Sieć nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji

Adresaci:

nauczyciele rozpoczynający pracę wychowawcy w klasach różnorodnych kulturowo i językowo.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Świadomość tego, że rozmawiając z Innym, obcuję z kimś, kto w tym samym momencie widzi świat odmiennie niż ja i inaczej go rozumie, jest ważna w tworzeniu atmosfery pozytywnego dialogu.

Ryszard Kapuściński

W województwie pomorskim przybywa uczniów z doświadczeniem migracji. Szkoły stają przed nowymi wyzwaniami związanymi z rosnącym zróżnicowaniem językowym i kulturowym oraz tożsamościowym.  Obie strony – środowisko przyjmujące i osoby przyjmowane – muszą odnaleźć się w nowej sytuacji. Migracja do naszego kraju i przekroczenie progu pomorskiej szkoły to wyzwanie nie pojedynczych osób – uczniów i nauczycieli – ale placówki jako systemu. Wyzwanie to może być traktowane jako problem, ale także obszar do rozwoju. Trud zrozumienia siebie nawzajem i dostosowania pracy szkoły do przyjęcia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z jednej strony powoli na włączenie nowych uczniów i zapewni im szansę na rozwój, z drugiej – ułatwi pracę kadrom szkolnym i uchroni od frustracji. 

Sieć nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji kierowana jest do osób, które rozpoczynają pracę w klasach różnorodnych językowo i kulturowo.  

Na naszych spotkaniach omawiamy wyzwania codziennej pracy wychowawczej, dzielimy się pomysłami na rozwiązanie problemów w celu stworzenia szkoły otwartej i integrującej uczniów z doświadczeniem migracji.

Jeśli podzielasz nasze pasje, zapraszamy do dołączenia do naszego zespołu!
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja – po zalogowaniu do swojego konta w PCEN.

 

  1. Gdzie teraz jesteśmy?  – 20.09.2022 r., godz. 16.00–17.30, spotkanie online na MS Teams – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Pierwsze spotkanie sieci ma charakter integrujący. Poznamy się, określimy cele działania sieci oraz zaplanujemy tematy i terminy spotkań w bieżącym roku szkolnym. Omówimy też sytuację szkół województwa pomorskiego w obszarze edukacji integracji uczniów z doświadczeniem migracji oraz zmiany prawne określające zasady funkcjonowania uczniów z doświadczeniem migracji w szkołach. Wspólnie określimy, co jest dla nas największym wyznaniem, czego oczekujemy i co jest nam potrzebne, aby wesprzeć naszych uczniów.
  2. Jak wspierać środowisko szkolne w procesie integracji? – 22.11.2022 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online na MS Teams – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Proces akulturacji (zmian na styku różnych kultur) to proces dwustronny. Zmiana dotyczy zarówno społeczności przybywającej, jak i przyjmującej. Jest to trudny proces, który napotyka wiele przeszkód. Zmęczenie, zniechęcenie, poczucie zaniedbania, język wykluczania, patrzenie przez pryzmat fałszywych przekazów medialnych – to kilka z przyczyn tego stanu. 
    Na drugim spotkaniu sieci porozmawiamy o tym, czym są kompetencje międzykulturowe i jak je rozwijać. Spróbujemy rozpoznać przeszkody, które stoją na drodze integracji społeczności szkolnej, i zastanowić się, jak budować szkołę, w której wszyscy będą się czuli „jak u siebie”.
  3. Konflikty na tle międzykulturowym – 10.01.2023 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online na MS Teams – 2 godz. dydaktyczne, prowadzące: Małgorzata Chachaj, Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Coraz wyraźniejsze zróżnicowanie kulturowe, będące jednym z najbardziej widocznych efektów migracji, wynikających z różnych zjawisk społecznych, stawia poważne wyzwania związane z akceptacją odmienności. Szkoła to miejsce ścierania się różnych, często odmiennych sposobów postrzegania rzeczywistości, które rodzą konflikty na tle międzykulturowym. Na spotkaniu porozmawiamy o tym, jak rodzą się konflikty w grupie, jakie czynniki mają wpływ na ich rozwój, jakie mogą być skutki konfliktów i metody ich rozwiązywania.
  4. Jak radzić sobie z konfliktami? – 21.03.2023 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online na MS Teams – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Coraz wyraźniejsze zróżnicowanie kulturowe, będące jednym z najbardziej widocznych efektów migracji, wynikających z różnych zjawisk społecznych, stawia poważne wyzwania związane z akceptacją odmienności. Szkoła to miejsce ścierania się różnych, często odmiennych sposobów postrzegania rzeczywistości, które rodzą konflikty na tle międzykulturowym. Na spotkaniu będziemy kontynuować temat konfliktów. Zastanowimy się, kiedy i jak reagować w sytuacji konfliktów. Wymienimy się tez pomysłami na wprowadzenie tematyki na lekcje wychowawcze.  
  5. Wielokulturowy świat, wielokulturowe lekcje – 30.05.2023 r., godz. 17.00–18.30, spotkanie online na MS Teams – 2 godz. dydaktyczne, prowadząca: Sylwia Kilanowska-Męczykowska
    Jak uczyć wielokulturowości? Co definiuje wielokulturową tożsamość? Kim byliśmy? Kim jesteśmy? Kim chcemy być? Skąd przychodzimy i dokąd zmierzamy? Tego typu ważne pytania stawiają sobie dziś nie tylko przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych, ale i nauczyciele szkół, w których wielokulturowość jest faktem. Jak na swoich lekcjach wykorzystać idee multikulturowości, gdzie znaleźć miejsce i sposobność wprowadzania wątków bogactwa kulturowego współczesnego świata.
    O tym pozamawiamy na ostatnim w tym roku spotkaniu, które będzie również okazja do posumowania działań sieci.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

Termin:

20 września 2022 (wtorek) - 31 maja 2023 (środa)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01