Sieć nauczycieli matematyki – Zdolni z Pomorza

Sieć nauczycieli matematyki – Zdolni z Pomorza

Adresaci:

nauczyciele matematyki – zamieszkujący na terenie woj. pomorskiego, którzy złożyli kompletną papierową wersję dokumentacji udziału w projekcie (warunek konieczny).

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Sieć  współpracy i samokształcenia nauczycieli matematyki, która jest realizowana w ramach projektu „Zdolni z Pomorza”, kontynuuje swoje spotkania już czwarty rok. Na spotkania połączone z seminariami przychodzą nauczyciele matematyki szkół podstawowych i średnich. Tematy mają swoje źródła w potrzebach, które zgłaszają uczestnicy w czasie spotkań. Dotyczą one zarówno zakresu programowego z matematyki, czyli np. rachunek prawdopodobieństwa, algebra, jak i ciekawostek – historii matematyki czy też kongruencji – zagadnienia pojawiającego się w zadaniach na olimpiadach. Nasi eksperci mają duże doświadczenie w nauczaniu matematyki. Naszymi gośćmi byli: dr hab. Wojciech Guzicki, dr Agnieszka Demby, dr Piotr Zarzycki, mgr Marcin Karpiński. Mamy jeszcze wiele planów. Gorąco zapraszamy!
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN. Wymagane dokumenty projektowe składa się tylko raz (patrz poniżej).

 

Planowane spotkania w roku szkolnym 2022/2023:

  1. Ciągłość funkcji – 16.09.2022 r., – webinarium tematyczne online – godz. 17.00–18.35 – 3 godz. dydaktyczne, prowadząca: dr Beata Kuna
    Seminarium rozpoczniemy od przypomnienia definicji otoczenia i sąsiedztwa punktu. Zdefiniujemy, czym jest punkt skupienia zbioru oraz punkt izolowany. Udowodnimy fakt, że dana funkcja określona na zbiorze, którego elementy są punktami izolowanymi, jest funkcją ciągłą. Seminarium ma na celu przypomnienie definicji granicy funkcji oraz ciągłości funkcji w punkcie Heinego oraz Cauchy’ego, by podnieść poziom edukacji, a w konsekwencji umożliwić uczniom uzdolnionym matematycznie zrozumienie tego ważnego problemu matematycznego.
  2. Bogactwo czworościanu – 30.09.2022 r., – webinarium tematyczne online – godz. 17.00–18.30  – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: dr Beata Kuna
    Czworościan to najprostsza bryła przestrzenna – pojęcie matematyczne, które znajdziemy w wielu dziedzinach. Widzimy je np. w strukturach krzemianów, będących podstawowym budulcem skorupy ziemskiej. Czworościan foremny pojawia się w pracy Jana Keplera z 1596 r. Mysterium Cosmographicum. Przedstawia w niej model Układu Słonecznego opartego na pięciu bryłach platońskich. Czworościan jest jedną z nich – opisany na sferze Marsa i wpisany w sferę Jowisza. Na seminarium omówimy charakterystyczne odcinki i kąty w czworościanie foremnym, siatkę, pole powierzchni i objętość. Bryła ta była (i pewnie jest nadal) tematem zainteresowań ludzi wielu profesji. Jednym z nich był Richard Buckminster Fuller – amerykański architekt, wynalazca, wizjoner i prekursor ekologii światowej. Temat ma na celu pokazanie bogactwa matematycznego czworościanu, by zainteresować matematyką uczniów szkół podstawowych i średnich.
  3. Dynamiczne okręgi – zadania problemowe w GeoGebrze – 31.03.2023 r., – webinarium tematyczne online – godz. 17.00–18.30 – 2 godz. dydaktyczne, prowadzący: dr Adrian Karpowicz
    Na trzecim spotkaniu sieci współpracy i samokształcenia  nauczycieli matematyki projektu ,,Zdolni z Pomorza’’ powrócimy do narzędzia GeoGebra, by stworzyć w nim ruchome okręgi. Celem seminarium jest zwrócenie uwagi na to, jak ciekawe obserwacje na ich temat można poczynić. Następnie uzasadnimy nasze obserwacje w sposób matematyczny.
  4. Jak wykorzystać arkusz kalkulacyjny i GeoGebrę podczas rozwiązywania zadań o podwyższonym stopniu trudności dotyczących własności liczb naturalnych? – 28.04.2023 r., – webinarium tematyczne online – godz. 17.00–18.30 – 2 godz. dydaktyczne, prowadzący: dr Adrian Karpowicz
    Podczas spotkania zobaczymy, że arkusz kalkulacyjny może być doskonałą pomocą w odkrywaniu zależności liczbowych, które następnie będziemy uzasadniać. Arkusz kalkulacyjny czy GeoGebra mogą również być wykorzystanie w celu naprowadzenia nas na sposób rozwiązania zadania matematycznego, gdy nie wiemy jak „podejść” do danego problemu matematycznego. W trakcie zajęć zostaną zaprezentowane konkretne przykłady zadań matematycznych, przy rozwiązaniu których pomocne okażą się technologie informatyczne. 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność na spotkaniach sieci.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

Termin:

16 września 2022 (piątek) - 30 czerwca 2023 (piątek)

Wstępnie w roku szkolnym zaplanowano 5–6 spotkań w różnych formach i terminach (online i stacjonarnie).

W zależności od sytuacji związanej z pandemią szkolenia zaplanowane jako formy stacjonarne mogą zostać zrealizowane zdalnie jako webinaria. O zmianach będziemy Państwa informowali na bieżąco.

Sukcesywnie również będą publikowane formularze rejestracyjne. Na każde spotkanie obowiązuje rejestracja elektroniczna poprzez swoje konto w na stronie PCEN. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

Inne uwagi:

Warunkiem udziału w spotkaniach/szkoleniach sieci współpracy i samokształcenia „Zdolni z Pomorza” jest podpisanie deklaracji udziału w projekcie wraz z załącznikami – jak niżej.  
Dokumenty uczestnicy składają jednokrotnie.
– spotkania online – w przypadku nowych uczestników zaszyfrowane dokumenty rekrutacyjne należy przesłać na adres e-mail: katarzyna.gotowalska@pcen.gda.pl wraz z oświadczeniem, że wersja papierowa zostanie dostarczona w późniejszym terminie (nie później niż w dniu spotkania sieci) na adres: Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, al. gen. Józefa Hallera 14, 80–401 Gdańsk (Katarzyna Gotowalska). Instrukcja szyfrowania – pobierz. 
– spotkania stacjonarne – w przypadku nowych uczestników dokumenty w wersji papierowej należy złożyć osobiście na spotkaniu sieci.

Hasło do dokumentacji należy przekazać telefonicznie: 58 / 340 41 57.  

 

  1. Regulamin rekrutacji
  2. Regulamin uczestnictwa
  3. Deklaracja uczestnika – nauczyciel
  4. Formularz danych osobowych
  5. Oświadczenie nr 1 – nauczyciel
  6. Oświadczenie nr 2 – nauczyciel
  7. Informacja po zakończeniu udziału w projekcie

Dokumentny należy podpisać z datą bieżącą – tj. przesłania dokumentacji.  

 

Projekt „Zdolni z Pomorza” jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020.

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

30

Koordynator:

dr Beata Kuna grafika

dr Beata Kuna

Nauczyciel-konsultant ds. matematyki

e-mail: beata.kuna@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 55