Giełda inspiracji – nauczycielskie dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

Status:

otwarta – lista główna

Adresaci:

dyrektorzy i nauczyciele ze wszystkich szkół i placówek oświatowych woj. pomorskiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Giełda inspiracji to unikalna możliwość zapoznania się z ciekawymi projektami edukacyjnymi oraz innowacjami pedagogicznymi realizowanymi w ostatnim czasie w pomorskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, a także porozmawiania z nauczycielami – autorami ww. rozwiązań. Chociaż prezentowane przykłady dobrych praktyk powstały w konkretnych kontekstach edukacyjnych, to mogą stanowić cenną inspirację dla dyrektorów i nauczycieli wszystkich pomorskich szkół i placówek oświatowych.     

Program

9.00-9.10

powitanie uczestników, sprawy organizacyjne

9.10-9.25

Rekrutacja przyszłych czytelników – o owocnej współpracy z przedszkolakami,

Patrycja Szczerba, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krokowej

Prezentacja dotyczy współpracy nauczycielki bibliotekarki z oddziałami zerowymi. Omówiona zostanie innowacja pedagogiczna pt. „Dziś przyjaciel książek – jutro dobry uczeń”, przygotowana przez bibliotekarkę oraz nauczycielkę oddziału zerowego. Drugi projekt, który zostanie przedstawiony, bazuje na serii wydawniczej „Mali WIELCY”. Przedszkolaki cyklicznie odwiedzają bibliotekę szkolną i biorą udział w sesji czytania oraz zajęciach warsztatowych. Obie formy współpracy skutecznie zachęcają dzieci do aktywnego czytelnictwa w późniejszych latach.

9.25-9.40

Projekt edukacyjny „Północ-Południe”, czyli nadmorskie spotkania kaszubsko- śląskie, Kamila Kozieł, Szkoła Podstawowa w Karwi

Główne cele autorskiego projektu nauczycielki języka polskiego to wymiana kulturowa i językowa pomiędzy uczniami zamieszkałymi na Kaszubach oraz na Górnym Śląsku oraz zachęcenie młodzieży do tego, aby obudzić w sobie tożsamość regionalną i porównać ją z tą, która istnieje na przeciwległym krańcu Polski. Oczekiwane efekty projektu to: wzbudzenie ciekawości poznawczej młodych ludzi, pobudzenie do refleksji na temat swojej małej ojczyzny oraz uświadomienie możliwości wynikających z wymiany kulturowej i językowej.

9.40-9.55

„Turniej Trójmagiczny u Książąt”. Gamifikacja – przykład projektu międzyprzedmiotowego, Małgorzata Turyn, I Liceum Ogólnokształcące w Rumi

Prezentacja projektu edukacyjnego, którego celem było powtórzenie oraz utrwalenie przez uczennice i uczniów klasy III szkoły ponadpodstawowej wiadomości z zakresu przedmiotów przez nich rozszerzanych (biologii, chemii i języka angielskiego). Przykład praktycznego wykorzystania mobilności Erasmus+ „Game-Based Learning and Gamification in the Classroom”.

9.55-10.15

sesja pytań i odpowiedzi

10.15-10.25

przerwa

10.25-10.40

Działania outdoorowe (w ramach projektu Erasmus +), Anna Stachowiak, Zespół Kształcenia i Wychowania w Dzierżążnie

W prezentacji przedstawię cele, jakimi kierowała się nasza szkoła, gdy przystępowaliśmy do projektu Erasmus+ „School without walls enhance learning”. Opiszę cechy edukacji terenowej oraz pokażę, w jaki sposób wdrażamy wiedzę i umiejętności ze szkolenia Erasmus+ w naszej placówce. Cała prezentacja będzie poparta realnymi przykładami z naszej pracy.

 

 

10.40-10.55

Chemia.zip, Anna Barabaś-Lepak, I Liceum Ogólnokształcące w Tczewie

Podstawa programowa z chemii na III etapie edukacyjnym zakłada opanowanie czynności praktycznych przez uczniów. Jednak liceom ogólnokształcącym nie przysługują dodatkowe godziny na praktyczne zajęcia laboratoryjne. Moim pomysłem na stworzenie możliwości nabywania umiejętności laboratoryjnych przez uczniów przy ograniczonej liczbie godzin są warsztaty w ramach lekcji chemii. Na tych zajęciach uczniowie wykorzystują swoją wiedzę, łącząc posiadane umiejętności z praktyką laboratoryjną.

