Sieć współpracy dla animatorów (SA1)

Adresaci:

nauczyciele pomorskich szkół podstawowych z następujących obszarów województwa pomorskiego – miasta: Gdańsk, Gdynia, Sopot oraz powiaty: kościerski, sztumski, malborski i nowodworski. Pierwszeństwo posiadają nauczyciele ze szkół biorących udział w projektach gminnych.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Sieć współpracy dla animatorów edukacji morskiej została powołana w ramach projektu „Pomorskie Żagle Wiedzy – wsparcie regionalne”, realizowanego przez Samorząd Województwa Pomorskiego w partnerstwie z Akademią Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Projekt ten ma na celu koordynację działań z obszaru kształtowania kompetencji kluczowych uczniów poprzez edukację morską i żeglarską, podejmowanych w ramach projektów gminnych.

Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku koordynuje dwie sieci współpracy (SA1 i SA2), na których uczestnicy będą mieli okazję m.in. do wymiany doświadczeń, prezentacji dobrych praktyk, analizy bieżących działań/problemów projektowych w zakresie realizacji edukacji morskiej w szkołach podstawowych. Na każdym spotkaniu sieci będą realizowane szkolenia prowadzone przez ekspertów.

Zagadnienia podczas spotkań sieci dotyczyć będą m.in:

  • włączania tematyki morsko-żeglarskiej w realizację podstaw programowych różnych przedmiotów w szkole podstawowej,
  • pracy metodą projektu oraz innych form i metod w edukacji morskiej,
  • możliwości wykorzystania TIK-u na zajęciach z tego obszaru tematycznego,
  • prac bosmańskich, bezpieczeństwa nad wodą i na wodzie,
  • możliwości współpracy w ramach realizacji zajęć edukacji morskiej.

 

Liczba godzin jednego spotkania: min. 4 godz. dydaktyczne (2 godz. dydaktyczne – seminarium z ekspertem zewnętrznym, 2 godz. dydaktyczne – wymiana dobrych praktyk, przygotowanie do konkursów itp.).

 

 

