i 3 od stycznia do czerwca.
Od września do grudnia odbyły się 3 spotkania, w okresie od lutego do czerwca zaplanowane są kolejne trzy spotkania.
Najbliższe spotkanie odbędzie się stacjonarnie – 5 lutego 2022, terminy kolejny spotkań zostaną ustalone z uczestnikami sieci.
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w CEN.
- Eksperymentowanie jest fajne! Spotkanie inauguracyjne sieci – 27.09.2021 r., godz. 16.00–17.30, szkolenie online – 2 godz. dyd. prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Celem spotkania jest zdiagnozowanie potrzeb uczestników i uszczegółowienie tematyki kolejnych spotkań w sieci. Podczas spotkania zostaną przedstawione założenia i zasady funkcjonowania sieci, a także określone oczekiwania osób uczestniczących. - Eksperymentowanie w praktyce – 25.11.2021 r., godz. 16.00–18.30, szkolenie stacjonarne – 3 godz. dyd. prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Celem spotkania jest realizacja zdiagnozowanych potrzeb uczestników sieci. Podczas spotkania uczestnicy będą mieli możliwość zastosowania metody naukowej w praktyce, planowania i przeprowadzania doświadczeń przyrodniczych. Uczestnicy podczas warsztatów zaplanują, przygotują i przeprowadzą doświadczenia (m.in. kiełkowanie roślin), będą mieli okazję do wymiany doświadczeń pomiędzy sobą oraz współpracy w zespołach. - Trzecie spotkanie sieci – 16.12.2021 r., godz. 16.00–17.30, szkolenie online – 2 godz. dyd. prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Podczas spotkania omówimy m.in. przebieg, rozpoczętego na spotkaniu stacjonarnym, doświadczenia z kiełkowaniem fasoli oraz przećwiczymy rozpoznawanie gatunków drzew, które mogą pełnić rolę choinki, zadbamy także o inne przedświąteczne akcenty; porozmawiamy o planowanej pracy sieci w kolejnym semestrze. - Eksperymenty jak z bajki! – 5.02.2022 r., godz. 10.00–11.30, szkolenie online – 2 godz. dyd. prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Podczas spotkania wyruszymy w podróż do świata eksperymentalnej bajki, wykonamy kilka praktycznych ćwiczeń, porozmawiamy także o kolejnych planowanych spotkaniach. - Wiosenne eksperymentowanie – 26.03.2022 r., godz. 10.00–12.30, warsztaty stacjonarne – 3 godz. dyd. prowadzące: Magdalena Urbaś, Joanna Aleksandrowicz
Pierwsze wiosenne spotkanie sieci poświęcimy kolorowym wiosennym eksperymentom. Marcowe warsztaty będą okazją do praktycznego wspólnego działania, m.in. założymy hodowlę pieprzycy siewnej i przećwiczymy wybrane eksperymenty prezentowane na poprzednim, zdalnym, spotkaniu. - Spotkanie podsumowujące – 14.05.2022 r., godz. 10.00–13.00, spotkanie stacjonarne – 3 godz. dyd. prowadząca: Magdalena Urbaś
Ostatnie tegoroczne spotkanie sieci będzie okazją do podsumowania roku pracy i dzielenia się doświadczeniami przez uczestniczki, a także przyjrzenia się elementom pracy w terenie.
Warunki uzyskania zaświadczenia: udział w spotkaniach przez minimum 80% czasu ich trwania.
Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa kształcenia ogólnego szkoły podstawowej (z 14 lutego 2017 r., z późn. zm.). W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga: umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń; umiejętność rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego. Wymagania szczegółowe: IV Edukacja przyrodnicza, 5. Uczeń prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami domowymi, hodowlanymi i innymi; 6. Uczeń planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo-skutkowego i czasowego.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:
1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
Forma i czas trwania:
Termin:
27 września 2021 (poniedziałek) - 30 czerwca 2022 (czwartek)
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
- materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym,
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
30
Koordynator:
Magdalena Urbaś
nauczyciel konsultant ds. diagnoz i analiz oraz edukacji biologii i przyrody
e-mail: magdalena.urbas@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 22
Zobacz serwisy tematyczne PCEN:
Przedmioty przyrodnicze
Egzaminy i badania