Sieć nauczycieli biologii – Zdolni z Pomorza

Sieć nauczycieli biologii – Zdolni z Pomorza

Adresaci:

nauczyciele biologii i przyrody – zamieszkujący na terenie woj. pomorskiego, którzy złożyli kompletną papierową wersję dokumentacji udziału w projekcie (warunek konieczny).

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Spotkania przeznaczone są dla nauczycieli biologii i przyrody, w szczególności zaangażowanych w pracę z uczniami zdolnymi w ramach programu „Zdolni z Pomorza”. Sieć ma na celu łączenie nauczycieli biologii i przyrody, dzielenie się dobrymi praktykami i wypracowywanie nowatorskich metod pracy z uczniem.

 

Planowana tematyka spotkań sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli biologii „Zdolni z Pomorza” w roku szkolnym 2022/2023:

Spotkanie 1: Bursztyn Bałtycki – unikatowe dziedzictwo przyrodnicze Pomorza. Jak wykorzystać bursztyn i zachowane w nim skamieniałości na lekcjach biologii

Spotkanie 2: Zmysły i ich receptory. Jak przygotować atrakcyjne ćwiczenia praktyczne na lekcję biologii

Spotkanie 3: Opór w pracy z uczniem zdolnym

Spotkanie 4: Najnowsze osiągnięcia biologii

 

  1. Zmysły i ich receptory. Jak przygotować atrakcyjne ćwiczenia praktyczne na lekcję biologii – 3.12.2022 r., godz. 9.30-14.00, seminarium/warsztaty stacjonarne na Wydziale Biologii UG – 6 godz. dyd. prowadząca: dr Dorota Myślińska, dr Ziemowit Ciepielewski
    Spotkanie jest przeznaczone dla nauczycieli biologii i przyrody. Uczestnicy zapoznają się z informacjami na temat:
    – integracyjnej roli zmysłów w funkcjonowaniu organizmu człowieka,
    – znaczenia rozwoju wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej i dotykowej,
    – wpływu układów receptorowych na plastyczność mózgu, zaburzenia funkcjonowania układów zmysłowych i ich roli w organizmie człowieka.
    Po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
    – zbadać podatności człowieka na bodźce zmysłowe do celów dydaktycznych (samodzielne wykonywanie ćwiczeń z udziałem narządów zmysłów: tablice Snellena, tablice Ishihary, keratoskop, próby Webera, Schwanbacha, Rinnego, badanie czucia powierzchniowego, głębokiego i termicznego),
    – wykazać zależności między funkcjonowaniem układów receptorowych a plastycznością mózgu, ze szczególnym uwzględnieniem procesów uczenia się i pamięci.
  2. Bursztyn Bałtycki – unikatowe dziedzictwo przyrodnicze Pomorza. Jak wykorzystać bursztyn i zachowane w nim skamieniałości na lekcjach biologii – 17.12.2022 r., godz. 9.30-14.00, seminarium/warsztaty stacjonarne na Wydziale Biologii UG – 6 godz. dyd. prowadząca: dr Dorota Myślińska, dr Elżbieta Sontag
    Spotkanie jest przeznaczone dla nauczycieli biologii i przyrody. Uczestnicy zapoznają się z informacjami na temat:
    – genezy bursztynu bałtyckiego,
    – powstania inkluzji oraz rodzajów pułapek bursztynowych,
    – żywic kopalnych świata,
    – roli żywic kopalnych w badaniach paleontologicznych,
    – błędów w interpretacji i odtwarzaniu „bursztynowego lasu”.
    Po zakończeniu szkolenia uczestnik będzie potrafił:
    – wykorzystać bursztyn na lekcji biologii,
    – uzasadnić, dlaczego bursztyn nie powstawał w Morzu Bałtyckim i jak znalazł się na plaży,
    – uzasadnić, w jaki sposób powstawały skamieniałości w żywcach kopalnych,
    – przygotować bursztyn do badań w pracowni biologicznej,
    – wyjaśnić pojęcie i sposób tworzenia się skamieniałości,
    – rozbudzić w uczniach ciekawość do paleontologii.
  3. Układ nerwowy człowieka. Jak przygotować atrakcyjne ćwiczenia praktyczne na lekcję biologii? – 25.03.2023 r., godz. 9.00-14.00, seminarium/warsztaty stacjonarne na Wydziale Biologii UG (sala B405) – 6 godz. dyd. prowadząca: dr Dorota Myślińska
  4. Spotkanie jest przeznaczone dla nauczycieli biologii i przyrody. Uczestnicy zapoznają się z informacjami na temat:
    – fizjologii funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego,
    – znaczenia integracyjnej roli ośrodkowego układu nerwowego w funkcjonowaniu organizmu człowieka,
    – znaczenia mechanizmów adaptacyjnych i plastyczności ośrodkowego układu nerwowego.
    Po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
    – przeprowadzić przydatne na lekcjach biologii nieinwazyjne doświadczenia z dziedziny neurofizjologii.
  5. Układ krwionośny i oddechowy człowieka. Jak przygotować atrakcyjne ćwiczenia praktyczne na lekcję biologii – 22.04.2023 r., godz. 9.00-14.00, seminarium/warsztaty stacjonarne na Wydziale Biologii UG (sala B405) – 6 godz. dyd. prowadząca: dr Dorota Myślińska
    Spotkanie jest przeznaczone dla nauczycieli biologii i przyrody. Uczestnicy zapoznają się z informacjami na temat:
    – fizjologii funkcjonowania układów: krążenia i oddechowego,
    – automatyzmu serca w funkcjonowaniu organizmu człowieka,
    – znaczenia mechanizmów adaptacyjnych układu krążenia i układu oddechowego.
    Po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
    – przeprowadzić przydatne na lekcjach biologii nieinwazyjne doświadczenia z dziedziny fizjologii układów: krążenia i oddechowego.
  6. Najnowsze osiągniecia biologii: neuroinformatyka i interfejsy mózg-komputer – 20.05.2023 r., godz. 9.30-14.00, seminarium/warsztaty stacjonarne na Wydziale Biologii UG (sala B405​​​​​​​) – 6 godz. dyd. prowadząca: dr Dorota Myślińska
    Spotkanie jest przeznaczone dla nauczycieli biologii i przyrody. Uczestnicy zapoznają się z informacjami na temat:
    – zastosowań głębokiej stymulacji mózgu w terapii chorób neurologicznych i psychicznych,
    – wykorzystania magnetycznej przezczaszkowej stymulacji mózgowia u osób niedowidzących i niewidomych,
    – badań nad interfejsami mózg-komputer,
    – wykorzystania protez bionicznych.
    ​​​​​​​Po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili omówić na lekcjach biologii najnowsze osiągnięcia z zakresu neuroinformatyki ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowań klinicznych.

