Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego i międzykulturowe aspekty procesu edukacyjnego Dzień 2. Międzykulturowe aspekty w edukacji formalnej

Adresaci:

nauczyciele pracujący z uczniami z doświadczeniem migracji, wychowawcy w klasach różnorodnych kulturowo i językowo, pedagodzy szkolni, nauczyciele języka polskiego jako obcego/drugiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Konferencja wpisuje się w problematykę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wzrastająca liczna uczniów z doświadczeniem migracji to wyznanie dla pomorskich szkół i placówek.

Konferencja podzielona jest na dwa dni. Na każdy dzień obowiązuje oddzielna rejestracja.

 

Pierwszego dnia zostaną poruszone kwestie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego oraz tutoringu rówieśniczy wspierającego integrację uczniów w wielokulturowej klasie. Poznamy także perspektywę  rodzica i asystentki międzykulturowej.

 

Drugiego dnia skoncentrujemy się na międzykulturowych aspektach w edukacji formalnej. Zaprezentowany zostanie model pracy integrującej szkołę różnorodną kulturowo i językowo. Zapoznamy się także ze specyfiką pracy pedagoga w  środowisku międzykulturowym.

 

Bezpieczna Przystań – Projekt współfinansowany z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. Projekt 33/12-2019 /FAMI „Otwarte Pomorze-Integracja w działaniu” oraz programu MEIN „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym”.

 

PROGRAM

  1. Praca pedagoga i psychologa szkolnego w środowisku międzykulturowym – Viktorija Ivaško
  2. Kompetencje komunikacji międzykulturowej w procesji nauczania – Kornelia Kurowska i Ewa Romanowska.
  3. Standard „Integrującej szkoły” jako katalizator procesu integracji ucznia z doświadczeniem migracji oraz podniesienia skuteczności nauczania. Standard opracowany w ramach projektu FAMI i MEN w 2020 roku – Aleksander Suhak.      
  4. Podsumowanie i rekomendacje – Karolina Stubińska

 

 

 

 

 

 

Rejestracja na pierwszy dzień konferencji TUTAJ

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas minimum 80% czasu trwania spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

uczniowie z doświadczeniem migracji w polskiej szkole; kompetencje komunikacji międzykulturowej w procesji nauczania; standard „Integrującej szkoły”; praca pedagoga szkolnego w środowisku międzykulturowym.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Prowadząca/y:

Aleksander Suhak

historyk, trener, edukator, tutor; absolwent historii i studiów podyplomowych z zakresu integracji europejskiej; członek i współpracownik Stowarzyszenia WK „Borussia”. Autor i koordynator merytoryczny licznych projektów z zakresu edukacji międzykulturowej, autor publikacji „Bezpieczna różnorodność. Podręcznik dobrych wzorców bycia w szkole” oraz scenariuszy zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej i obywatelskiej oraz historii. Regionalny koordynator programu „Zachować pamięć”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Yad Vashem.

Emilia Garska

animatorka, koordynatorka projektów społecznych, przedsiębiorczyni społeczna, trenerka. Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Gdańskim.

Działa w obszarze innowacji i włączenia społecznego oraz life long learning.

Ewa Romanowska

działaczka społeczna, edukatorka, filolożka, politolożka. Od 2000 roku związana ze środowiskiem olsztyńskiej „Borussii” – organizacji pozarządowej działającej na rzecz budowania i rozwijania dialogu pomiędzy ludźmi różnych narodowości, kultur, wyznań czy poglądów poprzez działania edukacyjne i kulturalne. Zaangażowana w rozwój współpracy transgranicznej. Koordynatorka ogólnopolskiego programu wizyt studyjnych dla studentów z Rosji, Ukrainy, Białorusi i Mołdawii Study Tours to Poland dla studentów. Autorka i współautorką publikacji na temat stosunków polsko-rosyjskich, współpracy transgranicznej, Obwodu Kaliningradzkiego FR, aktywizacji społeczności lokalnych. Współtwórczyni Centrum Dialogu Międzykulturowego DOM MENDELSOHNA w Olsztynie – działającego od 2013 roku miejsca spotkań, działań, edukacji. Tutorka w Programie Liderzy PAFW. Członkini zarządu Fundacji BORUSSIA oraz Stowarzyszenia Wspólnota Kulturowa „Borussia”.

Karolina Stubińska

prezeska Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek. Z wykształcenia politolożka o specjalizacji międzynarodowe stosunku polityczne. Od 10 lat działająca w sektorze pozarządowym, od 2013 roku w CWII. Koordynatorka licznych projektów z obszaru adaptacjii integracji imigrantów. Asystentka rodzin uchodźczych, koordynatorka Punktu Ochrony Praw Imigrantów. Członkini Grupy Zarządzającej Modelem Integracji Imigrantów oraz Zespołu ds. Regionalnej Polityki Migracyjnej przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Kornelia Kurowska

menadżerka kultury, edukatorka, absolwentka filologii germańskiej i studiów podyplomowych z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi; prezes Fundacji „Borussia” i przewodnicząca Stowarzyszenia WK „Borussia”. Inicjatorka i koordynatorka programów  i projektów edukacji pozaformalnej o zasięgu lokalnym, krajowym i europejskim, współpracuje ze szkołami, organizacjami pozarządowymi i samorządami w kraju i za granicą; prowadzi szkolenia z edukacji międzykulturowej, komunikacji w grupie, zarządzania projektem; członkini grup roboczych i gremiów krajowych i międzynarodowych, zajmujących się edukacją obywatelską.

Viktorija Ivaško

psycholożka, migrantka, od 11 lat mieszka i rozwija się w Gdańsku. Pedagogożka Montessori i Trenerka Treningu Umiejętności Społecznych. Prowadzi Centrum Wsparcia Rodziny Labirynt w Gdańsku zajmującego się integracją dzieci z doświadczeniem migracji ze społecznością polską, świadczeniem usług terapeutycznych oraz wspieraniem dzieci i rodziców z rodzin migrujących. Wspiera również nauczycieli pracujących z dziećmi z doświadczeniem migracji.

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji

Forma i czas trwania:

konferencja,  3 godz. dydaktyczne

Termin:

15 grudnia 2021 (środa), godz. 14:00-16:15

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

200

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01