Sieć nauczycieli edukacji artystycznej i kulturalnej

Adresaci:

nauczyciele przedmiotów artystycznych (plastyka, muzyka), nauczyciele języka polskiego, nauczyciele-bibliotekarze, nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczyciele świetlic szkolnych.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Sieć edukacji artystycznej działa w PCEN-ie od 4 lat. Ważnym jej rysem jest międzyprzedmiotowość, a bogactwem – różnorodna perspektywa zgromadzonych nauczycieli przedmiotów humanistycznych, którzy w odmienny sposób i w różnym celu wykorzystują sztukę w edukacji. Stymulowanie twórczości i zapewnienie edukacji kulturalnej to nie jest zadanie tylko przedmiotów artystycznych, są to bowiem ogólne funkcje edukacji, stąd obecność w naszym gronie nauczycieli plastyki i muzyki, języka polskiego, bibliotekarzy, nauczycieli wychowania przedszkolnego. Łączy nas zamiłowanie do sztuki i pragnienie wykorzystania jej potencjału w kształceniu kluczowych kompetencji takich jak świadomość i ekspresja kulturalna oraz kreatywność. Na naszych spotkaniach dzielimy się pomysłami na posłużenie się muzyką, literaturą i sztukami wizualnymi w celu stworzenia naszym uczniom możliwości do twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć.

Jeśli podzielasz nasze pasje, zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu!
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.

 

  1. STREAM, czyli o związkach sztuki i nauki – 24.09.2022 r., godz. 10.00–12.15, szkolenie online – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Pojęcie STREAM z ang. oznacza Science, Technology, Robotics, Engineering, Arts, Mathematics. Koncepcja edukacji STREAM powstała w USA i początkowo nazywała się STEM. Ograniczała się do nauki, technologii, inżynierii i matematyki, czyli głownie skupiała się na naukach ścisłych. Z czasem skrót wzbogacono o literę „A” odpowiadającą sztuce (ART), dzięki czemu włączono w metodologię ważny element kształtowania kompetencji kreatywności.
    Na pierwszym spotkaniu sieci porozwijamy o związkach sztuki z innymi dyscyplinami nauki i zastanowimy się, jaki potencjał dydaktyczny się w nich kryje. Prześledzimy też możliwości, jakie daje zastosowanie pomocy dydaktycznych z programu „Laboratoria przyszłości”.
    Zaplanujemy także spotkania na bieżący rok szkolny.
  2. Sztuka na widoku – street art i sztuka w przestrzeni publicznej – 26.11.2022 r., godz. 10.00–12.15, szkolenie online – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Gdańska szkoła muralu, wlepki na ścianach, graffiti na murach, instalacje w przestrzeni miast… Czy naprawdę wszelką aktywność tworzoną na ulicy można uznać za akt wandalizmu? A może to współczesna galeria sztuki, która ożywa pod wpływem naszego spojrzenia? Ulica, życie i zachowania współczesnych ludzi stają się inspiracją do stworzenia dzieł sztuki, mówiących bardzo dużo o naszych pragnieniach i potrzebach. Street art to sztuka, która porusza ważne współczesne problemy społeczne: krytykuje konsumpcjonizm, terror i łamanie praw człowieka, nie stroni też od polityki.  Na drugim spotkaniu sieci będziemy dyskutować jak i w jakim celu można wprowadzić „sztukę ulicy” do dyskursu szkolonego.
  3. Innowacje pedagogiczne w obszarze edukacji artystycznej – 4.02.2023 r., godz. 10.00–13.00, szkolenie online – 4 godz. dydaktyczne, prowadzące: Sylwia Kilanowska-Męczykowska, Jolanta Kijakowska
    Co to jest innowacja pedagogiczna, czy moje pomysły są innowacyjne? Takie pytania pojawiają się często, gdy podejmujemy w naszej pracy nowe działania. Działalność innowacyjna w szkole nie wymaga sformalizowanego podejścia. Warto jednak przemyśleć kwestie możliwości wdrażania innowacji w szkole/placówce, tak aby rozwijać samodzielność, innowacyjność i kreatywność uczniów.
    Spotkanie będzie okazją do wymiany poglądów, podzielenia się swoim doświadczeniem związanym z edukacją artystyczną.
  4. Inne spojrzenie – sztuka poza Europą – 18.03.2023 r., godz. 10.00–12.30, szkolenie online – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Nasze spojrzenie na świat zdeterminowane jest miejscem, z którego patrzymy. Definiowanie piękna, kanon estetyczny, zadania sztuki i rola artysty – kategorie te są odmienne w różnych  miejscach świata.
    A co wiemy o sztuce spoza Europy? Czy jesteśmy w stanie wymienić nazwiska artystów z innych kręgów kulturowych? Czy sztuka z innych części świata będzie dla nas zrozumiała? Czy może nam coś dać?
    Spotkanie będzie okazją do wymiany poglądów, podzielenia się swoim doświadczeniem związanym z edukacją artystyczną.
  5. Zainspirujmy się Szymborską – kolażowe wyklejanki  – 16.06.2023 r., godz. 17.00–19.15, spotkanie stacjonarne – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Senat Rzeczypospolitej Polskiej zdecydował, że Wisława Szymborska będzie patronką roku 2023. Poetka urodziła się 2 lipca 1923 roku w Kórniku w Wielkopolsce, w 2023 roku będziemy świętować także 100. rocznicę jej urodzin. Szymborska jest autorką trzynastu tomów poetyckich, laureatką literackiej Nagrody Nobla, została uhonorowana najwyższym odznaczeniem państwowym − Orderem Orła Białego.  Jej wiersze przetłumaczono na ponad czterdzieści języków.
    Okoliczności  te stają się okazją do przybliżenia uczniom elementów biografii i twórczości poetki, także tej artystycznej, bowiem Wisława Szymborska tworzyła wyklejanki. Będziemy czytać wiersze poetki, a ich fragmenty staną się punktem wyjścia do kolaży z obrazem i słowem w roli głównej.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

Minimum 80% obecności na spotkaniach sieci.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Podstawa programowa plastyki oraz postawa programowa języka polskiego w obszarze: wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.

Zintegrowana Strategia Umiejętności: promowanie sztuki w edukacji formalnej; kształcenie umiejętności w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  15 godz. dydaktycznych

Termin:

24 września 2022 (sobota) - 31 maja 2023 (środa)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01