10.55-11.10

Matematyka z nieco wyższego poziomu w liceum. Czy da się i czy warto uczyć Matematyki przez duże „M?, Piotr Gumienny, V Liceum Ogólnokształcące w Słupsku

Czasami zadaję sobie pytanie: czy w szkole uczmy Matematyki przez duże „M”, czy matematyki przez małe „m”? Czy wprowadzamy ucznia w świat odkrywania, dociekliwości, ciekawości, kreatywności, myślenia matematycznego, logicznego i krytycznego, czy uczymy wzorów, schematów, szablonów i algorytmów? Myślę, że zdecydowanie – niestety – uczymy tej „małej” matematyki, bo tak łatwiej i prościej, bo tak wolą uczniowie (rodzice), no i niestety tego wymaga CKE na egzaminie maturalnym… Podczas prezentacji opowiem oraz pokażę, w jaki sposób i z wykorzystaniem jakich zadań staram się wplatać w lekcje Matematykę przez duże „M”.

11.10-11.30

sesja pytań i odpowiedzi

11.30-11.40

przerwa

11.40-11.55

Grywalizacja na lekcjach fizyki, Tomasz Kacik, I Liceum Ogólnokształcące w Tczewie

Przedstawię innowację pedagogiczną, którą realizuję w klasach pierwszych na lekcjach fizyki (zakres rozszerzony) z wykorzystaniem mechaniki gier – uczniowie uczą się fizyki osadzonej w świecie starożytnego Egiptu.

11.55-12.10

Jak dobrze zacząć lekcję, Anna Trelińska, III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni

W mojej prezentacji przedstawię kilka sposobów na dobre rozpoczęcie lekcji – zaczynając od memów, poprzez zagadki, rekwizyty, gry, kolaże itp., a kończąc na informacjach zaszyfrowanych w kodach QR.

1210-12.30

sesja pytań i odpowiedzi

12.30-12.50 Szkolne Festiwale Explory – wyjątkowa szansa dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, dr Robert Pruszczyński, Fundacja Zaawansowanych Technologii

12.50-13.00

podsumowanie, zakończenie spotkania

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Prowadząca/y:

dr Anna Barabaś-Lepak grafika

dr Anna Barabaś-Lepak

nauczyciel chemii w I Liceum Ogólnokształcącym  im. Marii Skłodowskiej-Curie w Tczewie, autorka wielu publikacji naukowych, w tym anglojęzycznych z listy filadelfijskiej

 Anna Stachowiak grafika

Anna Stachowiak

dyplomowana nauczycielka j. angielskiego i j. polskiego jako obcego w Zespole Kształcenia i Wychowania w Dzierżążnie, koordynatorka szkolnych działań w programie Erasmus+

 Anna Trelińska grafika

Anna Trelińska

nauczycielka języka hiszpańskiego w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni, certyfikowany tutor

 Kamila Kozieł grafika

Kamila Kozieł

nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej im. kpt. Jana Kazimierza Kuczyńskiego w Karwi; dyplomowana nauczycielka j. polskiego jako obcego, magister filologii polskiej oraz filozofii

 Małgorzata Turyn grafika

Małgorzata Turyn

nauczycielka biologii w I Liceum Ogólnokształcącym im. Książąt Pomorskich w Rumii

Patrycja Szczerba

Piotr Gumienny

dr Robert Pruszczyński grafika

dr Robert Pruszczyński

koordynator Szkolnych Festiwali Explory, Fundacja Zaawansowanych Technologii; trener pracujący z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi

Małgorzata Bukowska-Ulatowska grafika

Małgorzata Bukowska-Ulatowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. edukacji j. obcych. Koordynator Regionu Gdańsk IATEFL Poland

Tomasz Kacik grafika

Tomasz Kacik

Zdolni z Pomorza – lider sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki, nauczyciel doradca metodyczny ds. fizyki nauczycieli szkół ponadpodstawowych miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i starogardzkiego 

Forma i czas trwania:

konferencja,  5 godz. dydaktycznych

Termin:

11 maja 2024 (sobota), godz. 09:00-13:15

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

89

Koordynator:

Małgorzata Bukowska-Ulatowska

nauczyciel konsultant ds.edukacji j. obcych, koordynator Regionu Gdańsk IATEFL Poland

e-mail: malgorzata.bukowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 43

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Języki obce nowożytne