Pedagogia czterech progów wiary – sieć współpracy nauczycieli religii
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele religii.
O szkoleniu / programie:
Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli religii to jedna z wielu form realizacji zadań doradcy metodycznego. Została ona utworzona, by poznać pedagogię czterech progów wiary wg Jacquesa Bernarda, tj. wyjście, wygnanie, Jezus, Kościół. Każde spotkanie składa się z pięciu ogniw: estetyki, Biblii, teologii, dzielenia się oraz modlitwy, które pozwolą dostrzec wiarę jako drogę i towarzyszenie sobie nawzajem, gdzie nic nie jest definitywnie zamknięte, gdzie bez przerwy objawia się Bóg.
Proponowana droga pozwala każdemu uczestnikowi spojrzeć na swoje doświadczenie i poszukiwania, mając na uwadze przeżycia innych osób. Pomaga także sprecyzować to, czym uczestnik żyje, otworzyć się na inne doświadczenia.
Celem sieci jest rozwój zawodowy i duchowy nauczycieli religii, a głównym zadaniem – zapoznanie się z metodą czterech progów wiary. Każdy „próg” odpowiada innemu wyzwaniu:
- spotkanie z poszukiwaniami religijnymi, religiami tradycyjnymi i mądrościami przodków;
- spotkanie z monoteizmami, judaizmem, mądrością grecką i ateńską;
- spotkanie z „Jezusem” jako wydarzeniem i jako osobą;
- spotkanie z wiarą chrześcijańską i jej pierwszą akulturacją przez co oblicze Chrystusa będzie się utrwalać.
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.
- Nasza historia – 17.01.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Spotkanie będzie miało charakter integracyjny i informacyjny. Praca w grupie opiera się na materiale audiowizualnym – andrologicznym pt. Nasza historia z wielkim bogactwem biblijnym, teologicznym, duchowym, symbolicznym i estetycznym.
Cele:
Dokonanie prezentacji drogi, na którą wchodzimy; przedstawienie zagadnienia historii drogi, która odnosi się do drogi wiary każdego człowieka.
Wprowadzenie klimatu wzajemnego szacunku i słuchania siebie, aby każdy mógł się swobodnie wypowiadać (integracja grupy).
Zapoznanie z pedagogią pierwszego progu wiary: wyjście - Podejście sakralne – 03.02.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Odkrycie religii starożytnego Bliskiego Wschodu, która wpływa na Biblię.
Przybliżenie, czym jest podejście sakralne, jego bogactwo i wartość: jego moc sensu, języka, inicjacji i organizacji życia. - Zakwestionowanie podejścia sakralnego – 24.02.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Przedstawienie dwuznaczności podejścia sakralnego: kruchość harmonii i koherencji, które trzeba bez przerwy naprawiać.
Ukazanie uwięzienia w systemie polityczno-religijnym z podporządkowaniem mniejszych i słabszych.
Pokazanie słabych stron postawy konwokacji. - Debora – 02.03.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Pogłębienie tekstów mówiących o Bogu, o ludzie, o rodzącej się wierze biblijnej, gdzie prześladowani doznają niespodziewanego wybawienia.
Przywołanie sekwencji wprowadzającej o relekturze i objawieniu się Boga w historii. - Wyjście z Egiptu – 16.03.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Wskazanie, że w ciągu stuleci kilka wydarzeń zbawczych stopiło się ze sobą i stało się wydarzeniem zwanym „wyjściem”.
Wyjście z Egiptu będzie punktem odniesienia w historii zbawienia i jest ważne dla wierzących także dziś. - Sychem – 06.04.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Przedstawienie procesu osiedlenia się wraz z procesem unifikacji, który mu towarzyszy. Pokazanie, że w ten sposób tworzyło się Przymierze z JHWH i przymierze plemion, wspólna wiara znajdowała swój wyraz i była celebrowana jako odpowiedź na zbawienie przez Boga.
Ukazanie związku z naszą wiarą: spotkanie Boga zmienia nasz sposób życia. - Asymilacja-Odrzucenie – 13.04.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Uwrażliwienie na to, czym jest proces „asymilacja-odrzucenie“, i jego konsekwencje dla wiary Izraela.
Ukazanie aktualności zjawisk i jak one dotyczą naszej wiary. - Królowanie – 20.04.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Ukazanie, że przez niejednoznaczne początki królestwa wiara ciągle się uściślała.
Wykazanie, że postać Dawida jest mocno naznaczona wiarą biblijną, i jak jest ona postrzegana w chrześcijaństwie.
Powiązanie wydarzeń z naszą drogą wiary i z wiarą Kościoła. - Księga Rodzaju 2 – 04.05.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Odkrycie lub przypomnienie sobie 2 Księgi Rodzaju jako opowiadania świadczącego o narodzinach wiary Izraela. - Księga Rodzaju 3 – 18.05.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Odkrycie lub przypomnienie sobie opowiadania z 3 Księgi Rodzaju jako wyrazu historycznego doświadczenia grzechu Izraela i przebaczenia Boga - Strażnicy historii – Eliasz – 15.06.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Odkrycie cech charakterystycznych dla biblijnego proroka.
Ukazanie rozwoju wiary, do której przyczynili się prorocy Eliasz/Elizeusz. - Droga naszej wiary – 26.06.2024 r., godz. 10.00 - 12.00, spotkanie stacjonarne – 2,5 godz. dyd. prowadząca: Anna Hochleitner
Cele:
Uświadomienie osobiście i wspólnotowo przebytej drogi w progu pierwszym.
Zebranie elementów umożliwiających ewaluację pierwszego progu wiary: wyjście
Warunki uzyskania zaświadczenia: udział przez co najmniej 80% czasu trwania sieci.
Odniesienie do podstawy programowej: korelacja nauczania religii z edukacją szkolną: – początek świata i sens historii; – fundament wartości etycznych; – funkcja religii w kulturze; – przeznaczenie człowieka; – relacja ze środowiskiem naturalnym. Przedszkole – katecheza wprowadzająca w życie religijne. Klasy I–IV szkoły podstawowej (SP) to cykl przygotowujący do sakramentów pokuty i pojednania oraz komunii św., a także etap wdrażający w praktykę częstej komunii św. Klasy V–VIII szkoły podstawowej (SP) to dalsze i bliższe przygotowanie do bierzmowania, dlatego na tym etapie dominuje tematyka z zakresu mistagogii. Wyraźnie został podkreślony związek wiary z wydarzeniami historii zbawienia. Szkoła ponadpodstawowa (PP) to wychowanie religijne do dorosłości chrześcijańskiej, pogłębienia znajomości Biblii i Tradycji, kształtowanie tożsamości kościelnej połączone z podejmowaniem działań apostolskich. Na tym poziomie mocno jest podkreślona apologia wiary, czyli uzasadnienie wiary najpierw przez ucznia dla siebie samego, a później również po to, by stawać się apostołem we współczesnym świecie.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
Forma i czas trwania:
Termin:
27 stycznia 2024 (sobota) - 26 czerwca 2024 (środa)
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
- materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym,
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
30
Koordynator:
Anna Hochleitner
nauczyciel doradca metodyczny ds. religii
e-mail: a.hochleitner.doradca@pcen.gda.pl
nauczyciele szkół ponadpodstawowych miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i starogardzkiego
Zobacz blog tematyczny doradcy metodycznego PCEN: Religia