Inspirujmy się. Sieć nauczycieli fizyki z doradcą metodycznym
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele fizyki, w szczególności z miasta Gdańska oraz powiatu: gdańskiego, kościerskiego, starogardzkiego.
O szkoleniu / programie:
Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli fizyki to jedna z wielu form realizacji zadań doradcy metodycznego. Sieć została utworzona, by pomóc nauczycielom szkół i placówek w ich rozwoju oraz w doskonaleniu zawodowym. Głównym zadaniem sieci jest wzajemna wymiana doświadczeń i inspirowanie się, a przy okazji rozwijanie umiejętności metodycznych i proponowanie działań innowacyjnych realizowanych podczas naszych aktywności edukacyjnych. W roku szkolnym 2022/2023 skupimy się przede wszystkim na uatrakcyjnieniu procesu kształcenia.
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.
- Innowacja pedagogiczna – czy warto ją napisać? – 25.10.2022 r., godz. 17.30 - 19.00, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadzący: Tomasz Kacik
Pierwsze spotkanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki z założenia jest organizacyjne: zostaną krótko przedstawione zadania doradcy metodycznego, propozycje spotkań i kanały komunikacji. Druga część spotkania (dłuższa) poświęcona będzie innowacji pedagogicznej, gdzie przyjrzymy się: przepisom prawa, charakterystyce innowacji, jej dokumentowaniu, ewaluacji i przykładom. - Drugie spotkanie sieci nauczycieli fizyki z doradcą metodycznym „Inspirujmy się”. Jak motywować uczniów? – 6.12.2022 r., godz. 17.30 - 19.00, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadzący: Tomasz Kacik
Drugie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki w całości poświęcone będzie zagadnieniu motywacji uczniów. W pracy nauczyciela zagadnienie to jest nader ważne, znajomość jego mechanizmów i narzędzi przyczynia się bowiem do wzrostu efektywności nauczania. - Trzecie spotkanie sieci nauczycieli fizyki z doradcą metodycznym „Inspirujmy się”. Jak zarządzać swoim czasem? – 14.02.2023 r., godz. 17.30 - 19.00, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadzący: Tomasz Kacik
Trzecie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki poświęcone będzie zagadnieniom dotyczącym zarządzania SWOIM czasem. Nauczyciele często doświadczają zjawiska, jakim jest braku czasu lub praca terminowa – od jednej sprawdzonej pracy do drugiej, i tak w kółko. Podczas spotkania poznamy sposoby zapanowania nad… czasem właśnie i dowiemy się, jak lepiej zorganizować nasze życie prywatne i zawodowe. - Czwarte spotkanie sieci nauczycieli fizyki z doradcą metodycznym. Inspirujmy się. Doświadczenia i pokazy w nauczaniu fizyki – 25.04.2023 r., godz. 17.30 - 19.00, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadzący: Tomasz Kacik
Czwarte spotkanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki będzie poświęcone sposobom uatrakcyjniania lekcji fizyki za pomocą pokazów i doświadczeń.
Zastanowimy się, jak uzyskać tzw. efekt wow. Na spotkaniu zostaną zaprezentowane i omówione eksperymenty z każdego działu fizyki realizowanego w II i III etapie nauczania. - Piąte spotkanie sieci nauczycieli fizyki z doradcą metodycznym „Inspirujmy się”. Aktywizujące metoda nauczania – dlaczego to takie trudne? – 3.06.2023 r., godz. 9.00 - 13.00, spotkanie stacjonarne w PCEN – 4 godz. dyd. prowadzący: Tomasz Kacik
Podczas piątego, ostatniego w tym roku szkolnym, spotkania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki porozmawiamy o wykorzystywanych przez nas nauczycieli fizyki aktywnych metodach nauczania w codziennej pracy edukacyjnej. Spotkanie będzie też podsumowaniem naszych – nauczycieli fizyki – działań w roku szkolnym 2022/2023, które mogą się stać inspiracją dla innych uczestników.
Warunki uzyskania zaświadczenia: udział w spotkaniu online przez min. 80% czasu jego trwania.
Odniesienie do podstawy programowej: kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: 4) rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość; 5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania; 6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności; 7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki; 8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat; 9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji; 10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
5. Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
7. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
8. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Forma i czas trwania:
Termin:
25 października 2022 (wtorek) - 6 czerwca 2023 (wtorek)
Tryb pracy: on-line (Zoom). Planuje się co najmniej dwa spotkania stacjonarne w PCEN-ie.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
- materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym,
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
25
Koordynator:
Tomasz Kacik
Zdolni z Pomorza - lider sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki, nauczyciel doradca metodyczny ds. fizyki
e-mail: tomasz.kacik@pcen.gda.pl
nauczyciele szkół ponadpodstawowych miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i starogardzkiego
Zobacz blog tematyczny doradcy metodycznego PCEN: Fizyka
strona projektu: Zdolni z Pomorza