MentorShip. Sieć nauczycieli – mentorów, liderów edukacji i doradztwa zawodowego

Status:

otwarta – lista główna

Adresaci:

powiatowi konsultanci ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego współpracujący ze szkołami

O szkoleniu / programie:

Ikonka mieszane

Warsztaty w ramach spotkań sieci MentorShip

 

Temat: Szkolne doradztwo zawodowe 2023-2026. Planowanie działań pilotażowych w szkołach w odniesieniu do ZSU 2030, w kontekście uczenia się przez całe życie.

Termin: 5 października 2023 (czwartek),  godz. 12.00-13.30

Miejsce: on-line

 

Spotkania sieci powiatowych konsultantów ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego są kontynuacją działań podjętych w latach 2016-2020, mających na celu rozwijanie i wdrażanie efektywnego doradztwa zawodowego w szkołach oraz przygotowanie i doskonalenie kadr dla doradztwa zawodowego prowadzonego w szkołach.

Spotkania dotyczą w szczególności planowania i realizacji działań powiatowych konsultantów ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego w roku szkolnym 2023/2024, w 20 szkołach wybranych do pilotażu, zgodnie z założeniami  wniosku projektowego KPO/22/LLL/W/0013 na lata 2023-2026, w szczególności:
 

  • omówienia koncepcji cyklu spotkań/ sesji mentoringowych/ działań w ramach realizacji przedsięwzięcia  pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” – zgodnie z zapisami wniosku projektowego KPO/22/LLL/W/0013 , na podstawie  decyzji  MEiN/FRSE z dnia 5.07.2023 roku https://www.frse.org.pl/kpo-lll-wyniki-naborow
  • wsparcia szkolnych doradców zawodowych oraz nauczycieli w planowaniu, organizacji i realizacji doradztwa zawodowego w szkołach/ placówkach (klasy 7-8 szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe – licea, technika);
  • wymiany doświadczeń i prezentacji przykładów dobrych praktyk dotyczących tematyki doradztwa zawodowego;

 

Spotkanie 1.  dotyczy w szczególności omówienia zaplanowanych działań dla szkół w roku szkolnym 2023/2024 w ramach przedsięwzięcia KPO/22/LLL/W/0013 w zakresie zadania 2. pn. „Koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego w pomorskich szkołach poprzez wyposażenie nauczycieli realizujących zadania doradztwa zawodowego w narzędzia diagnostyczne do pracy z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 2.1. Model Nowoczesnego Systemu Doradztwa Zawodowego dla Pomorskich Szkół – pilotaż”

 

Prowadząca: Grażyna Kurowska – nauczyciel-konsultant ds. doradztwa zawodowego, wojewódzki konsultant do projektu  RPPM.03.03.02-22-0001/15  „Programy motywacyjne dla uczniów szkół zawodowych” (do X.2023) oraz KPO/22/LLL/W/0013, wojewódzki konsultant ds. doradztwa zawodowego w szkołach (od X.2023-VI.2026)

 

Zainteresowanych tematyką warsztatów zapraszamy do udziału w cyklicznych spotkaniach sieci  "MentorShip".

 

Spotkania mentoringowe „MentorShip” organizowane i realizowane  w ramach Sieci nauczycieli – mentorów,  liderów w obszarze szkolnego doradztwa zawodowego  mają na celu, w szczególności:

1) rozwijanie i wdrażanie efektywnego doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach;

2) przygotowanie i doskonalenie kadr nauczycielskich dla doradztwa zawodowego prowadzonego w szkołach i placówkach;

3) wsparcie nauczycieli w planowaniu, organizacji i realizacji doradztwa zawodowego w szkołach/ placówkach (klasy 7-8 SP, szkoły ponadpodstawowe); 

4) wymianę doświadczeń i przykładów dobrych praktyk dotyczących działań w zakresie tematyki doradztwa zawodowego.

 

Program spotkań mentoringowych Sieci „Mentorship” zakłada rozwijanie umiejętności projektowania ścieżek rozwoju  (design mentorship), stawiając na kompetencje jutra, w tym kompetencje K4 (komunikacja, kreatywne myślenie, krytyczne myślenie, kooperacja, czyli współpraca i współdziałanie) w oparciu o raporty diagnostyczne z badań talentów, umiejętności, kompetencji itp. oraz praktyczną wiedzę i doświadczenia mentorów/ ekspertów – powiatowych konsultantów ds. doradztwa zawodowego.  

 

Mentoring to sposób wspomagania osób w osiąganiu celów w oparciu o potencjał uczestnika z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia Mentora. Mentoring umożliwia systemowe wspomaganie procesu realizacji celu rozwojowego uczestnika / uczestników procesu mentoringowego poprzez świadome i umiejętne dzielenie się wiedzą i doświadczeniem osoby bardziej doświadczonej.

 

Planowane spotkania/ sesje mentoringowe, z uwzględnieniem metodyki CoachWise Mentoring™, będą służyć uczestnikom w przygotowaniu do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego jako Mentora dzięki procesowi wspólnego uczenia się łączącemu teorię, studia przypadków i własną praktykę.

 

Obszary tematyczne spotkań/ sesji mentoringowych (przykładowe)
1) Mentoring sposobem budowania społeczności uczącej się w organizacji. Szkoła jako organizacja ucząca się.
2) Prawa rozwoju. Wartość samopoznania. Autodiagnoza napędów życia. Odkrywanie źródeł motywacji.
3) Potencjał. Odkrywanie talentów. Metodologia oparta na badaniach Gallupa (5 talentów M.Buckinghama i D.O. Cliftona). Inne metodologie, badania, testy diagnostyczne.
4) Od czego zależy sukces? Najnowsze badania z obszaru neurodydaktyki.
6) Portfolio – droga do poznania mocnych stron, rozwijania kompetencji, zdobywania  nowych  kwalifikacji.
7) Inne zagadnienie wg diagnozy potrzeb uczestników Sieci.

Forma spotkań (stacjonarnie i/lub online z wykorzystaniem ClickMeeting, Zoom):

  • spotkania typu MasterMind (spotkanie osób o podobnych sposobach myślenia, poglądach, zainteresowaniach, których łączy pasja uczenia się, ciągłego rozwoju, dążenia do mistrzostwa w swojej dziedzinie oraz chęć służenia/ pomagania innym w świadomym planowaniu rozwoju kompetencji i osiąganiu kolejnych poziomów rozwoju osobistego, edukacyjnego i zawodowego)

  • wizyty studyjne/ spotkania w szkołach

  • lekcje/ zajęcia otwarte

  • inne formy (w zależności od potrzeb)

 

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

udział w spotkaniach sieci.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.

5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.

6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  16 godz. dydaktycznych

Termin:

5 października 2023 (czwartek) - 20 czerwca 2024 (czwartek)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

30

Koordynator:

Grażyna Kurowska grafika

Grażyna Kurowska

Nauczyciel-konsultant. Konsultant wojewódzki ds. doradztwa zawodowego w szkołach

e-mail: grazyna.kurowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 27