Sieć nauczycieli języka polskiego ze szkół ponadpodstawowych

Adresaci:

nauczyciele języka polskiego ze szkół ponadpodstawowych.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Sieć nauczycieli języka polskiego ze szkół ponadpodstawowych działa w PCEN-ie od grudnia 2019 roku. Gromadzi nauczycieli, którzy chcą rozwijać swój warsztat pracy i wymieniać się pomysłami na ciekawe i twórcze lekcje języka polskiego. Na naszych spotkaniach szukamy sposobów na nowe odczytania lektur szkolnych, dzielimy się dobrymi praktykami, szukamy rad na rozwiązanie codziennych polonistycznych problemów. Tematami naszych spotkań były nowoczesne technologie na lekcjach języka polskiego, zagadnienia językowe i promocja czytelnictwa oraz pomysły na różne lektury. 
Jeśli podzielasz nasze pasje, zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu!
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.

 

  1. Przedmiotowy system oceniania na lekcjach języka polskiego  – 11.10.2022 r., godz. 17.00–18.30, szkolenie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzące: Sylwia Kilanowska-Męczykowska i Małgorzata Komowska
    Ocenianie na lekcjach języka polskiego to temat ważny i rozległy. Dlatego warto i trzeba rozmawiać w szkole na temat celów i sposobów oceniania. Oceny mają pomagać pedagogom w nauczaniu, a uczniom – w uczeniu się. Warto zatem zastanowić się nad tymi obiema pespektywami: jakie potrzeby mają uczniowie i nauczyciele w zakresie oceniania? Czemu i jak służy uczniom ocenianie? Jakie ocenianie pomaga nauczycielowi w nauczaniu?
    Pierwsze spotkanie sieci będzie okazją do zadania tych pytań i podzielenia się wątpliwościami oraz własnymi pomysłami w tym obszarze.
    Poznamy się też z nowymi uczestnikami i zapanujemy tematy i terminy spotkań na bieżący rok szkolny.
  2. Sprawdzanie wypracowań w formule matury 2023 – 24.11.2022 r., godz. 17.00–18.30, szkolenie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadzące: Sylwia Kilanowska-Męczykowska i Elżbieta Andruchów
    Nowe kryteria sprawdzania wypowiedzi pisemnych wg standardów matury 2023 sprawiają wiele kłopotów. Jak  rozumieć zapisy kryteriów i jak zastosować je w praktyce – o tym porozmywamy na drugim spotkaniu sieci nauczycieli języka polskiego ze szkół ponadpodstawowych.
  3. Sposób na lekturę: „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk – 12.01.2023 r., godz. 17.00–18.30, szkolenie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    W podstawie programowej pojawiły się nowe tytuły lektur dotychczas nieomawianych na zajęciach. Kolejne spotkanie sieci polonistów ze szkół ponadpodstawowych będzie okazją do porozmawiania na temat opowiadania Olgi Tokarczuk „Profesor Andrews w Warszawie”. Serdecznie zapraszam do dzielenia się własnymi pomysłami.
  4. Sposób na lekturę: Krótkie formy: "Katedra" J.Dukaja i "Górą Edek" oraz  wybrane odpowiadanie z tomu "Raport o stanie wojennym" M.Nowakowskiego  – 16.03.2023 r., godz. 17.00–18.30, szkolenie online – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    W podstawie programowej pojawiły się nowe tytuły lektur dotychczas nieomawianych na zajęciach.  Kolejne spotkanie sieci polonistów ze szkół ponadpodstawowych będzie okazją do porozmawiania na temat opowiadania krótkich form narracyjnych:  "Katedry" J.Dukaja i "Górą Edek" oraz  wybranego odpowiadania z tomu "Raport o stanie wojennym" M.Nowakowskiego

  5. Notatka syntetyzująca. Podsumowanie działań sieci – 15.06.2023 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie stacjonarne – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Diagnozy przedmaturalne z marca i grudnia 2022 roku wskazały, że umiejętnością, która wymaga rozwinięcia jest tworzenie notatki syntetyzującej. Na ostatnim w tym roku szkolnym spotkaniu zastanowimy się, jak pracować z tą formą tekstu. Podsumujemy także tego roczne działania i zaplanujemy tematy na przyszły rok szkolny.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

Minimum 80% obecności na spotkaniach sieci.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Podstawa programowa języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych.
Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności III.6.2.
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych kadr uczących w edukacji formalnej – wspieranie merytoryczne w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć. 

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

5. Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

Termin:

13 października 2022 (czwartek) - 30 czerwca 2023 (piątek)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01