Sieć nauczycieli języka polskiego jako drugiego

Adresaci:

nauczyciele uczący języka polskiego jako drugiego 

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

W naszych szkołach przybywa uczniów cudzoziemskich. Brak znajomości lub bardzo słaba znajomość języka polskiego nie pozwala im na  funkcjonowanie w rzeczywistości szkolnej oraz na zdobywanie wiedzy i rozwijanie się.

Bardzo ważną rolę w kształceniu kompetencji pełnią nauczyciele języka polskiego jako obcego/drugiego. To oni towarzyszą uczniom w zdobywaniu nowych umiejętności dają szansę skomunikowania się z nowym otoczeniem.

Sieć jest kierowana do nauczycieli, którzy uczą w szkołach i placówkach języka polskiego jako drugiego.

Na naszych spotkaniach omawiamy wyzwania codziennej pracy glottodydaktycznej, dzielimy się pomysłami na kształcenie kompetencji językowych, dzielimy się wypracowanymi materiałami i rozwiązujemy problemy metodyczne.  

 

Jeśli podzielasz nasze pasje, zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu!

Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w CEN.

 

  1. Sieć nauczycieli języka polskiego jako drugiego. Spotkanie inauguracyjne – 29.09.2021 r., godz. 16.00-17.30, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadzące: Monika Rychert, Sylwia Kilanowska-Męczykowska

    Pierwsze spotkanie sieci ma charakter integrujący. Poznamy się, określimy cele działania sieci oraz zaplanujemy tematy i terminy spotkań w bieżącym rok szkolny. Omówimy sobie także sytuację pomorskich szkół w obszarze wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.

  2. Od czego zacząć, czyli diagnoza kompetencji językowych ucznia, wybór programu nauczania i przygotowanie planu dydaktycznego oraz ocenianie – 24.11.2021 r., godz. 16.00-17.30, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadzące: Monika Rychert, dr Sylwia Karpowicz-Słowikowska
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.

  3. Kształcenie kompetencji rozumienia słyszanego oraz czytanego tekstu w nauczaniu języka polskiego jako drugiego – 12.01.2022 r., godz. 16.00-17.30, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadząca: Monika Rychert
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.

  4. Kompetencje rozumienia czytanego tekstu a mówienie – 16.03.2022 r., godz. 16.00-17.30, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadząca: Monika Rychert

  5. Aktualne wyzwania z pracy nauczyciela języka polskiego jako drugiego.  Podsumowanie spotkań sieci – 8.06.2022 r., godz. 16.00-17.30, spotkanie online – 2 godz. dyd. prowadząca: Monika Rychert

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

80% obecności na spotkaniach sieci

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

Termin:

29 września 2021 (środa) - 30 maja 2022 (poniedziałek)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01