  1. Propedeutyka edukacji morskiej – kompetencje kluczowe – 29.11.2021 r., godz. 15.00–18.00, szkolenie online – 4 godziny dydaktyczne, prowadzący: Maciej Barański
    Inauguracyjne spotkanie sieci współpracy będzie złożone z 2 części:
    I – integracja grupy, badanie potrzeb grupy;
    II – szkolenie z udziałem eksperta pn. „Propedeutyka edukacji morskiej – kompetencje kluczowe”.
    Spotkania sieci (łącznie 3 w ciągu roku szkolnego) będą prowadzone w trybie hybrydowym: stacjonarne (wyjazdowe) i w formie zdalnej. Zajęcia stacjonarne (wyjazdowe) odbędą się w ośrodkach morsko-żeglarskich, których praca i funkcjonowanie powiązane jest w tematyką realizowanych spotkań.
    Zaświadczenia dla uczestników będą wystawione po ostatnim spotkaniu sieci współpracy animatorów i obejmą zakres tematyczny wszystkich spotkań, w których dany uczestnik wziął udział.
    Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność na minimum 2 spotkaniach sieci współpracy (w przypadku formy zdalnej minimum 50% obecności na spotkaniu online), a także praca własna oraz aktywność podczas spotkań sieci i pomiędzy nimi.
  2. Blog projektowy edukacji morskiej: jak go założyć i prowadzić? – 4.03.2022 r., godz. 15.00–18.00, szkolenie online – 4 godziny dydaktyczne, prowadzący: Grzegorz Szuleta
    Drugie spotkanie sieci współpracy będzie złożone z dwóch części:
    część I – spotkanie z przedstawicielem DES-u, ODN-u, informacje organizacyjne;
    część II – szkolenie z udziałem eksperta pn. „Blog projektowy edukacji morskiej: jak założyć i prowadzić?”.
    Spotkania sieci (łącznie 3 w ciągu roku szkolnego) będą prowadzone w trybie hybrydowym: stacjonarnie (wyjazdowe) i w formie zdalnej. Zajęcia stacjonarne (wyjazdowe) będą organizowane w ośrodkach morsko -żeglarskich, których praca i funkcjonowanie są powiązane w tematyką realizowanych spotkań.
    Zaświadczenia dla uczestników zostaną wystawione po ostatnim spotkaniu sieci współpracy animatorów i obejmą zakres tematyczny wszystkich spotkań, w których dany uczestnik wziął udział.
    Warunki uzyskania zaświadczenia to obecność na minimum 2 spotkaniach sieci współpracy (w przypadku formy zdalnej minimum 50% obecności na spotkaniu online), a także praca własna oraz aktywność podczas spotkań sieci i między nimi.
  3. Bezpieczeństwo podczas żeglarstwa jachtowego 29.09.2022 r., godz. 10.00–13.15, szkolenie – 4 godziny dydaktyczne, prowadzący:  szkolenie przeniesione na II semestr 2022/2023
    Głównym celem szkolenia jest rozwijanie kompetencji uczestniczek i uczestników sieci animatorów edukacji morskiej związanych z bezpieczeństwem podczas żeglarstwa jachtowego. W części wykładowej zostaną przedstawione ogólne przepisy prawa oświatowego dotyczące bezpieczeństwa w żeglarstwie, omówione zostaną także kwestie związane z osobistymi środkami wypornościowymi oraz zasady postępowania podczas wypadków żeglarskich, a także podstawy udzielania pierwszej pomocy na jachcie. Istotnym elementem szkolenia będą wspólne warsztaty służące wypracowaniu praktycznych rozwiązań zastosowywania nabytej wiedzy w pracy z uczniami i uczennicami. Zaproponowane rozwiązania powinny przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas uprawiania sportów wodnych.
  4. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów i uczennic w zakresie przygotowania do wykonywania zawodów związanych z żeglugą morską i śródlądową – 26.11.2022 r., godz. 10.00–13.15, szkolenie stacjonarne w Zespole Szkół Morskich w Gdańsku, ul. Wyzwolenia 8 – 4 godziny dydaktyczne, prowadzący: Łukasz Franków
    Głównym celem spotkania jest poruszenie zagadnień dotyczących rozwijania kompetencji kluczowych uczniów i uczennic, w tym kompetencji cyfrowych – istotnych podczas wykonywania zawodów związanych z żeglugą morską i śródlądową. W trakcie szkolenia odbędzie się seminarium z ekspertami zajmującymi się przygotowywaniem młodzieży do pracy związanej z żeglugą. Istotnym elementem spotkania będą wspólne warsztaty służące wypracowaniu praktycznych rozwiązań zastosowywania nabytej wiedzy w pracy z uczniami i uczennicami, w tym z wykorzystaniem narzędzi TIK. Zaproponowane rozwiązania mają przyczynić się do podniesienia poziomu wykorzystania tematyki morskiej i żeglarskiej podczas realizacji treści podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  5. Wykorzystanie tematyki środowiska morskiego w rozwijaniu kompetencji naukowych uczniów i uczennic szkół podstawowych – 8.12.2022 r., godz. 9.00–14.00, szkolenie stacjonarne – 4,5 godziny dydaktyczne, prowadzący: Łukasz Franków
    Głównym celem szkolenia jest włączanie tematyki środowiska morskiego do realizacji treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Podczas pierwszej części spotkania zostaną przedstawione praktyczne sposoby na wykorzystanie tematyki morskiej w edukacji, zostanie również poruszony temat ekosystemu morza Bałtyckiego i raf koralowych. W części drugiej odbędą się warsztaty dotyczące wymiany dobrych praktyk oraz inspiracji w zakresie wykorzystania poznanych zagadnień do rozwijania kompetencji naukowych i cyfrowych uczniów oraz uczennic, z wykorzystaniem narzędzi TIK.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność na minimum 3 spotkaniach sieci współpracy (w przypadku formy zdalnej minimum 80% obecności na spotkaniu online) oraz praca własna i aktywność podczas spotkań sieci i między spotkaniami.

Odniesienie do podstawy programowej: 

podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym:

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:

1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;

4) rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;

5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;

6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;

7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;

8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;

9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;

10) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;

11) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy.

Zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, a ponadto ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej.

Zadaniem szkoły jest (…) przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska

przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  16 godz. dydaktycznych

Termin:

29 września 2022 (czwartek) - 30 czerwca 2023 (piątek)

Szkolenia będą prowadzone w trybie hybrydowym. Zajęcia stacjonarne (wyjazdowe) będą się odbywały w ośrodkach morsko-żeglarskich, których praca i funkcjonowanie powiązane są z tematyką realizowanych spotkań; spotkania online – przez platformę MS Teams, komunikator ClickMeeting lub Zoom.

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

Inne uwagi:

Sieć realizowana w ramach projektu „Pomorskie Żagle Wiedzy – wsparcie regionalne”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020. W ramach dokumentacji, w tym zaświadczenia, będą stosowane „Wytyczne w zakresie informacji i promocji projektów dofinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020”.

 

Regulamin rekrutacji i uczestnictwa nauczycieli w projekcie

Dokumenty uczestnika projektu

Oświadczenie nt. sytuacji po zakończeniu udziału w projekcie

 

Powyższe dokumenty uczestnika projektu należy wypełnić przy użyciu linku: 
https://programstypendialny.pomorskie.eu/index.php/639876?newtest=Y&lang=pl 

a następnie wydrukowane i podpisane należy dostarczyć osobiście na spotkanie sieci, które odbędzie się 26.11.2022 w Zespole Szkół Morskich w Gdańsku.

 

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

20

Koordynator:

Łukasz Franków grafika

Łukasz Franków

nauczyciel konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

e-mail: lukasz.frankow@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 17