Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego i międzykulturowe aspekty procesu edukacyjnego Dzień 1: Odczarować mity – Język polski nie jest trudny

Adresaci:

nauczyciele pracujący z uczniami z doświadczeniem migracji, wychowawcy w klasach różnorodnych kulturowo i językowo, pedagodzy szkolni, nauczyciele języka polskiego jako obcego/drugiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Konferencja wpisuje się w problematykę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wzrastająca liczna uczniów z doświadczeniem migracji to wyznanie dla pomorskich szkół i placówek.

Konferencja podzielona jest na dwa dni. Na każdy dzień obowiązuje oddzielna rejestracja.

 

Pierwszego dnia zostaną poruszone kwestie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego oraz tutoringu rówieśniczy wspierającego integrację uczniów w wielokulturowej klasie. Poznamy także perspektywę  rodzica i asystentki międzykulturowej.

 

Drugiego dnia skoncentrujemy się na międzykulturowych aspektach w edukacji formalnej. Zaprezentowany zostanie model pracy integrującej szkołę różnorodną kulturowo i językowo. Zapoznamy się także ze specyfiką pracy pedagoga w  środowisku międzykulturowym.

 

Bezpieczna Przystań – Projekt współfinansowany z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. Projekt 33/12-2019 /FAMI „Otwarte Pomorze-Integracja w działaniu” oraz programu MEIN „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym”.

 

PROGRAM

 

  1. Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego – Joanna Samp Szulc:
    Język polski w edukacji wczesnoszkolnej.
    Język polski w edukacji przedmiotu.
  2. Uczenie się w kontakcie rówieśniczym – tutoring rówieśniczy – Waja Jabłonowska.
  3. Perspektywa rodzica i asystentki międzykulturowej a skuteczność nauczania  języka polskiego – Natalia Malyk
  4. Podsumowanie i rekomendacje – Karolina Stubińska

 

 

 

 

 

 

Rejestracja na drugi dzień konferencji TUTAJ

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas minimum 80% czasu trwania spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

uczniowie z doświadczeniem migracji w polskiej szkole: metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, uczenie się w kontakcie rówieśniczym – tutoring rówieśniczy, perspektywa rodzica i asystentki międzykulturowej.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Prowadząca/y:

Emilia Garska

animatorka, koordynatorka projektów społecznych, przedsiębiorczyni społeczna, trenerka. Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Gdańskim.

Działa w obszarze innowacji i włączenia społecznego oraz life long learning.

Joanna Samp-Szulc

polonistka i kulturoznawczyni, absolwentka studiów podyplomowych nauczania języka polskiego jako obcego, słuchaczka Szkoły Doktorskiej UG (językoznawstwo glottodydaktyczne), od 2007 roku uczy cudzoziemców języka polskiego w kraju i na Ukrainie, lektorka i nauczycielka, metodyk w szkole języka polskiego jako obcego Polessa Centrum Języka Polskiego w Gdyni, wykładowczyni i opiekunka praktyk nauczycielskich na studiach podyplomowych nauczanie języka polskiego jako obcego w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku oraz w Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu, egzaminatorka Państwowego Egzaminu Certyfikatowego z Języka Polskiego jako Obcego przy Akademii Języka Polskiego w Gdańsku oraz w Uniwersytecie Gdańskim, trenerka prowadząca szkolenia dla rad pedagogicznych w zakresie pracy z uczniem z doświadczeniem migracji, koordynatorka oddziałów przygotowawczych przy SP 26 w Gdyni, wiceprezes Pomorskiej Fundacji Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija z siedzibą w Sopocie, współautorka Przewodnika "Szkoła włączająca uczniów z doświadczeniem migracyjnym na Pomorzu". W ramach projektu doktorskiego bada narzędziami statystycznymi język lektur szkolnych w kontekście edukacji uczniów z doświadczeniem migracji. Autorka artykułów naukowych i popularnonaukowych z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Liderka projektów edukacyjnych, autorka materiałów glottodydaktycznych.

Karolina Stubińska

prezeska Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek. Z wykształcenia politolożka o specjalizacji międzynarodowe stosunku polityczne. Od 10 lat działająca w sektorze pozarządowym, od 2013 roku w CWII. Koordynatorka licznych projektów z obszaru adaptacjii integracji imigrantów. Asystentka rodzin uchodźczych, koordynatorka Punktu Ochrony Praw Imigrantów. Członkini Grupy Zarządzającej Modelem Integracji Imigrantów oraz Zespołu ds. Regionalnej Polityki Migracyjnej przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Natalia Malyk

działaczka społeczna, animatorka, nauczycielka, logopedka. Od 2017 mieszkanka Gdańska. Wraz z rodziną (mąż, 2 dzieci w wieku szkolnym) wyemigrowała z Ukrainy. Od 2017 pracuje w stowarzyszeniu Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek. Zajmuje się wsparciem rodzin w adaptacji i integracji w polskim społeczeństwie. Od 2019 r. jest członkinią Rady Imigrantów przy Prezydencie Miasta Gdańska, Pracuje jako asystentka dzieci z doświadczeniem migracyjnym: wspiera uczniów w procesie adaptacyjnym w szkole i środowisku pozaszkolnym, współpracuje z nauczycielami i z rodzicami.

Razem z organizacją IRSE współprowadziła cykl warsztatów „Szkoła różnorodności” na temat historii migracji, komunikacji międzykulturowej. 

Od 2021 jest nauczycielką języka ukraińskiego dla mniejszości ukraińskiej.

Waja Jabłonowska

animatorka, mentorka obszaru działań edukacyjnych; moderatorka/animatorka spotkań; trenerka kompetencyjna. Tutorka i sueprwizorka procesu tutoringu z dwudziestoletnim doświadczeniem.

Działaczka społeczna, laureatka wielu nagród między innymi Bursztynowego Mieczyka dla Społecznego lidera Pomorza oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi Prezydenta RP.

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji

Forma i czas trwania:

konferencja,  5 godz. dydaktycznych

Termin:

14 grudnia 2021 (wtorek), godz. 14:00-17:45

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

200

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01