MentorShip. Sieć nauczycieli – mentorów, liderów edukacji i doradztwa zawodowego
Status:
otwarta – lista główna
ZAREJESTRUJ SIĘ:
Adresaci:
powiatowi konsultanci ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego współpracujący ze szkołami
O szkoleniu / programie:
Warsztaty w ramach spotkań sieci MentorShip
Temat: Szkolne doradztwo zawodowe 2023-2026. Planowanie działań pilotażowych w szkołach w odniesieniu do ZSU 2030, w kontekście uczenia się przez całe życie.
Termin: 5 października 2023 (czwartek), godz. 12.00-13.30
Miejsce: on-line
Spotkania sieci powiatowych konsultantów ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego są kontynuacją działań podjętych w latach 2016-2020, mających na celu rozwijanie i wdrażanie efektywnego doradztwa zawodowego w szkołach oraz przygotowanie i doskonalenie kadr dla doradztwa zawodowego prowadzonego w szkołach.
Spotkania dotyczą w szczególności planowania i realizacji działań powiatowych konsultantów ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego w roku szkolnym 2023/2024, w 20 szkołach wybranych do pilotażu, zgodnie z założeniami wniosku projektowego KPO/22/LLL/W/0013 na lata 2023-2026, w szczególności:
- omówienia koncepcji cyklu spotkań/ sesji mentoringowych/ działań w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” – zgodnie z zapisami wniosku projektowego KPO/22/LLL/W/0013 , na podstawie decyzji MEiN/FRSE z dnia 5.07.2023 roku https://www.frse.org.pl/kpo-lll-wyniki-naborow
- wsparcia szkolnych doradców zawodowych oraz nauczycieli w planowaniu, organizacji i realizacji doradztwa zawodowego w szkołach/ placówkach (klasy 7-8 szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe – licea, technika);
- wymiany doświadczeń i prezentacji przykładów dobrych praktyk dotyczących tematyki doradztwa zawodowego;
Spotkanie 1. dotyczy w szczególności omówienia zaplanowanych działań dla szkół w roku szkolnym 2023/2024 w ramach przedsięwzięcia KPO/22/LLL/W/0013 w zakresie zadania 2. pn. „Koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego w pomorskich szkołach poprzez wyposażenie nauczycieli realizujących zadania doradztwa zawodowego w narzędzia diagnostyczne do pracy z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 2.1. Model Nowoczesnego Systemu Doradztwa Zawodowego dla Pomorskich Szkół – pilotaż”
Prowadząca: Grażyna Kurowska – nauczyciel-konsultant ds. doradztwa zawodowego, wojewódzki konsultant do projektu RPPM.03.03.02-22-0001/15 „Programy motywacyjne dla uczniów szkół zawodowych” (do X.2023) oraz KPO/22/LLL/W/0013, wojewódzki konsultant ds. doradztwa zawodowego w szkołach (od X.2023-VI.2026)
Zainteresowanych tematyką warsztatów zapraszamy do udziału w cyklicznych spotkaniach sieci "MentorShip".
Spotkania mentoringowe „MentorShip” organizowane i realizowane w ramach Sieci nauczycieli – mentorów, liderów w obszarze szkolnego doradztwa zawodowego mają na celu, w szczególności:
1) rozwijanie i wdrażanie efektywnego doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach;
2) przygotowanie i doskonalenie kadr nauczycielskich dla doradztwa zawodowego prowadzonego w szkołach i placówkach;
3) wsparcie nauczycieli w planowaniu, organizacji i realizacji doradztwa zawodowego w szkołach/ placówkach (klasy 7-8 SP, szkoły ponadpodstawowe);
4) wymianę doświadczeń i przykładów dobrych praktyk dotyczących działań w zakresie tematyki doradztwa zawodowego.
Program spotkań mentoringowych Sieci „Mentorship” zakłada rozwijanie umiejętności projektowania ścieżek rozwoju (design mentorship), stawiając na kompetencje jutra, w tym kompetencje K4 (komunikacja, kreatywne myślenie, krytyczne myślenie, kooperacja, czyli współpraca i współdziałanie) w oparciu o raporty diagnostyczne z badań talentów, umiejętności, kompetencji itp. oraz praktyczną wiedzę i doświadczenia mentorów/ ekspertów – powiatowych konsultantów ds. doradztwa zawodowego.
Mentoring to sposób wspomagania osób w osiąganiu celów w oparciu o potencjał uczestnika z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia Mentora. Mentoring umożliwia systemowe wspomaganie procesu realizacji celu rozwojowego uczestnika / uczestników procesu mentoringowego poprzez świadome i umiejętne dzielenie się wiedzą i doświadczeniem osoby bardziej doświadczonej.
Planowane spotkania/ sesje mentoringowe, z uwzględnieniem metodyki CoachWise Mentoring™, będą służyć uczestnikom w przygotowaniu do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego jako Mentora dzięki procesowi wspólnego uczenia się łączącemu teorię, studia przypadków i własną praktykę.
Obszary tematyczne spotkań/ sesji mentoringowych (przykładowe)
1) Mentoring sposobem budowania społeczności uczącej się w organizacji. Szkoła jako organizacja ucząca się.
2) Prawa rozwoju. Wartość samopoznania. Autodiagnoza napędów życia. Odkrywanie źródeł motywacji.
3) Potencjał. Odkrywanie talentów. Metodologia oparta na badaniach Gallupa (5 talentów M.Buckinghama i D.O. Cliftona). Inne metodologie, badania, testy diagnostyczne.
4) Od czego zależy sukces? Najnowsze badania z obszaru neurodydaktyki.
6) Portfolio – droga do poznania mocnych stron, rozwijania kompetencji, zdobywania nowych kwalifikacji.
7) Inne zagadnienie wg diagnozy potrzeb uczestników Sieci.
Forma spotkań (stacjonarnie i/lub online z wykorzystaniem ClickMeeting, Zoom):
-
spotkania typu MasterMind (spotkanie osób o podobnych sposobach myślenia, poglądach, zainteresowaniach, których łączy pasja uczenia się, ciągłego rozwoju, dążenia do mistrzostwa w swojej dziedzinie oraz chęć służenia/ pomagania innym w świadomym planowaniu rozwoju kompetencji i osiąganiu kolejnych poziomów rozwoju osobistego, edukacyjnego i zawodowego)
-
wizyty studyjne/ spotkania w szkołach
-
lekcje/ zajęcia otwarte
-
inne formy (w zależności od potrzeb)
Warunki uzyskania zaświadczenia: udział w spotkaniach sieci.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
Forma i czas trwania:
Termin:
5 października 2023 (czwartek) - 20 czerwca 2024 (czwartek)
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
- materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym,
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
30
Koordynator:
Grażyna Kurowska
Nauczyciel-konsultant. Konsultant wojewódzki ds. doradztwa zawodowego w szkołach
e-mail: grazyna.kurowska@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 27