Sieć nauczycieli komiksu

Adresaci:

nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Sieć współpracy i samokształcenia to zespół nauczycieli z różnych szkół, który w zorganizowany sposób współpracuje ze sobą.

 

Sieć dotycząca komiksu jest skierowana do nauczycieli wykorzystujących w swoim warsztacie pedagogicznym komiks, zainteresowanych nim, a także chcących poznać sztukę komiksu.

 

Zapraszamy nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.

 

CELE DZIAŁANIA NASZEJ SIECI

– dzielenie się wiedzą i umiejętnościami

– nabywanie nowych umiejętności i wiedzy

– wspólne działania – jeden cel

– zespołowe poszukiwanie sposobów radzenia sobie z problemami

– wymiana doświadczeń.

 

W SIECI, CZYLI UCZĄCEJ SIĘ SPOŁECZNOŚCI ZAWODOWEJ, WSZYSCY JEJ CZŁONKOWIE:

– są zaangażowani w proces uczenia się

– uczą się zespołowo – od innych i z innymi

– dostrzegają, że podstawą uczenia się są problemy wynikające z praktyki

– uczą się, działając; działają, ucząc się

– pamiętają, że miarą efektywności uczenia się są postępy uczniów.

 

  1. Komiks jako narzędzie dydaktyczne  – 12.02.2022 r., godz. 9.00-11.15, szkolenie online – 3 godz. dyd. prowadzący: Sebastian Pilich

    Jest to pierwsze spotkanie sieci.
    W ramach sieci planujemy:

    – wymianę opinii, doświadczeń, przykłady wykorzystania komiksu,

    – spotkania tematyczne (komiks historyczny, fantastyczny, językowy, pedagogiczny, przygodowy i pozostałe),

    – wizyty zaproszonych gości (rysownicy i popularyzatorzy komiksu),

    – wymienianie się komiksami (również online),

    – warsztaty graficzne (nauka posługiwania się programami graficznymi),

    – propozycje uczestników sieci, ich pomysły (np. spotkania integracyjne, zloty komiksowe, strona WWW itp).

  2. Komiks jako narzędzie dydaktyczne – szkolna biblioteczka – 23.04.2022 r., godz. 9.00-11.15, szkolenie online – 3 godz. dyd. prowadzący: Sebastian Pilich
    Podczas drugiego spotkania sieci dowiemy się, jakie komiksy warto mieć w szkolnej bibliotece; które z nich są godne polecenia pod względem zarówno warstwy graficznej, jak i kontekstu fabularnego. Stworzymy listę najważniejszych pozycji komiksowych.
    Poza powyższym zagadnieniem wspólnie poszukamy przestrzeni, która posłuży za swego rodzaju magazyn dla tworzonych prac przez uczestników sieci. Prace te sporządzimy na kolejnych spotkaniach za pomocą jednego z wybranych programów graficznych.
    Porozmawiamy także o zasobach (głównie graficznych) przekazanych do domeny publicznej CC0 (Creative Commons Zero). Dowiemy się, skąd pobierać (by nie łamać praw autorskich) grafiki, fonty oraz jak je instalować.
    Będzie to przedostatnie spotkanie przed wakacjami i w odstępie dwóch miesięcy. Po przerwie letniej będziemy się spotykać raz w miesiącu.
    Na czerwcowym spotkaniu omówimy proste programy online do tworzenia krótkich komiksów. Sprawdzimy również aplikacje mobilne, które pozwalają na tworzenie opowiadań w formie komiksu.
    To spotkanie oraz kolejne są wstępem do comiesięcznych cyklicznych spotkań powakacyjnych, na których wspólnie będziemy się uczyć posługiwania już nie aplikacjami, a jednym, konkretnym programem graficznym. Do tego czasu zdobędziemy solidne podstawy do tworzenia komiksów.

  3. Komiks jako narzędzie dydaktyczne – źródła informacji komiksowej dawniej i dziś – 4.06.2022 r., godz. 9.00-12.00, szkolenie stacjonarne/online – 4 godz. dyd. prowadzący: Sebastian Pilich
    Trzecie spotkanie sieci poświęcone będzie tematyce źródeł traktujących o komiksie jako formie drukowanej, o wydarzeniach ze świata komiksu, a także źródeł dotyczących nowych rysowników komiksowych. Przyjrzymy się wspomnianym zagadnieniom pod kątem nie tylko współczesności, ale także tego, jak źródła czy kanały komunikacyjne wyglądały kilka dekad temu. Będziemy także korzystać z aplikacji dostępnych online, które posłużą do tworzenia lub edycji prostych grafik, kolaży czy komiksów. Jeśli pozwoli czas – przyjrzymy się aplikacjom mobilnym, dzięki którym można stworzyć opowiadania w formie komiksu (tu przyda się wiedza, pozyskana na poprzednich spotkaniach sieci, dotycząca praw autorskich oraz źródeł darmowych grafik).
    Jest to ostatnie spotkanie przed wakacjami oraz ostatnie w odstępie dwóch miesięcy. Po wakacjach będziemy się spotykać raz w miesiącu.
    To spotkanie, jak i dwa poprzednie, są wstępem do comiesięcznych cyklicznych spotkań powakacyjnych, na których wspólnie będziemy się uczyć obsługi już nie aplikacji, a jednego, konkretnego, programu graficznego. Do tego czasu przygotujemy solidne podstawy – źródła grafik i pomysłów oraz adnotacje pomocne podczas tworzenia komiksów.
    Oczywiście zagadnieniem przewodnim jest komiks.
    Uczestnicy będą mieć możliwość uczestnictwa stacjonarnie lub na platformie ClickMeeting.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez co najmniej 80% czasu trwania spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

obszary oddziaływania w ramach ZSU 2030 (część szczegółowa):

  1. Umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
  2. Rozwijanie umiejętności w edukacji formalnej – kadry uczące.
  3. Rozwijanie umiejętności poza edukacją formalną.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  9 godz. dydaktycznych

Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.

Termin:

12 lutego 2022 (sobota) - 27 czerwca 2022 (poniedziałek)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

100

Koordynator:

Sebastian Pilich grafika

Sebastian Pilich

starszy specjalista ds. IT i zdalnej edukacji / licencjonowany pilot bezzałogowych statków powietrznych

e-mail: sebastian.pilich@pcen.gda.pl

tel. +48 58 340 41 66

Zobacz stronę projektu Zdolni z Pomorza