Sieć nauczycieli języka polskiego jako drugiego

Adresaci:

nauczyciele uczący języka polskiego jako drugiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

W naszych szkołach przybywa uczniów cudzoziemskich. Brak znajomości lub bardzo słaba znajomość języka polskiego nie pozwala im na funkcjonowanie w rzeczywistości szkolnej oraz na zdobywanie wiedzy i rozwijanie się.

Bardzo ważną rolę w kształceniu kompetencji tych dzieci pełnią nauczyciele języka polskiego jako obcego/drugiego. To oni towarzyszą uczniom w zdobywaniu nowych umiejętności, dają szansę skomunikowania się z nowym otoczeniem.

Sieć jest kierowana do nauczycieli, którzy uczą w szkołach i placówkach języka polskiego jako drugiego.

Na naszych spotkaniach omawiamy wyzwania codziennej pracy glottodydaktycznej, dzielimy się pomysłami na kształcenie kompetencji językowych, dzielimy się wypracowanymi materiałami i rozwiązujemy problemy metodyczne.  

Jeśli podzielasz nasze pasje, zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu!

Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.

 

  1. Uczniowie z doświadczeniem migracji w pomorskich szkołach u progu nowego roku szkolnego – 4.10.2022 r., godz. 16.00–17.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzące: Monika Rychert, Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Pierwsze spotkanie sieci ma charakter integrujący. Poznamy się, określimy cele działania sieci oraz zaplanujemy tematy i terminy spotkań w bieżącym rok szkolny. Omówimy sobie także sytuację pomorskich szkół w obszarze wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.

  2. Programy i podręczniki do nauczania języka polskiego jako drugiego – 8.12.2022 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzące: Monika Rychert, Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Na drugim spotkaniu sieci dokonamy przeglądu programów nauczania i podręczników języka polskiego jako drugiego. Porozmywamy o też o swoich ulubionych pomocach dydaktycznych.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.   

  3. TiK na lekcjach języka polskiego jako drugiego – 09.02.2023 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska. 
    Na trzecim spotkaniu sieci dokonamy przeglądu cyfrowych narzędzi wspierających prace nauczyciela języka polskiego jako drugiego.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.   

  4. Specyficzne błędy uczniów z Ukrainy w procesie nauki języka polskiego jako obcego – 13.04.2023 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska.
    Na trzecim spotkaniu sieci przyjrzymy się sposobowi akwizycji języka polskiego przez  uczniów  Ukrainy. Czy pozorne podobieństwo języków pomaga czy przeszkadza? Jakie błędy popełniają najczęściej uczniowie zza wschodniej granicy? Jak ich uniknąć? Na co w dydaktyce położyć nacisk?
    Spotkanie ma charakter konwersatoryjny i jest nastawione na dialog i wymianę doświadczeń.
    Zapraszam do uczestnictwa na platformie Microsoft Teams.

  5. Między słowem a obrazem. Książki obrazkowe w praktyce glottodydaktycznej – 31.05.2023 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska.
    Książka obrazkowa jest wspaniałym narzędziem dla dzieci i dorosłych uczących się języka obcego. Współistnienie tekstu i obrazu ułatwia rozumienie, otwiera na nowe interpretacje, zachęca do wyjścia poza standardową naukę, odpowiada na potrzebę tzw. edurozrywki.
    Używane przez dzieci w nauce języka obrazkowe książki konceptowe prezentują nowe słowa i pomagają w akwizycji słownictwa oraz uatrakcyjniają proces nauczania, zachęcając do wypowiadania się na rożne tematy.
    Niewątpliwym atutem książki obrazkowej jest przedstawianie czasem bardzo skomplikowanych zagadnień w sposób prosty.
    O tym pozamawiamy na ostatnim w tym roku spotkaniu, które będzie również okazją do posumowania działań sieci.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

Minimum 80% obecności na spotkaniach sieci.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

Termin:

4 października 2022 (wtorek) - 31 maja 2023 (środa)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01