Sieć nauczycieli języka polskiego jako drugiego

Adresaci:

nauczyciele uczący języka polskiego jako drugiego.

Termin:

26 września 2024 (czwartek) - 31 maja 2025 (sobota)

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

W naszych szkołach przybywa uczniów cudzoziemskich. Brak znajomości lub bardzo słaba znajomość języka polskiego nie pozwala im na funkcjonowanie w rzeczywistości szkolnej oraz na zdobywanie wiedzy i rozwijanie się.

Bardzo ważną rolę w kształceniu kompetencji tych dzieci pełnią nauczyciele języka polskiego jako obcego/drugiego. To oni towarzyszą uczniom w zdobywaniu nowych umiejętności, dają szansę skomunikowania się z nowym otoczeniem.

Sieć jest kierowana do nauczycieli, którzy uczą w szkołach i placówkach języka polskiego jako drugiego.

Na naszych spotkaniach omawiamy wyzwania codziennej pracy glottodydaktycznej, dzielimy się pomysłami na kształcenie kompetencji językowych, dzielimy się wypracowanymi materiałami i rozwiązujemy problemy metodyczne.  

Jeśli podzielasz nasze pasje, zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu!

Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.

 

  1. Uczniowie z doświadczeniem migracji w pomorskich szkołach u progu nowego roku szkolnego – 26.09.2024 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Pierwsze spotkanie sieci ma charakter integrujący. Poznamy się, określimy cele działania sieci oraz zaplanujemy tematy i terminy spotkań w bieżącym roku szkolnym. Omówimy sytuację pomorskich szkół w obszarze wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji oraz zmiany w prawie dotyczące nauczania języka polskiego jako drugiego.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams

  2. Motywacja uczniów z doświadczeniem migracji do nauki oraz integracja grupy dzieci z różnych krajów poprzez różnorodne metody i formy pracy – 14.11.2024 r., godz. 18.00–19.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Drugie spotkanie naszej sieci poświęcone będzie wyzwaniu, jakim jest motywowanie uczniów. Bolączką nauczycieli języka polskiego jako drugiego jest zniechęcenie uczniów do nauki. Młodzież ma możliwość rozwiania kompetencji językowych, ale nie chce uczestniczyć w zajęciach, chodzi nieregularnie i nie dostrzega sensu w nauce języka polskiego. Pozmawiamy na temat tego, co robić w takiej sytuacji, poszukamy źródeł problemu i podzielimy się pomysłami na pobudzanie motywacji wewnętrznej uczniów.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.

  3. Język szkolnej edukacji, czyli jak glottodydaktyk może wesprzeć nauczycieli przedmiotowców – 16.01.2025 r., godz. 18.00–19.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Trzecie spotkanie naszej sieci poświęcone będzie językowi szkolnej edukacji. Czym różni się język komunikacji od języka szkolnej edukacji? Czym różnią się procesy nazywania biegłości w obu tych rejestrach i jak długo trwają? Jak można ułatwiać uczenie się uczniom, którzy dopiero uczą się języka edukacji? Jak uczyć języka edukacji? Jakie praktyki mogę stosować w swojej pracy? Spróbujemy dopowiedzieć na te pytania i wymienić się pomysłami na wsparcie uczniów z doświadczeniem migracji  procesie rozwijania języka polskiego.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.

  4. Dwu i wielojęzyczność, potencjał czy źródło problemów edukacyjnych – 13.03.2025 r., godz. 18.00–19.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
     
    Czwarte spotkanie naszej sieci poświęcone będzie kategorii dwu i wielojęzyczności. W Polsce, podobnie jak na całym świecie, wzrasta liczba dzieci mających na co dzień kontakt z więcej niż jednym językiem. Także w  pomorskich szkołach nierzadko spotkać można uczniów posługujących się w domu innym językiem niż w szkole, na dodatek uczących się kolejnych dwóch języków w ramach zajęć szkolnych. Naturalną konsekwencją tego zjawiska jest to, że nauczyciele logopedzi i psycholodzy w swojej praktyce stykają się z nowym wyzwaniem, jak prowadzić diagnozę językową, jak przebiegają procesy akwizycji języków, jak funkcjonują te różne światy językowe? Spróbujemy dopowiedzieć na te pytania i wymienić się pomysłami na wsparcie uczniów z doświadczeniem migracji w procesie rozwijania ich kompetencji językowych.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.

  5. Trójkąt wsparcia: Nauczyciele-Rodzice-Asystent międzykulturowy – 22.05.2025 r., godz. 18.00–19.30, spotkanie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Piąte, ostatnie w tym roku szkolnym spotkanie naszej sieci poświęcone będzie kwestii asystentury międzykulturowej w szkołach. Zmiany w prawie oświatowym dają szansę na zatrudnienie w placówkach osób wspierających UDM. Przyjrzymy się modelom funkcjonowania asystentury (standardy pracy asystenta), zadaniom oraz sposobom funkcjonowania asystentów w szkołach. Spróbujemy dopowiedzieć na te pytania, dlaczego polskie szkoły potrzebują asystentów i asystentek. Spotkanie będzie też okazją do podsumowania tego roku szkolnego i zaplanowaniu działań na rok przyszły.  
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.

       

     

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

minimum 80% obecności na spotkaniach sieci.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w pracy sieci, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i/lub zdalnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  8. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 2 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w spotkaniu poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  • Identyfikacja uczestnika spotkania (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas spotkania zdalnego (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania),
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01