 

Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN. Wymagane dokumenty projektowe składa się jednokrotnie (patrz poniżej).

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

spotkania zdalne: uczestnictwo w zajęciach (min. 80% czasu trwania),

spotkania stacjonarne: uczestnictwo w zajęciach.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Podstawa programowa przedmiotu biologia; obszar: szkoła podstawowa (klasy IV–VIII) oraz średnia – zakres rozszerzony.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

7. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.

8. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  24 godz. dydaktycznych

Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.

Termin:

1 września 2022 (czwartek) - 31 sierpnia 2023 (czwartek)

Informacje o terminach spotkań sieci biologów będą zamieszczane sukcesywnie.

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

Inne uwagi:

Warunkiem udziału w spotkaniach/szkoleniach sieci współpracy i samokształcenia „Zdolni z Pomorza” jest podpisanie deklaracji udziału w projekcie wraz z załącznikami – jak niżej.  
Dokumenty uczestnicy składają jednokrotnie.
– spotkania online – w przypadku nowych uczestników zaszyfrowane dokumenty rekrutacyjne należy przesłać na adres e-mail: katarzyna.gotowalska@pcen.gda.pl wraz z oświadczeniem, że wersja papierowa zostanie dostarczona w późniejszym terminie (nie później niż w dniu spotkania sieci) na adres: Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, al. gen. Józefa Hallera 14, 80–401 Gdańsk (Katarzyna Gotowalska). Instrukcja szyfrowania – pobierz. 
– spotkania stacjonarne – w przypadku nowych uczestników dokumenty w wersji papierowej należy złożyć osobiście na spotkaniu sieci.

Hasło do dokumentacji należy przekazać telefonicznie: 58 / 340 41 57.  

  1. Regulamin rekrutacji
  2. Regulamin uczestnictwa
  3. Deklaracja uczestnika – nauczyciel
  4. Formularz danych osobowych
  5. Oświadczenie nr 1 – nauczyciel
  6. Oświadczenie nr 2 – nauczyciel
  7. Informacja po zakończeniu udziału w projekcie

Dokumenty należy podpisać z datą bieżącą – tj. przesłania dokumentacji.  

 

Projekt „Zdolni z Pomorza” jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

30

Koordynator:

dr Dorota Myślińska grafika

dr Dorota Myślińska

Zdolni z Pomorza - lider sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli biologii

e-mail: dorota.myslinska@pcen.gda.pl

Zobacz stronę projektu Zdolni z Pomorza