Projektowanie materiałów dydaktycznych i podręczników do nauki języka kaszubskiego – sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli języka kaszubskiego

Adresaci:

nauczyciele języka kaszubskiego ze wszystkich poziomów edukacyjnych oraz nauczyciele historii i kultury Kaszubów.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Profesjonalne stosowanie podręczników i materiałów dydaktycznych to jedna z kluczowych kompetencji nauczycieli niezbędnych w codziennej praktyce nauczania. Dostęp do autentycznych tekstów, zmiany środków przekazu, dynamika przemian edukacyjnych oraz wyzwania współczesnego kształcenia językowego wymagają także umiejętności samodzielnego przygotowania materiałów dydaktycznych, adaptacji i ewaluacji dostępnych podręczników. Spotkania mają na celu przygotowanie nauczycieli do samodzielnego projektowania materiałów dydaktycznych i podręczników.

Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.

Plan pracy sieci:

  1. Podręcznik szkolny do nauki języka kaszubskiego, geneza i współczesne wyzwania – 22.10.2022 r., godz. 10.00–12.15, szkolenie stacjonarne – PCEN w Gdańsku – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Ewa Andrzejewska
    Podczas pierwszego spotkania nauczyciele wymienią się swoimi doświadczeniami w zakresie m.in. wykorzystywania podręczników i materiałów dydaktycznych na lekcjach, podręczników a programu nauczania;  form pracy z podręcznikami, roli podręczników i materiałów dydaktycznych, możliwości stosowania materiałów online, koncepcji „dobrego podręcznika”, „dobrych materiałów dydaktycznych”, uwarunkowań projektowania materiałów dydaktycznych i podręczników,  materiałów uzupełniających do podręcznika, komponentów podręcznika, kompetencji nauczycieli w zakresie ewaluacji, stosowania i projektowania materiałów dydaktycznych i podręczników. Omówimy również dotychczasowe osiągnięcia, wyzwania i potrzeby w perspektywie uczniów, nauczycieli oraz autorów podręczników, a także propozycje uczestników sieci dotyczące materiałów dydaktycznych i podręczników szkolnych do nauki języka kaszubskiego, a także propozycje uczestników sieci dotyczące materiałów dydaktycznych i podręczników szkolnych do nauki języka kaszubskiego.
    Literatura przed pierwszym spotkaniem:
    Andrzejewska E., Świadomość podręcznikowa nauczyciela. Teoretyczne ramy opisu, „Neofilolog” 2019, 40/2, s. 183–203, https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.2.
    Andrzejewska E., Podręcznik a sukces w nauczaniu i uczeniu się języków – podejścia i interpretacje, [w:] Inspiracja, Motywacja, Sukces. Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego, red. J. Sujecka-Zając, A. Jaroszewska, K. Szymankiewicz, J. Sobańska-Jędrych, Warszawa 2014.
     
  2. Architektura podręcznika – 10.12.2022 r., godz. 9.00–11.15, szkolenie online – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Ewa Andrzejewska
    Podczas drugiego spotkania sieci nauczyciele poznają możliwe formy struktury podręczników stosowanych w ramach nauczania języka regionalnego, języka kaszubskiego. Porozmawiamy o formalnej strukturze treści podręcznika, strukturze tematycznej kompozycji tekstu i strony, funkcjach podręcznika i materiałów dydaktycznych. Zastanowimy się nad  poziomem językowym podręcznika / materiałów dydaktycznych a ich dostosowaniem do odbiorcy.
     
  3. Teksty w podręcznikach – 4.02,2023 r., godz. 9.00–12.00, szkolenie stacjonarne – 4 godz. dydaktyczne, prowadząca: Ewa Andrzejewska
    Podczas spotkania przeanalizujemy teksty znajdujące się w podręcznikach i innych materiałach dydaktycznych, zastanawiając się:
    – jakie typy tekstów występują w podręcznikach,
    – czym się kierujemy, wybierając teksty do dydaktyzacji,
    – jak planujemy pracę z tekstami dotyczącymi kultury i wiedzy realioznawczej,
    –  jaka jest specyfika tekstów werbalno-obrazowych,
    –  jak przebiega percepcja tekstu werbalnego i tekstu wizualnego,
    – jakie wyróżniamy formy i funkcje wizualizacji.
     
  4. Zadania, ćwiczenia, interakcje – 4.03.2023 r., godz. 9.00–12.00, szkolenie stacjonarne – 4 godz. dydaktyczne, prowadząca: Ewa Andrzejewska
    Podczas spotkania przyjrzymy się zadaniom, ćwiczeniom, interakcjom występującym w podręcznikach. Poszukamy odpowiedzi na pytania: czym są ćwiczenia podręcznikowe, a czym zadania?
    Omówimy również poniższe zagadnienia:
    – typy ćwiczeń i zadań,
    – kompleksowe zadania,
    – projekty w podręcznikach,
    – formułowanie poleceń do ćwiczeń i zadań,
    – ewaluacja, ocenianie i zadania testowe w podręcznikach,
    – zróżnicowanie indywidualne (pod względem trudności, modalności, strategii uczenia się).
     
  5. Materiały uzupełniające do podręczników – 1.04.2023 r., godz. 9.00–12.00, szkolenie stacjonarne – 4 godz. dydaktyczne, prowadząca: Ewa Andrzejewska
    Podczas spotkania dowiemy się, jak zaplanować i przygotować materiały uzupełniające do podręczników, tj. słowniczki, tabele gramatyczne, gry i zabawy dydaktyczne. Poznamy możliwości stosowania materiałów online. Zaznajomimy się z budową podręcznika dla nauczyciela i zadaniami, które się w nim znajdują, a także nagraniami audio oraz kluczami do zadań.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas szkoleń.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Całość zapisów podstawy programowej do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 Poz. 356).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 Poz.467).

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  18 godz. dydaktycznych

Termin:

22 października 2022 (sobota) - 31 maja 2023 (środa)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

40

Koordynator:

Lucyna Radzimińska grafika

Lucyna Radzimińska

starszy specjalista ds. języka kaszubskiego

e-mail: lucyna.radziminska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 47