Sieć Edukacji Obywatelskiej
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele historii, wiedzy o społeczeństwie oraz opiekunowie Samorządów Uczniowskich pomorskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Termin:
10 października 2024 (czwartek) - 30 czerwca 2025 (poniedziałek)
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Podstawowym celem działalności sieci jest samokształcenie, wzajemne wsparcie oraz wymiana pomysłów dydaktycznych w dwóch obszarach: edukacji historycznej i obywatelskiej.
Drugim celem jest propagowanie dobrych praktyk (nowoczesnych i sprawdzonych metod dydaktycznych) w odniesieniu do historii i wiedzy o społeczeństwie.
W roku szkolnym 2024/2025 sieć będzie zmierzała w kierunku aktywizacji pracy samorządów uczniowskich oraz większej partycypacji młodzieży w środowisku szkolnym i poza nim. Planowanych jest 5 spotkań (po 2 godziny dydaktyczne) co drugi miesiąc – w formule on-line. Jeżeli będzie taka potrzeba, przewidziane są również spotkania stacjonarne w PCEN.
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.
- Aktywizacja samorządów szkolnych – 10.10.2024 r., godz. 16.00–17.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzący: Grzegorz Rutkowski
Podczas pierwszego spotkania sieci zajmiemy się przede wszystkim diagnozą poziomu aktywności szkolnych samorządów. Zastanowimy się, jakie działania warto podjąć w celu podniesienia ich efektywności na rzecz uczniów, szkoły i środowiska szkolnego.
Głównymi odbiorcami tego szkolenia będą w pierwszej kolejności nauczyciele – opiekunowie SU, ale również wszyscy inni zainteresowani nauczyciele, którym zależy na kształtowaniu postaw obywatelskich wśród młodego pokolenia – decydującego w przyszłości o kondycji demokracji w Polsce. - Jak prowadzić Edukację Obywatelską? – 30.01.2025 r., godz. 16.00–17.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzący: Grzegorz Rutkowski
- Dyskusja wokół przedmiotu Edukacja Obywatelska – 10.04.2025 r., godz. 16.00–17.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzący: Grzegorz Rutkowski
- Podsumowanie działań w roku szkolnym 2024/2025 – 6.06.2025 r., godz. 16.00–17.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzący: Grzegorz Rutkowski
Warunki uzyskania zaświadczenia: minimum obecność na 3 spośród 5 spotkań, tj. 60% frekwencji.
Odniesienie do podstawy programowej: Szkolenie realizuje następujące zapisy podstawy programowej: Celem kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum jest:
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w pracy sieci, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i/lub zdalnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.
- Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 2 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w spotkaniu poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika spotkania (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas spotkania zdalnego (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania),
- materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym,
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
20
Koordynator:

Grzegorz Rutkowski
nauczyciel konsultant ds. historii i wos
e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 18