Sieć nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji

Adresaci:

nauczyciele rozpoczynający pracę wychowawcy w klasach różnorodnych kulturowo i językowo 

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Świadomość tego, że rozmawiając z Innym, obcuję z kimś, kto w tym samym momencie widzi świat odmiennie niż ja i inaczej go rozumie, jest ważna w tworzeniu atmosfery pozytywnego dialogu.

Ryszard Kapuściński

 

W województwie pomorskim przybywa uczniów z doświadczeniem migracji. Szkoły stają przed nowymi wyzwaniami związanymi z rosnącym zróżnicowaniem językowym i kulturowym oraz tożsamościowym.  Obie strony – środowisko przyjmujące i osoby przyjmowane – muszą odnaleźć się w nowej sytuacji. Migracja do naszego kraju i przekroczenie progu pomorskiej szkoły to wyzwanie nie pojedynczych osób – uczniów i nauczycieli - ale placówki jako systemu. Wyzwanie to może być traktowane jako problem, ale także jako obszar do rozwoju. Trud zrozumienia siebie nawzajem i dostosowania pracy szkoły do przyjęcia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z jednej strony powoli na włączenie nowych uczniów i zapewni im szansę na rozwój, z drugiej strony ułatwi pracę kadrom szkolnym i uchroni od frustracji. 

 

Sieć nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji kierowana jest do osób, które rozpoczynają pracę w klasach różnorodnych językowo i kulturowo.  

Na naszych spotkaniach omawiamy wyzwania codziennej pracy wychowawczej, dzielimy się pomysłami na rozwiązanie problemów w celu stworzenia szkoły otwartej i integrującej uczniów z doświadczeniem migracji.

Jeśli podzielasz nasze pasje, zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu!
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w CEN.

 

  1. Szkoła włączająca uczniów z doświadczeniem migracji na Pomorzu – analiza sytuacji i potrzeb   – 12.10.2021 r., godz. 16.00-17.30, szkolenie online – 2 godz. dyd. prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Pierwsze spotkanie sieci ma charakter integrujący. Poznamy się, określimy cele działania sieci oraz zaplanujemy tematy i terminy spotkań w bieżącym rok szkolny. Omówiona zostanie też sytuacja szkół województwa pomorskiego w obszarze edukacji integracji uczniów z doświadczeniem migracji. Zaprezentowany będzie Przewodnik, który zarysowuje kluczowe kwestie, z którymi boryka się środowisko szkolne przyjmujące migrantów. Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.
  2. Rola nauczyciela w klasie różnorodnej językowo i kulturowo – 21.12.2021 r., godz. 16.00-17.30, szkolenie online – 2 godz. dyd. prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Obecność uczniów z doświadczeniem migracji w polskich szkołach to wzywanie, ale i szansa na kształcenie ważnych współcześnie kompetencji pracy w grupie różnorodnej kulturowo.
    Na spotkaniu omówimy zadania wychowawcy oraz wyminiemy się pomysłami na integrację (lekcje wychowawcze, projekty, ćwiczenia itd.).
    Wspólnie zastanowimy się, jak przygotować klasę i szkołę na przyjście ucznia cudzoziemskiego. Zastanowimy się także nad tym, jak reagować w sytuacjach problemowych i  przeciwdziałać dyskryminacji.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams.
  3. Jak stworzyć zespól ds. wsparcia uczniów  z doświadczeniem migracji – 8.02.2021 r., godz. 16.00-17.30, szkolenie online – 2 godz. dyd. prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Obecność uczniów z doświadczeniem migracji w polskich szkołach to wzywanie, ale i szansa na kształcenie ważnych współcześnie kompetencji pracy w szkole różnorodnej językowo i kulturowo.
    Na spotkaniu omówimy zasady działania zespołu wspierającego uczniów z doświadczeniem migracji. 
    Wspólnie zastanowimy się, jak przygotować szkołę na przyjście ucznia cudzoziemskiego.
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams
  4. Wyzwania wychowawcze w kontekście obecności nowych uczniów z Ukrainy – 6.04.2022 r., godz. 16.00-17.30, szkolenie online – 2 godz. dyd. prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Obecność uczniów z doświadczeniem migracji w polskich szkołach to wzywanie, ale i szansa na kształcenie ważnych współcześnie kompetencji pracy w szkole różnorodnej językowo i kulturowo. Działania szkoły mogą być zintegrowane, stąd pomysł, aby elementy edukacji międzykulturowej wprowadzać do nauczania przedmiotowego. Temat migracji i różnorodności językowej współczesnego świata realizować można na lekcjach języka polskiego, geografii czy historii. Jak to robić, gdzie szukać inspiracji? O tym porozmawiamy na czwartym już spotkaniu siec nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji. 
    Spotkanie odbędzie się na platformie Microsoft Teams
  5. Elementy międzykulturowe na lekcjach przedmiotowych – 7.06.2022 r., godz. 16.00-17.30, szkolenie online – 2 godz. dyd. prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Obecność uczniów z doświadczeniem migracji w polskich szkołach to wzywanie, ale i szansa na kształcenie ważnych współcześnie kompetencji pracy w szkole różnorodnej językowo i kulturowo. Działania szkoły mogą być zintegrowane, stąd pomysł, aby elementy edukacji międzykulturowej wprowadzać do nauczania przedmiotowego. Temat migracji i różnorodności językowej współczesnego świata realizować można na lekcjach języka polskiego, geografii czy historii. Jak to robić, gdzie szukać inspiracji? O tym porozmawiamy na czwartym już spotkaniu siec nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji. 

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

Termin:

12 października 2021 (wtorek) - 30 maja 2022 (poniedziałek)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01