Sieć nauczycieli edukacji artystycznej i kulturalnej

Status:

otwarta – lista główna

Adresaci:

nauczyciele przedmiotów artystycznych (plastyka, muzyka), nauczyciele języka polskiego, nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczyciele świetlic szkolnych. 

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Sieć edukacji artystycznej działa w PCEN-ie od 4 lat. Ważnym jej rysem jest międzyprzedmiotowość, a bogactwem – różnorodna perspektywa zgromadzonych nauczycieli przedmiotów humanistycznych, którzy w odmienny sposób i w różnym celu wykorzystują sztukę w edukacji. Stymulowanie twórczości i zapewnienie edukacji kulturalnej to nie tylko zadanie nauczycieli przedmiotów artystycznych. Są to bowiem ogólne funkcje edukacji, stąd obecność w naszym gronie nauczycieli plastyki i muzyki, języka polskiego, bibliotekarzy, nauczycieli wychowania przedszkolnego. Łączy nas zamiłowanie do sztuki i pragnienie wykorzystania jej potencjału w kształceniu kluczowych kompetencji takich jak świadomość i ekspresja kulturalna oraz kreatywność. Podczas naszych spotkań dzielimy się pomysłami na wykorzystanie muzyki, literatury i sztuk wizualnych w celu stworzenia uczniom możliwości do twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć.

Jeśli podzielasz nasze pasje, zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu!

Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.

 

  1. Piękne litery, czyli kaligrafia, typografia i liternictwo w edukacji – 16.09.2023 r., godz. 10.00–12.15, spotkanie stacjonarne – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Litery potrafią być fascynujące! Jak pisze Tahereh Mafi 26 liter to wszystko, czego potrzebuję. Mogę łączyć je w morza i ekosystemy. Mogę spinać je z sobą, budując planety i układy planetarne. Mogę budować z nich drapacze chmur i metropolie pełne ludzi, tworzyć miejsca, rzeczy i idee, które są prawdziwsze niż ja i te 4 ściany.
    Na pierwszym w tym roku spotkaniu sieci pobawimy się literami. Zaczniemy od kaligrafii markerami z twardą oraz miękką końcówką i przemienimy się w średniowiecznych skrybów. Będziemy tworzyć średniowieczne inicjały i – inspirując się książką Iwony Chmielewskiej Pierwsze abcedało – pobawimy się współczesną formą liter, odnajdując w ich kształtach obrazy. Zaplanujemy także spotkania na bieżący rok szkolny.
  2. Sztuka współczesna w edukacji – 25.11.2023 r., godz. 10.00–12.30, spotkanie stacjonarne – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Sztuka jest formą komunikacji, wypowiedzią artysty na tematy, które są ważne w danym momencie. Odbiorca odczytuje te komunikaty zgodnie ze swoją wrażliwością, ale też i wiedzą oraz doświadczeniem.
    Sztuka współczesna nie jest często obecna w edukacji. Budzi wiele czasami skrajnych emocji: strach, oburzenie, niepewność, ale też entuzjazm i fascynację. 
    Sztuka współczesna ma w sobie olbrzymi potencjał dydaktyczny: polemizując z nią, uczeń kształci kompetencje retoryczne i uświadamia sobie własne wartości. Uczy się wyrażać własne opinie, przyjmuje różne, odmienne punkty widzenia, otwiera się inność, przestaje być obojętny. Sztuka współczesna pobudza także kreatywność, gdyż inspiruje do działania, aktywności i tworzenia. 
  3. „Ucha nadstawiam, słucham jak gra. Muzyka we mnie – w muzyce ja” (Anna Maria Jopek) – o muzyce w edukacji – 13.01.2024 r., godz. 10.00–12.15, spotkanie stacjonarne – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Muzyka ma wielką moc! Badania naukowa prowadzone od wielu lat potwierdzają, że obcowanie z muzyką rozwija wrażliwość artystyczną i estetyczną człowieka, tj. umiejętność dostrzegania w danym dziele jego walorów artystycznych i reagowania w sposób emocjonalny na zawarte w nim treści estetyczne. Słuchanie, granie i wspólne śpiewanie wzmacniają kompetencje społeczne, pobudzają proces czytania i pisania u najmłodszych oraz pozytywnie wpływają na osiągniecia z matematyki. Na trzecim spotkaniu sieci edukacji artystycznej porozmawiamy o możliwości wprowadzenia muzyki do naszych sal i na nasze lekcje. Wymienimy się pomysłami na lekcje z dźwiękami w roli głównej.

  4. Tkaniny i ubiór w kulturze – 16.03.2024 r., godz. 10.00–12.30, spotkanie stacjonarne – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Co mówi o bohaterze literackim jego strój? A jaki ubiór byś zaprojektował/zaprojektowała dla postaci literackiej czy filmowej? Tkaniny w kulturze polskiej odgrywały i nadal odgrywają ważną rolę. Stanowią one nie tylko praktyczny element codziennego życia, ale także ważny składnik kultury i tradycji Polski. Poprzez tkaniny możemy lepiej zrozumieć historię, tradycje i wartości, które kształtowały polską kulturę przez wieki.
    Na czwartym spotkaniu sieci edukacji artystycznej porozmawiamy o strojach i tkaninach. Jak mogą zaistnieć w edukacji artystycznej na różnych przedmiotach? Wymienimy się pomysłami na lekcje oraz w praktyce przetestujemy tradycyjną metodę stempelkową ozdabiania tkanin.

  5. Prace ręczne, czyli między rzemiosłem a zabawą – 18.05.2024 r., godz. 10.00–12.30, spotkanie stacjonarne – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Na kolejnym spotkaniu sieci porozmawiamy o sztuce użytkowej. Spróbujemy określić, czym jest rzemiosło artystycznie, i odpowiedzieć na pytanie, jaki potencjał kryje się w przedmiotach wykonywanych i zdobionych ręcznie. Będziemy malować na szkle i drewnie.
    Na ostatnim w tym roku szkolnym spotkaniu podsumujemy także naszą pracę i porozmawiamy o tematach spotkań na kolejny rok.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

co najmniej 80% obecności na spotkaniach sieci.

Odniesienie do podstawy programowej: 

podstawa programowa plastyki oraz postawa programowa języka polskiego w obszarze: wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  15 godz. dydaktycznych

Termin:

16 września 2023 (sobota) - 31 maja 2024 (piątek)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01